Berdasarkan kronologi sejarah
perkembangan pendidikan matematik di Malaysia, kandungan isi pelajaran
matematik telah beberapa kali mengalami perubahan. Antara perubahannya yang
jelas dapat dilihat dari segi isi kandungan sukatan pelajaran sejak dari tahun
70-an hinggalah ke alaf baru ini. Perubahan ini berlaku adalah disebabkan
dengan pelbagai faktor antaranya falsafah pendidikan pada masa itu, visi dan
misi sistem pendidikan negara, perkembangan teori pembelajaran, globalisasi
yang memberi kesan pada struktur sosial dan budaya setempat serta isu-isu
semasa yang perlu diambilkira seperti politik, pasaran semasa dan ekonomi sesebuah
negara.
Perubahan
kurikulum matematik di Malaysia banyak dipengaruhi oleh perubahan kurikulum
matematik yang berlaku di United Kingdom. Pada awal tahun 60-an beberapa projek
dan program kurikulum matematik telah dirangka berdasarkan kepada projek-projek
kurikulum yang berjaya dilaksanakan di United Kingdom. Pada tahun 80-an perubahan kurikulum
matematik di negara kita berubah mengikut keperluan Falsafah Pendidikan Negara
(pada ketika itu) dan pada tahun 90-an pula perubahan mengikut era teknologi maklumat
dalam pendekatan pengajaran pembelajaran matematik di sekolah rendah dan
menengah.
Pendekatan yang digunakan dalam menyusun kurikulum
matematik adalah berasasaskan kepada andaian atau tanggapan yang dibuat
mengenai ilmu matematik yang harus dipelajari oleh murid, mengenai pedagogi
atau cara pengajaran yang dianggap paling berkesan, dan mengenai psikologi atau
cara murid belajar matematik (Weaver dan DeVAult, 1972). Dalarn kurikulum
matematik tradisi, matematik sekolah pada amnya disusun sebagai himpunan
kemahiran dan konsep mengikut hirarki tertentu. Objektif pengajaran yang
berlandaskan kepada teori pembelajaran tingkahlaku telah membuat matematik
terbahagi kepada ratusan bahagian, dan setiap bahagian diajar secara berasingan
antara satu sarna lain (Asiah Abu Sarnah, 1982). Untuk menggubal kurikulum,
seseorang itu perlu membahgi dan menyusun setiap bahagian tersebut mengikut
hirarki tertentu (lazimnya mengikut aras kesukaran). Skop dan susunan tajuk
matematik yang digariskan mengikut objektif yang berlandaskan prosedur untuk
diresapi oleh pelajar pada setiap peringkat (darjah atau tingkatan) dihasilkan
untuk memudahkan pengajaran. Pencapaian ketepatan dalam kemahiran kira mengira
menjadi matlamat utama dalam pendidikan matematik dan murid menghabiskan banyak
masa dalarn menyerap apa yang telah dilakukan oleh orang lain dan bukannya
mendapat pengalarnan dalam membina maternatik (Romberg and Carpenter,1987, Nik
Azis Nik Pa, 1989).
Matlamat utama bagi seorang pelajar
ialah untuk mencapai kemahiran atau konsep yang telah disenaraikan tadi satu
persatu. Tambahan pula, tugas utama seorang pelajar ialah untuk mendapat
jawapan yang betul kepada masalah yang telah ditakrifkan untuknya. Cara begini
telah menghasilkan, secara tidak langsung, pandangan bahawa matematik
mengandungi suatu susunan yang sangat ketara. Matematik akhirnya menjadi
sesuatu yang formal dan bukan sebagai satu kaedah atau mengandungi susunan
kaedah-kaedah tertentu untuk menganalisis dan memahami dunia di sekeliling kita
(Jahnke, 1986).
Pendidikan matematik disusun
mengikut tema tersebut dengan andaian bahawa wujud satu struktur yang unik
dalam matematik.
Perbincangan berikut memperihalkan beberapa jawatankuasa utama yang telah
menentukan hala tuju kurikulum matematik di Malaysia.
i.
Laporan Razak (1956)
Menteri Pelajaran ketika itu Y.B.
