Friday, 9 October 2015

OBJEKTIF PENDIDIKAN MATEMATIK DI MALAYSIA

Berdasarkan Kementerian Pendidikan Malaysia (1988), tujuan utama pendidikan matematik adalah untuk meningkatkan tahap pemikiran pelajar dari segi berfikiran mantik, analitis, bersistem dan kritis, kemahiran penyelesaian masalah serta kebolehan menggunakan ilmu pengetahuan matematik supaya individu dapat menangani cabaran dalam era maklumat dan kehidupan seharian dengan berkesan. Hal ini kerana, matematik kini memainkan peranan penting dalam kehidupan masyarakat yang meliputi pelbagai jenis aktiviti seharian terutamanya aktiviti yang melibatkan pemprosesan data, simulasi, membuat keputusan dan komunikasi berbanding masyarakat dahulu yang berpendapat bahawa matematik hanya digunakan untuk pengiraan sahaja. Menurut Ismail (1997), keadah berfikir secara mantik merujuk kepada kaedah berfikiran secara bersistem yang bertujuan untuk mengelakkan daripada melakukan kesalahan yang berkait dengan fikiran, ilmu ke jalan yang lurus, ilmu mencari dalil dan ilmu undang-undang berfikir. Kaedah berfikir secara analitis boleh ditakrifkan sebagai kaedah mengurai atau merinci sesuatu masalah atau persoalan menjadi bahagian-bahagian (komponen) yang lebih kecil serta mampu memahami hubungan di antara bahagian tersebut. (Suherman dan Sukjaya, 1990: 49). Seterusnya, kaedah berfikir secara kritis pula boleh dikategorikan sebagai proses yang melibatkan operasi mental. Menurut Ennis (1985) serta Fogarty dan McTighe (1993) berfikir kritis merupakan cara berfikir reflektif yang masuk akal atau berdasarkan punca untuk menentukan apa yang akan dilakukan.

Merujuk buku yang bertajuk ‘Pedagogi dalam Pendidikan Matematik’ (Noraini Idris, terbitan pertama 2001, edisi baru 2005, 3), pendidikan matematik secara umumnya memberi penekanan kepada perkembangan yang menyeluruh pelajar dari segi perkembangan kognitif, sikap dan psikomotor serta memupuk nilai-nilai murni untuk menjadi masyarakat atau rakyat yang berguna selari dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara. Bloom (1956) menyatakan bahawa perkembangan kognitif pelajar dapat ditakrifkan sebagai kemampuan intelektual seseorang dalam berfikir, mengetahui dan menyelesaikan masalah yang terdiri daripada enam bahagian iaitu pengetahuan, pemahaman, penggunaan, analisis, sintesis dan penilaian. Sikap pula merujuk kepada minat dan nilai pelajar. Menurut Krathwol (1964), sikap boleh diperincikan kepada nilai-nilai seperti penerimaan, tidak balas atau penyertaan, penilaian atau penentuan sikap, mengatur atau mengorganisasi dan pembetukan karakter melalui sesuatu nilai atau nilai kompleks. Psikomotor pula boleh dikaitkan dengan kemampuan yang melibatkan kegiatan otot dan fizikal. Davc (1970) menyatakan bahawa perkembangan psikomotor boleh dibahagikan kepada peniruan, manipulasi, tetap, artikulasi dan  pengalamiahan. Selain itu, peranan guru dan ibu bapa harus dititikberatkan dadengan menunjukkan sikap yang positif terhadap matematik bagi menarik minat pelajar untuk meminati matematik.

Selain itu, pendidikan matematik di Malaysia juga bertujuan untuk mendedahkan kepada guru dan pelajar tentang kaedah, kemahiran dan keterangan dalam matematik.  Matlamat dan tujuan ini boleh dicapai apabila semua potensi diri pelajar telah dikembangkan secara menyeluruh dan seimbang. Dalam proses pengajaran dan pembelajaran, Matematik telah dikenal pasti mengandungi kekuatan dan kekurangan serta halangan sewaktu proses pengajaran. Oleh itu, para guru harus bijak mengawal dan mengenalpasti masalah yang dihadapi oleh pelajar dengan cara melibatkan pelajar secara aktif sewaktu proses pembelajaran. Selain itu, kandungan kurikulum Matematik harus meliputi pengetahuan dan kemahiran matematik yang sesuai dengan keupayaan murid serta relevan dengan keperluan dalam era maklumat. Antara kemahiran matematik yang dinyatakan dalam kurikulum matematik sekolah adalah seperti melakukan prosesi asas, membuat anggaran dan penghampiran, mengukur, mengendali data, mewakili maklumat dalam bentuk graf dan carta, mengenal perkaitan dan mewakilinya secara maematik, menggunakan algoritma dan perkaitan serta menyelesaikan masalah. Jadi, memandangkan sekolah merupakan tempat untuk pelajar menimba ilmu pengetahuan, maka pihak guru wajar menyediakan satu situasi pengajaran dan pembelajaran yang cukup berkesan.

No comments:

Post a Comment