Tuesday, 10 November 2015

ISU 2: PANDANGAN BERKAITAN FAKTOR YANG MENYEBABKAN BERLAKUNYA JURANG ANTARA PELAJAR

NUR ASYATULMAILA BINTI MOHAMAD ASRI
M20151000721
M. Edu. (MATHEMATICS)

PANDANGAN BERKAITAN FAKTOR YANG MENYEBABKAN BERLAKUNYA JURANG ANTARA PELAJAR

1. Peranan pelajar itu sendiri merupakan satu eleman yang penting yang menyebabkan berlakunya jurang dalam  pencapaian pelajar bagi matapelajaran matematik.

Terdapat pelajar yang menganggap matapelajaran matematik adalah satu matapelajaran yang sukar untuk dikuasai dan dipelajari disebabkan terdapat pelbagai rumus, teori dan konsep yang perlu difahami. Sewaktu sesi pembelajaran dan pengajaran berlangsung pula, kebanyakan guru menggunakan bahasa inggeris sebagai bahasa pengantar untuk mengajar matapelajaran matematik. Jadi, bagi pelajar yang lemah tahap penguasaan bahasa inggeris, pelajar akan kurang faham apa yang di ajar serta susah untuk berkomunikasi dengan guru dan kurang berkeyakinan untuk bertanya kepada guru di dalam kelas. Ini menjadikan sesi pengajaran dan pembelajaran kurang berkesan yang menyebabkan pelajar mudah bosan dan tertekan terhadap matapelajaran matematik, seterusnya menjadikan mereka mudah hilang minat terhadap matapelajaran tersebut. Jadi, ini akan menimbulkan jurang yang sangat ketara kepada pelajar yang kurang kurang minat dengan matapelajaran matematik berbanding pelajar yang minat dengan matapelajaran tersebut. Ada kalanya, pentadbir, pendidik malahan ibu bapa mempunyai prasangka dan gambaran stereotaip tertentu terhadap murid-murid yang gagal dan bermasalah. Sikap negatif begini sukar membantu kita melaksanakan program pemulihan atau pemantapan dengan jaya.

2. Peranan guru juga amat penting dalam mengurangkan jurang pencapaian antara pelajar.

Kebanyakan guru hanya menjalankan sesi pengajaran dan pembelajaran bagi matapelajaran matematik hanya bergantung sepenuhnya kepada buku teks sahaja dan kurang mempelbagai gaya pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Selain itu, terdapat sesetengah guru hanya mementingkan pengajaran berasaskan peperiksaan sahaja. Guru juga tidak mendedahkan pelajar dengan penggunaan perisian matematik walaupun terdapat beberapa perisian matematik yang boleh diterokai pelajar untuk membantu dalam memahami sesuatu konsep matematik. Sesetengah guru lebih cenderung untuk mengajar pelajar menggunakan cara tradisional sahaja. Jadi pelajar terutamanya pelajar luar bandar mengalami masalah pemahaman konsep matematik disebabkan pengajaran guru yang tidak menarik. Tambahan pula, cara pengajaran guru juga hanya berdasarkan pengajaran satu hala sahaja yang mana pelajar lebih banyak mendengar penerangan guru tanpa mereka meneroka sendiri konsep matematik tersebut. Ini menjadikan pembelajaran tersebut tidak menarik dan hambar kerana tiada unsur yang menarik untuk dijadikan contoh di dalam kelas. Pelajar juga akan mudah bosan dan kurang berminat untuk belajar matapelajaran tersebut. Kekurangan guru-guru yang berkemahiran bertugas di luar bandar telah menyebabkan berlakunya masalah ketidaksepadanan opsyen dalam kalangan guru telah mengakibatkan proses pengajaran dan pembelajaran terganggu. Sebagai contoh, guru yang bukan opsyen Matematik terpaksa mengajar Matematik disebabkan guru yang sepatutnya mengajar Matematik tidak melapor diri di sekolah luar bandar. Akibatnya, pelajar-pelajar di luar bandar diajar oleh guru-guru yang tidak berpengalaman mengajar dalam opsyen tertentu.