Dato' Tun Abdul Razak Hussein menubuhkan Jawatankuasa Pelajaran dan
mengesyorkan beberapa perubahan dalam sistem pendidikan dan laporan ini
dikenali sebagai Penyata Razak (1956). Cadangan-cadangan dalam
penyata tersebut telah dimaktubkan dalam Ordinan Pelajaran 1957. Kurikulum
pendidikan matematik yang rasmi hanya diguna pakai bermula 1956 selepas
cadangan Penyata Razak supaya semua sekolah kerajaan berbuat sedemikian. Walau
bagaimanapun, terdapat hanya sedikit perubahan tajuk pada kurikulum yang rasmi
itu. Perubahan besar hanya berlaku selepas pelaksanaan Projek Khas pada 1970.
ii. Laporan
Projek Khas (1970)
Projek Khas Kementerian Pelajaran
Malaysia bermula pada 1968 diterajui oleh En.Abu Hassan Ali. Objektif projek
ini ialah untuk memperbaiki mutu pendidikan matematik dan sains supaya selaras
dengan perkembangan matematik moden di negara-negara maju. Bahan-bahan
pengajaran-pembelajaran direka cipta oleh pensyarah dan guru yang telah dilatih
di luar negara. Hanya terdapat sedikit perubahan kandungan matematik
sekolah rendah pada Projek Khas ini. Walau bagaimanapun, strategi serta kaedah
berpusatkan guru diperkenalkan. Kaedah inkuiri-penemuan digalakkan.
Program ini telah diubahsuai dan diperkenalkan ke semua sekolah rendah dari
masa ke semasa sehingga ianya digantikan dengan Matematik KBSR.
iii. Program
Matematik Moden (1970)
Program Matematik Moden
diperkenalkan ke sekolah rendah dan menengah pada awal tahun 70-an. Tujuan
utama program ini ialah memperkenalkan tajuk-tajuk moden di ketika itu seperti
teori set, statistik dan vektor yang dipermudahkan. Selain itu, pendekatan
tradisi digantikan dengan kaedah semasa. Sukatan Matematik Moden
dirancang oleh Panitia Kurikulum Matematik yang ditubuhkan pada 1969. Sukatan
berkenaan dirancang selepas diadakan kajian terhadap kurikulum British School
Mathematics Project (SMP) dan Scottish Mathematics Group (SMG). Panitia
berkenaan memilih sukatan SMG kerana ianya lebih sesuai bagi murid pelbagai
kebolehan di sekolah menengah rendah. Pada 1972, topik-topik SMP telah
diguna pakai bagi pendidikan matematik di Tingkatan 4 dan Tingkatan 5 kerana
panitia berkenaan mendapati bahawa ianya lebih sesuai bagi tujuan peperiksaan
Sukatan Matematik. Dua buah buku teks iaitu Matematik Moden Tingkatan
Empat dan Matematik Moden Tingkatan Lima telah diterbitkan pada 1974 dan
1975. Seterusnya, kedua-dua sukatan menengah rendah dan menengah atas
iaitu Sukatan Matematik Moden Tingkatan Satu hingga Tingkatan Lima telah
disatukan pada 1978. Satu pertiga daripada Sukatan Matematik Moden
mengandungi topik-topik baru seperti sistem pernomboran, pemetaan, transformasi
geometri, matriks dan statistik. Strategi pengajaran dan pembelajaran
berpusatkan murid dan bahan manipulasi terus digalakkan.
iv. Kurikulum Baru
Sekolah Rendah (KBSR) (1983)
KBSR dilaksanakan pada tahun 1983
berdasarkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan sebagai sebahagian daripada
pelaksanaan Dasar Pendidikan Kebangsaan (1979). Melaluinya, kurikulum
matematik telah mengalami perubahan yang besar daripada Kurikulum Matematik Moden.
Perubahan utama ialah mengurangkan kandungan matematik supaya menjadi lebih
sesuai dengan kebolehan murid. Sukatan pelajaran dibahagi kepada dua iaitu Aras
I dan Aras II. Aras I (Tahun 1 – Tahun 3) mementingkan penguasaan
terhadap konsep-konsep asas penomboran serta pelaksanaan empat operasi asas
matematik (+, -, ÷ dan x). Aras II (Tahun 4 – Tahun 6) pula mementingkan
aplikasi kemahiran operasi asas serta penyelesaian masalah matematik.
