NOR SHAHEERA BINTI ISMAIL
M20151000760
Ulasan pandangan atau penambahbaikan
tentang kurikulum
1. 1. Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan
Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI)
Pada
pendapat saya Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris
(PPSMI) seharusnya diteruskan dan mestilah dimulai dengan pelajar tahun satu
bagi mengelakkan kekeliruan terminalogi bahasa. Sekaligus boleh mendedahkan
mereka pada bahasa Inggeris terutamanya pelajar luar bandar.
2. 2. Penggunaan teknologi dalam pembelajaran
Dunia
teknologi tidak dapat dipisahkan masa kini. Dimana-mana teknologi boleh di
ibaratkan nyawa seseorang. Maka dalam pendidikan juga penting bagi mengelakkan
sesebuah negara tidak ketinggalan dengan teknologi sekarang ini. Namun dalam
kepenggunaan teknologi yang penting masa kini, terdapat perbezaan dalam
kecekapan penggunaan teknologi di kalangan pelajar dan guru di bandar mahupun
luar bandar. Pemberian e-book kepada setiap pelajar membolehkan mereka lebih
mendalami alam teknologi. Guru dan ibu bapa perlulah memantau setiap aktiviti
pelajar bagi mengelakkan mereka lalai dalam
dunia siber. Guru juga dihantar berkursus tentang penggunaan teknologi dalam
bilik darjah.
3. 3. Sukatan dalam buku teks
Penggunaan
buku teks merupakan salah satu sumber yang penting dalam membantu pengajaran
guru. Perubahan sukatan dalam buku teks mestilah mengikut keadaan semasa.
Contohya,isi kandungan dalam buku teks mestilah lebih ceria berbanding pada
zaman teknologi belum diperkenalkan, wujudkan nota-nota ringkas bagi memudahkan
pelajar mengulangkaji dan latihan yang lebih kepada berbentuk pengetahuan am.
4.Meningkatkan
produktiviti guru
Untuk
meningkatkan kualiti pencapaian pelajar dalam matematik, sistem penyampaian
oleh guru sangat penting. Maka penguasaan guru terhadap kemahiran menyoal,
menilai pelajar,penggunaan alat dan bahan mengajar mesti dititik beratkan. Guru
haruslah mengetahui setiap kelemahan pelajar agar tidak ketinggalan dalam
pelajaran.
5. Pentaksiran
Tingkatan 3(PT3)
Cadangan
tersebut boleh dilaksanakan sekiranya pelajar dan guru didedahkan lebih awal
tentang tentang PT3. Perlaksanaan PT3 mestilah dijalankan tiga tahun akan datang
bagi memboleh pelajar tingkatan satu sekarang mempelajari sukatan dalam PT3 dan
guru perlu dihantar kursus untuk membezakan format PMR dan PT3. Sekaligus
pelajar tersebut sudah mengetahui format PT3 dan dianggap telah bersedia
menghadapi peperiksaan PT3 pada tiga tahun akan datang. Hal ini tidak akan
membebankan guru dan pelajar dengan perubahan yang kita sudah sedia maklum dari
awal lagi. Pemansuhan format PMR secara tiba-tiba membolehkan pelajar hilang
fokus dalam pelajaran yang sedia ada.
6. Kurikulum
Standard Sekolah Rendah (KSSR)
Pada pendapat
saya, kewujudan KSSR ini merupakan perubahan yang amat baik kerana menekankan
elemen kemahiran yang lebih tinggi dan memberi pelajar berfikir secara kreatif
dan kritis. Sehubungan itu, pelajar yang akan datang dapat menjadi pelapis
negara dan tidak ketinggalan dalam arus kemodenan dunia. Hal ini dapat memenuhi
harapan negara dan aspirasi negara ke arah negara maju.
No comments:
Post a Comment