3. Sekolah yang kekurangan infrastruktur dan kemudahan asas juga antara punca berlakunya jurang pencapaian antara pelajar.
Seperti yang kita tahu, pencapaian pelajar sekolah luar bandar jauh ketinggalan berbanding pencapaian pelajar sekolah bandar. Faktor prasarana yang tidak mencukupi telah mengakibatkan jurang pencapaian pelajar bandar dan luar bandar berlaku. Bagi sekolah yang jauh di pedalaman, masih terdapat sekolah rendah yang belum mempunyai bekalan elektrik dan kebanyakkan sekolah di pedalaman masih tidak mempunyai makmal komputer. Selain itu, janakuasa yang dibekalkan pula berkuasa rendah dan tidak mencukupi untuk menampung penggunaan ICT di sekolah di samping menghadapi kesukaran mendapatkan diesel. Bagi kawasan sekolah luar bandar pula, terdapat masalah capaian internet dan kemudahan ICT. Sekolah di kawasan luar bandar juga kurang mempunyai kemudahan bahan bantu mengajar (BBM) seperti overhead projector (OHP), model-model dan alat matematik yang lain. Keadaan bilik darjah yang tidak kondusif juga telah mengganggu konsentrasi pelajar untuk belajar. Kekurangan sumber rujukan di pusat sumber juga telah menyebabkan pelajar-pelajar sukar memperolehi maklumat tambahan berkaitan pembelajaran mereka. Keadaan sekolah-sekolah di luar bandar ini sangat berbeza dengan sekolah bandar. Ketidakseimbangan bekalan komputer juga berlaku di antara sekolah luar bandar dan bandar. Kemudahan-kemudahan asas seperti ini perlu disediakan dengan lebih banyak di sekolah luar bandar kerana pelajar di sekolah luar bandar lebih memerlukan bantuan seperti ini. Oleh itu, jika dibandingkan dengan kawasan sekolah di bandar, guru-guru di sekolah kawasan bandar lebih mendedahkan pelajarnya dengan peralatan teknologi atau perisian matematik. Maka, pelajar di bandar lebih mempunyai pengetahuan dan pemahaman konsep matematik dengan lebih mendalam.
4. tahap kesedaran ibu bapa terhadap pentingnya pendidikan kepada anak-anak juga menyebabkan terjadinya jurang antara pelajar.
Jurang antara pelajar dalam matapelajaran matematik juga terjadi disebabkan anak-anak tidak mendapat sokongan moral daripada ibu bapa mereka. Pencapaian pelajar dalam sesuatu subjek turut disumbangkan oleh peranan ibu bapa yang sentiasa memberi sokongan dan kekuatan untuk membina keyakinan diri pelajar untuk belajar dengan lebih bersungguh-sungguh. Cara keluarga menunjukkan minat kepada pelajaran pelajar akan memberi rangsangan secara positif kepada pembelajaran pelajar. Anak-anak tidak akan memberi tumpuan terhadap apa yang dipelajari jika ibu bapa kurang terlibat dalam pendidikan anak-anak di rumah. Anak-anak akan merasa diri mereka diabaikan sekiranya perhatian ibu bapa terhadap anak-anak mereka tidak diberikan dengan secukupnya. Kadang-kala, anak-anak sengaja menggagalkan diri mereka dalam subjek tersebut bagi meraih perhatian ibu bapa mereka. Sekiranya ibu bapa dapat menunjukkan minat seperti sering berbincang dengan anak-anak mereka tentang pelajaran walaupun tidak secara khususnya harus memberi tunjuk ajar kepada anak mereka dalam isi kandungan mata pelajaran, pelajar akan merasakan pelajarannya diambil perhatian oleh ibu bapa. Secara langsung dan tidak langsung, ibu bapa memindahkan nilai-nilai kehidupan mereka seperti mementingkan pembelajaran dan ilmu pengetahuan kepada anak-anak mereka. Ibu bapa merupakan orang-orang signifikan kepada pelajar yang diidentifikasikan oleh pelajar remaja pada masa perkembangan mereka dalam mencari identiti mereka.
5. Peranan bahasa juga memainkan peranan penting yang mneyebabkan terjadinya jurang antara pelajar

Bagi sesetengah sekolah, mereka masih lagi melakukan pembelajaran dan pengajaran subjek matematik dalam bahasa inggeris yang menyebabkan berlakunya beberapa masalah yang timbul antaranya ialah tahap penguasaan bahasa inggeris yang lemah dalam kalangan pelajar. Penggunaan bahasa inggeris dalam matapelajaran matematik menyebabkan sesetengah pelajar yang mempunyai tahap penguasaan bahasa inggeris yang lemah berbanding pelajar yang mahir bahasa inggeris menghadapi masalah dalam menyelesaikan soalan matematik tersebut. Hal ini kerana pelajar tidak memahami soalan yang diberikan terutamanya bagi soalan matematik yang berbentuk penyelesaian masalah. Kebanyakan pelajar tidak mampu menjawab dengan betul disebabkan mereka tidak memahami soalan yang diberikan yang ditulis dalam bahasa inggeris. Ini akan menjejaskan pencapaian pelajar dalam matapelajaran matematik bagi pelajar yang lemah tahap penguasaan bahasa inggeris seterusnya menyebabkan terjadinya jurang antara pelajar yang lemah penguasaan bahasa inggeris berbanding dengan pelajar yang mempunyai tahap penguasaan bahasa inggeris yang baik.

6. Peranan pihak pentadbiran sekolah juga memainkan penting yang meyebabkan berlakunya jurang antara pelajar.


Pihak sekolah selalunya akan mengasingkan pelajar mengikut tahap pembelajaran pelajar yang mana bagi pelajar yang mentapat pencapaian yang tinggi dalam matapelajaran matematik akan dan subjek-subjek lain akan diletakkan di dalam satu kelas yang teratas. Para pelajar ini akan diberikan sepenuh tumpuan dari segi pembelajaran dan pengajaran. Selain itu, pihak sekolah akan mengadakan pelbagai program bagi meningkatkan tahap pencapaian kepada pelajar yang berada di dalam kelas yang cemerlang ini. Manakala, bagi pelajar yang mendapat pencapaian yang kurang cemerlang akan diletakkan dalam satu kelas yang lain. Kebanyakan pelajar di dalam kelas ini kurang menjadi tumpuan dalam sesi pengajaran da pembelajaran dalam kalangan guru dan pihak sekolah. Jadi ini menyebabkan pelajar-pelajar yang berada di kelas yang kurang cemerlang ini akan mudah berasa bosan kerana kebanyakannya tidak memahami apa yang di ajar oleh guru di dalam kelas. Hasilnya, pelajar tidak dapat menumpukan perhatian di dalam kelas dan tidak berminat untuk belajar matapelajaran yang di ajar.

No comments:

Post a Comment