Kurikulum ini bertujuan untuk menyediakan peluang yang sama bagi semua murid
untuk memperoleh pengetahuan, kemahiran, sikap, peraturan serta amalan sosial
masyarakat yang baik. Matematik KBSR ini bertujuan untuk mengembangkan
kemahiran mengira dikalangan murid. Mereka perlu juga menguasai
kemahiran-kemahiran asas matematik.
v. Kurikulum
Bersepadu Sekolah Rendah (1994)
Kurikulum Baru Sekolah Rendah
ditukar kepada Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah pada tahun 1994.
Manakala kurikulum matematik sekolah menengah juga mengalami perubahan
daripada Kurikulum Baru Sekolah Menengah (1989) kepada Kurikulum Bersepadu
Sekolah Menengah pada tahun 1998. Perubahan yang dibuat adalah selaras
dengan kehendak dan cita-cita murni yang terkandung dalam Falsafah
Pendidikan Kebangsaan 1994. Matlamat utama Pendidikan Matematik dalam Kurikulum
Bersepadu Sekolah Rendah bertujuan untuk memudahkan pelajar membina konsep
nombor dan menguasai kemahiran asas mengira. Dengan ini, diharapkan
pelajar dapat menyelesaikan masalah dalam kehidupan seharian dengan berkesan.
Berasaskan pengetahuan matematik yang diperolehi, pelajar seharusnya
boleh menguruskan aktiviti harian mereka dengan lebih sistematik. Ini
dapat membantu mereka untuk terus maju dan melanjutkan pelajaran di masa akan
datang dan menyumbang kepada pembentukan modal insan yang diperlukan untuk
membangunkan masyarakat dan negara. (Sukatan Matematik Sekolah Rendah: April
1993)
vi. Sukatan
Matematik Sekolah Rendah (1998)
Berikutan pelancaran Sekolah Bestari
(1995) dan memenuhi keperluan IT (Teknologi Maklumat) seperti yang terdapat
dalam cabaran visi 2020, sukatan matematik telah disemak semula. Semakan
sukatan matematik pada tahun 1998 mempastikan pelajar menguasai kemahiran asas
matematik dan dapat menggunakannya dalam situasi harian sepenuhnya.
Jawatankuasa yang berkenaan telah mengagihkan kemahiran belajar yang diperlukan
kepada sembilan tajuk utama. Bagi setiap tajuk, kemahirannya disusun dari
mudah kepada susah secara hiraki. Tajuk- tajuknya ialah nombor bulat dan
operasi asas, pecahan dan operasi asas, perpuluhan dan operasi asas, wang,
ukuran panjang dan berat, ruang, purata, peratus dan graf.
Bagi setiap tajuk, kemahirannya
disusun dari mudah kepada susah secara hiraki. Tajuk-tajuknya mengikut sususan
iaitu Nombor bulat dan operasi asas,
Pecahan dan operasi asas, Perpuluhan dan operasi asas, Wang, Ukuran panjang dan
berat, Ruang, Purata, Peratus dan Graf.
vii. Projek
Imbuhan (Compensatory Project) (1975-1980)
Projek Imbuhan telah dilaksanakan
selepas Perang Dunia yang kedua untuk menangani keadaan ketidakserataan dan
ketidakadilan peluang pendidikan di antara golongan kaya dan miskin. Akibat
taraf sosio ekonomi yang berbeza wujudlah jurang yang ketara ini. Golongan kaya
mendapat pendidikan yang sempurna manakala golongan miskin terus dipinggirkan
untuk belajar. Berikutan itu, Projek Imbuhan dijalankan untuk membela nasib
kanak- kanak dari keluarga yang berpendapatan rendah.
Projek ini telah dilancarkan dan
dilaksanakan dari tahun 1975 sehingga tahun 1980. Melalui projek ini,
peruntukan-peruntukan khas dalam bentuk bantuan telah dihulurkan kepada semua
ibubapa dan pelajar sekolah rendah dan pra-sekolah yang kurang berkemampuan.
