Friday, 9 October 2015

SEJARAH PENDIDIKAN MATEMATIK

Apakah itu matematik.? Matematik merupakan dua unsur yang mengandungi simbol seperti nombor, titik garisan, bentuk dan bahasa matematik manakala unsur kedua pula merangkumi prinsip, hukum, teorem dan peraturan – peraturan matematik bagi menjalankan operasi. Selain itu, matematik juga boleh diertikan sebagai cara yang sistematik yang boleh mengetahui kuantiti dan nilai seperti saiz, laju, dan benda- benda dibumi atau alam semesta.

               Terdapat empat peringkat sejarah perkembangan matematik mengikut tamadun manusia iaitu peringkat pertama (-400 SM) dimana sebelum sistem teori matematik pertama ditemui oleh tokoh – tokoh matematik Yunani, mereka mengunakan tanda atau simbol untuk mengira sesuatu. Manakala pada peringkat kedua (400SM- 1700 TM) merupakan tahap yang lebih mantap bagi sesuatu sistem untuk menjadi lebih sempurna dengan adanya perkembangan aritmetrik, geometri, algebra dan trigometri. Selanjutnya seperti geometri koordinat, kalkulus, rumus-rumus kalkulus merupakan antara bidang – bidang yang ditemui pada tahun 1700 TM sehingga 1900 TM. Di negara barat terutamanya tokoh matematik telah menemui banyak bidang teori dan hukum baru. Pada peringkat keempat (1900 TM) adalah merupakan peringkat moden iaitu daripada konkrik kepada abstrak. Di samping itu juga, terdapat pelbagai teori – teori baru ditemui antaranya ialah keberangkalian, teori set, teori nombor, penakulan mantik dan sebagainya. Kebiasaanya teori – teori ini digunakan dalam bidang sains, teknologi, ekonomi dan sosiologi.

               Sejarah perkembangan matematik bermula dari pengiraan bilangan yang mana orang purba akan menggunakan tumbuh-tumbuhan seperti ranting – ranting dan batang pokok bagi merekod dalam pengiraan mereka. Kemudian matematik dikembangkan oleh tokoh-tokoh matematik dan ahli falsafah sehingga menghasilkan berbagai – bagai teorem geometri bagi mengaitkan atau menerangkan fenomena-fenomena kejadian alam sekeliling. Ini menjadi cabaran kepada ahli-ahli falsafah pada zaman Tamadun Yunani dengan memandang matematik merupakan ilmu pengetahuan yang mengandungi unsur fakta dan kebenaran dan sehingga kini matematik berkembang ke tahap yang lebih kompleks dan mempunyai pelbagai taksiran.

               Terdapat sebilangan sumbangan tokoh – tokoh matematik dipelosok dunia seperti pada zaman Tamadun Yunani, Negara Eropah, China Timur Tengah dan India. Sumbangan mereka dalam matematik adalah berdasarkan kepakaran dalam kajian mereka. Antara sumbangan tokoh – tokoh matematik pada zaman Tamadun Yunani disekitar pada tahun 200 SM - 600 SM adalah Pythagoras yang telah menemui nombor bukan nisbah dan mewujudkan satu Teorem Pythagoras, manakala Archimedes telah menemui rumus luas dan isipadu dan Prinsip Archimedes. Di Negara Eropah pula melahirkan tokoh – tokoh matematik yang tidak kurang hebatnya seperti penggunaan idea eksponen untuk menunjukkan kuasa dan memperkenalkan sistem nombor perpuluhan oleh Simon Stevin.


               Selain itu, Carl Friedrin Gauss telah menyembangkan bidang matematik dengan menerbitkan beberapa buah buku matematik  antaranya Fundamental Theorems of Algebra and Arithmetic, Theoretical Astronomy dan Differential Geometry. Di Timur Tengah, Al Khowarizmi merupakan salah seorang tokoh matematik tersohor dan beliau juga dikenali sebagai bapa Algebra. Selain itu, beliau juga mengubahsuai angka Hindu kepada sistem angka sekarang. Negara China pula, Guan Zhong telah memberi sumbangannya dengan menghasilakan buku yang mengandungi sifir darab 9 dan Cheng Dawei telah menghasilkan buku berjudul Sistem Pengiraan Dengan Abakus yang menjadi buku teks tunggal sehingga Dinasti Qing.

No comments:

Post a Comment