CADANGAN
PENAMBAHBAIKAN TERHADAP KURIKULUM
Antara penambahbaikan
yang boleh dilakukan sepanjang perubahan kurikulum negara ialah dengan
memperkenalkan matapelajaran bahasa asing seperti bahasa Mandarin, bahasa Jepun
dan bahasa Perancis bermula dari peringkat sekolah rendah lagi. Dengan ini
penguasaan bahasa asing pelajar dapat dipertingkatkan dengan lebih tinggi
berhubung dengan pendedahan awal pelajar terhadap bahasa tersebut. Pengenalan matapelajaran
bahasa asing ini harus diperkenalkan terhadap semua sekolah tidak kira samada
sekolah bandar mahupun sekolah luar bandar yang mana jika sebelum ini
pengenalan kepada pembelajaran bahasa asing dijalankan di sekolah-sekolah
terpilih sahaja. Pelaksanaan ini boleh dilakukan dengan mewajibkan pelajar
menguasai sekurang-kurangnya dua matapelajaran bahasa asing yang diperkenalkan
tidak termasuk bahasa Inggeris. Ini adalah bertujuan untuk mempersiapkan
pelajar dengan era globalisasi dan kemajuan negara yang memerlukan pelajar untuk bersaing dengan masyarakat luar.
Selain
itu, penggunaan bahasa Inggeris juga harus ada penambahbaikan dengan mewajibkan
pelajar menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar di sekolah setiap
hari bagi semua sekolah tidak kira samada sekolah bandar mahupun luar bandar. Penggunaan bahasa Inggeris ini bukan sahaja
melibatkan interaksi antara pelajar dengan guru sahaja, malah harus digunakan
oleh pelajar setiap masa walaupun hanya untuk bercakap dengan rakan mereka sepanjang
sesi persekolahan berlangsung. Penerapan amalan penggunaan bahasa Inggeris
sebagai bahasa pengantar akan secara terus mampu menarik minat pelajar untuk
terus mempelajari bahasa tersebut dan berkeyakinan dalam melontarkan pendapat secara terbuka .
Program
Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) harus diperkenalkan semula. Pemansuhan
pengajian sains dan matematik dalam bahasa Inggeris adalah tidak wajar
dijalankan kerana kebanyakan maklumat dan teknologi pada masa sekarang
kebanyakannya berpandukan kepada kajian dan teknologi luar negara yang lebih
pesat membangun terutamanya dalam bidang sains dan matematik. Ini akan
memudahkan pelajar untuk mendapatkan maklumat dan ilmu pengajian sains dan
matematik dengan ini tepat dan pantas. Pelaksanaan Program Pengajaran dan
Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) ini juga harus dititikberatkan
bermula dari peringkat sekolah rendah lagi terutamanya kepada pelajar luar bandar
melalui cara memperkenalkan matapelajaran sains dan matematik dengan lebih
menarik dan lebih berkait dengan pengajian aplikasi berbanding teori melalui
mendedahkan pelajar terhadap kerja lapangan yang melibatkan sains dan matematik
berbanding pembelajaran di dalam kelas.
Penambahbaikan
dan pembaharuan terhadap student centered
learning method harus dijalankan dalam setiap pembelajaran di sekolah
bermula dari peringkat sekolah rendah lagi tidak kira samada di sekolah luar bandar
mahupun sekolah bandar. Kaedah ini bukan sahaja mampu meningkatkan keyakinan
pelajar dalam melontarkan pendapat malahan mampu menerapkan kemahiran berfikir
aras tinggi (KBAT) dan thingking aloud
method bagi setiap pembelajaran yang dijalankan. Para guru juga harus
memainkan peranan aktif dalam menerapkan kaedah ini sewaktu sesi pembelajaran
dengan menggunakan kaedah yang lebih menarik dan seronok kepada pelajar dan bukan
hanya belajar berpandukan buku sahaja. Kaedah ini bukan sahaja mampu memberi
pendedahan awal kepada pelajar sebelum memulakan sesi pembelajaran malahan
pelajar mampu mengetahui sesuatu maklumat berkaitan pembelajaran dengan lebih
mendalam lagi perpandukan kajian dan maklumat yang dicari sendiri.
Projek
Sekolah Bestari harus dijalankan semula terhadap semua sekolah dan bukan hanya
tertumpu kepada sekolah-sekolah terpilih sahaja. Ini bertujuan untuk merapatkan
jurang pendidikan yang berlaku dalam kalangan pelajar terutamanya bagi pelajar
di sekolah luar bandar dan sekolah Bandar. Hal ini adalah kerana kebanyakan
pelajar luar bandar sedikit ketinggalan berbanding pelajar bandar. Seperti yang
diketahui, Projek Sekolah Bestari adalah bertujuan untuk mendedahkan pelajar
dengan corak pengajaran dan pembelajaran yang baru berpandukan teknologi
maklumat dan bersesuaian dengan peredaran zaman teknologi masa kini. Jadi,
pemilihan sekolah-sekolah yang berkemampuan sahaja untuk menjalankan projek
bestari ini adalah tidak wajar.Manakala, pihak-pihak yang terlibat harus peka
dengan perkembangan pelajar dari segi pembelajaran dan peningkatan tahap
prestasi pelajar terutama sekali bagi pelajar sekolah luar bandar.
Penggunaan
teknologi maklumat dalam pengajaran dan pembelajaran haruslah digunakan secara
menyeluruh dan tidak hanya tertumpu kepada sesetengah matapelajaran sahaja.
Pengguaan e-pembelajaran juga harus ada penambahbaikan dengan menyediakan ruang
untuk pelajar berinteraksi dengan guru bukan hanya melalui pengahantaran email
sahaja, tetapi pelajar mampu berinteraksi dengan guru mereka secara bersemuka
dengan menggunakan kaedah web kamera terumanya untuk pelajar berinteraksi
dengan guru ketika di luar kelas. Penggunaan teknologi maklumat ini akan memudahkan
guru untuk memantau setiap gerakan dan aktiviti pelajar di dalam kelas.
Manakala guru pula mampu mengenalpasti pelajar mana yang menghadapi masalah
ketika pembelajaran di dalam kelas dijalankan.
No comments:
Post a Comment