Ini termasuklah pemberian subsidi makanan, bantuan kewangan dan kemudahan-
kemudahan lain. Bagi mempastikan kejayaan dan keberkesanan, projek ini telah
disokong oleh sumber- sumber seperti bahan pembelajaran khas dan guru-
guru yang dilatih khusus menjalankan projek ini. Skema pembelajaran juga
direkabentuk mengikut perkembangan kognitif murid-murid. Projek ini
menitikberatkan bidang pedagogi (pendidikan pemulihan) dan elemen- elemen
sosio-ekonomi dan politik.
viii. Projek
InSPIRE (1977)
(Integrated System of Programmed Instruction for Rural Environment)
Idea untuk menubuhkan Projek InSPIRE
bermula dalam tahun 1977. Langkah ini diterajui oleh Universiti Sains Malaysia
sebagai satu projek pendidikan. Objektif utama projek ini ialah untuk mencari
kaedah yang berkesan bagi menjalankan program pemulihan dan pengayaan matematik
di sekolah- sekolah rendah di luar bandar. Pelbagai set bahanbahan untuk
aktiviti pemulihan dan pengayaan matematik telah dibina dan dihantar ke
sekolah- sekolah untuk diuji. Di samping itu, objektif kedua projek ini ialah
membantu Pusat Perkembangan Kurikulum, Kementerian Pelajaran Malaysia
melaksanakan program pemulihan dan pengayaan dalam KBSR. Projek InSPIRE ini
telah dilancarkan secara rasmi pada tahun 1983.
ix. Projek Sekolah
Bestari di Malaysia
Salah satu daripada tujuh flagship dalam
Projek Koridor Raya Multimedia (Multimedia Super Corridor) ialah penubuhan
Sekolah Bestari di Malaysia. Pada bulan Julai 1997, Tun Dr Mahathir Mohamad,
Perdana Menteri ketika itu telah melancarkan dokumen flagship Sekolah
Bestari di Malaysia disamping dokumen berkaitan flagship-
flagship lain. Syarikat Swasta dari dalam atau luar negara dijemput
untuk mengemukakan kertas cadangan bagi menjayakan flagship-
flagship ini.Sekolah Bestari Malaysia merupakan satu institusi
pendidikan yang telah direkabentuk semula secara menyeluruh dari segi
pengajaran –pembelajaran dan pengurusan sekolah dengan matlamat membantu
pelajar menghadapi cabaran Zaman Maklumat.
Tumpuan utama dalam projek Sekolah
Bestari ini ialah pelaksanaan proses pengajaran-pembelajarannya. Ini ada
kaitannya dengan kurikulum, pedagogi, pentaksiran, dan juga bahan-bahan
P&P. Kesemua elemen ini dititikberatkan supaya pelajar dapat
belajar dengan lebih berkesan dan cekap. Kaedah pembelajaran Sekolah
Bestari menggalakkan pelajar mengamalkan pembelajaran akses kendiri , terarah
kendiri dan mengikut kadar pembelajaran sendiri. Selain itu, Sekolah Bestari
juga memberi tumpuan kepada aplikasi dalam proses pengajaran dan pembelajaran matematik.
Pakej courseware yang lengkap mengikut sukatan matematik bagi
Sekolah Bestari di peringkat rendah dan menengah telah disiapkan dan sedia
digunakan. Projek rintis Sekolah Bestari di Malaysia bermula dalam tahun 1998.
Dua buah sekolah rendah dan dua buah sekolah menengah telah dipilih dalam
projek ini manakala pelaksanaannya hanya bagi empat subjek utama iaitu Bahasa
Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik dan Sains. Projek rintis ini berakhir pada
bulan Disember 2002. Bahagian Teknologi Pendidikan, Kementerian Pelajaran
Malaysia dipertanggungjawabkan untuk memantau penggunaan courseware ini
di semua Sekolah Bestari.
Pengubahsuaian dan perubahan yang
berlaku dalam perkembangan kurikulum pendidikan matematik bukan hanya bertujuan
untuk menambahbaik dan menyelesaikan kelemahan yang terdapat dalam kurikulum
terdahulu malahan merupakan tuntutan untuk merealisasikan objektif dan aspirasi
seperti yang digariskan dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan
Visi 2020.
Pada bulan Januari 2003, Program Pengajaran dan Pembelajaran
Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) telah mula dilaksanakan untuk
pelajar Tingakatan 1, 4 dan 6 rendah. Dengan penguasaan Bahasa Inggeris yang
baik, perubahan ini bertujuan supaya pelajar dapat mengakses maklumat untuk
tujuan pembelajaran dengan mudah, seiring dengan perkembangan teknologi
maklumat.
No comments:
Post a Comment