NUR ASYATULMAILA BINTI MOHAMAD ASRI
M20151000721
M. Edu (Mathematics)
1. Penggunaan bahasa ibunda sewaktu sesi pengajaran dan pembelajaran bagi sekolah di Sabah dan Sarawak.
Sekolah-sekolah di Sabah dan Sarawak terutama bagi sekolah di kawasan pedalaman, lebih mengutamakan penggunaan bahasa kaum mereka sendiri berbanding bahasa standard disebabkan pelajar di kawasan tersebut kurang memahami bahasa standard yang digunakan sewaktu sesi pembelajaran iaitu bahasa melayu dan bahasa inggeris. Jadi ini akan menimbulkan masalah kepada guru yang ditugaskan di kawasan pedalaman tersebut terutamanya kepada guru yang baru bertugas dan tidak mempunyai pengalaman. Mereka akan mengalami kesukaran semasa sesi pengajaran dan pembelajaran disebabkan pelajar kurang memahami bahasa penyampaian yang digunakan oleh guru tersebut. Isu ini bukan sahaja membawa kepada kemerosotan sesi pembelajaran dan pengajaran, malahan pelajar juga akan berasa segan dan malu untuk bertanya dengan guru sekiranya mereka tidak memahami mengenai topik yang dibincangkan oleh kerana penggunaan bahasa yang tidak sama dan tidak mampu difahami.
2. Perubahan dasar Pembelajaran dan Pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) kepada dasar Memperkasakan Bahasa Melayu dan Memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBMMBI).
Bagi pelajar yang sebelum ini telah menjalani sesi pembelajaran dan pengajaran dalam bahasa inggeris dalam subjek sains dan matematik, mereka sebenarnya mengalami kesukaran mengenai dasar MBMMBI yang baru diperkenalkan. Hal ini kerana, jika sebelum ini pelajar sudah terbiasa dengan istilah yang digunakan dalam bahasa inggeris bagi sesuatu perkataan dan formula dalam subjek sains dan matematik, mereka akan menghadapi kekeliruan dalam mengingati atau memahami istilah tersebut dalam bahasa melayu pula. Jikalau dilihat dari segi istilah, perkataan bahasa inggeris lebih singkat dan mempunyai satu patah perkataan sahaja bagi sesuatu istilah dan berlainan dengan bahasa melayu yang kebanyakannya mempunyai dua atau tiga patah perkataan untuk mewakili sesuatu istilah tersebut. Guru juga akan mengalami kesukaran untuk menerangkan sesuatu perkataan demi perkataan untuk mamahamkan pelajar.
3. Penggunaan dialek bahasa yang digunakan oleh pelajar kadang kala berbeza dengan bahasa yang digunakan oleh guru.
Isu ini dapat dilihat dari segi penggunaan istilah yang pelbagai dari pelajar untuk memahami sesuatu konsep dalam pembelajaran matematik dan berbeza dengan pengajaran yang di berikan oleh guru di dalam kelas. Terdapat sesetengah pelajar menggunakan bahasa istilah atau bahsa pengajaran yang berbeza dengan bahasa pengajaran guru disebabkan mereka lebih suka menggunaka bahasa yang mereka mudah faham berbanding menggunakan istilah bahasa yang telah diajaroleh guru. Hal ini kerana, setiap pelajar mempunyai gaya pembelajaran yang berbeza untuk memahami sesuatu perkara. Jadi sebagai guru, haruslah mempelbagaikan gaya pembelajaran dengan menggunakan bahasa yang berbeza untuk menerangkan sesuatu istilah atau konsep.
4. Berlaku juga pencemaran bahasa dalam sesi pengajaran dan pembelajaran yang berlangsung di sekolah.
Ini dapat dilihat dari segi pelajar yang suka menggunakan percakapan yang bercampur-aduk, terutamanya dalam penggunaan bahasa rojak iaitu percakapan yang mnggunakan percampuran antara bahasa melayu dan bahasa inggeris. Kadang kala, isu penggunakan bahasa rojak ini juga terjadi dalam sesi pembelajaran dan pengajaran yang melibatkan pelajar berinteraksi dengan guru mereka atau sebaliknya. Dari segi pelajar, mereka dilihat lebih suka mnggunakan percakapan bercampur aduk ini di dalam kelas sewaktu menerangkan atau menghuraikan soalan kepada guru, kadang kala terjadi juga dalam kalangan guru yang menerangkan sesuatu topik dalam sesi pengajaran dengan menggunakan bahasa rojak ini. Penggunaan bahasa rojak ini dianggap sebagai satu pencemaran bahasa terhadap bahasa melayu mahupun bahasa inggeris. Penggunaan bahasa rojak kadang kala menyebabkan sesetengah pelajar kurang faham penggunaan istilah bahasa yang digunakan oleh guru mereka disebabkan bercampur aduk.
5. Penggunaan bahasa pengajaran bagi sekolah jenis kebangsaan cina dan tamil yang lebih mengutamakan bahasa ibunda masing-masing.
Bagi sekolah jenis kebangsaan cina dan india, mereka lebih mengutamakan pembelajaran bagi subjek sains dan matematik dalam bahasa ibunda masing-masing. Contohnya, setiap sebutan bagi nombor dalam bahasa cina hanya melibatkan satu perkataan sahaja. Ini akan menyebabkan pelajar dapat mengingat formula dan rumus yang diberikan dengan mudah dan cepat. Pelaksanaan PPSMI yang telah dilakukan sebelum ini telah menimbulkan masalah kepada pelajar cina dan india. Bukan itu sahaja, guru sekolah tersebut juga menghadapi masalah dalam proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung kerana terpaksa menerangkan sesuatu istilah menggunakan teknik pengajaran yang berbeza. Hal ini kerana, guru dan pelajar di sekolah cina dan india lebih cenderung untuk belajar subjek sains dan matematik mengikut teknik yang biasa mereka gunakan sewaktu sesi pengajaran dan pembelajaran menggunakan bahasa ibunda masing-masing.
6. Kelemahan pelajar dalam memahami bahasa matematik juga merupakan antara masalah yang timbul dalam sesi pengajaran dan pembelajaran.
Penguasaan bahasa matematik adalah amat perlu bagi setiap pelajar untuk memudahkan pelajar memahami setiap konsep dan formula yang terlibat dalam subjek matematik. Penguasaan bahasa matematik ini dapat dilihat melalui tahap perbendaharaan kata pelajar bagi subjek matematik. Kebanyakan pelajar yang lemah tahap penguasaan perbendaharaann kata dalam subjek matematik menyebabkan pelajar sukar menukar soalan yang di beri dalam ayat bahasa melayu kepada bahasa matematik. Jadi, kebanyakan pelajar akan meninggalkan kosong jawapan bagi soalan yang berbentuk ayat disebabkan mereka kurang memahami ayat tersebut dan tidak dapat menukarkan ayat soalan kepada bentuk ayat atau formula matematik. Jadi, guru harus memainkan peranan yang penting untuk meningkat tahap penguasaan perbendaharaan kata pelajar dalam bahasa matematik.
No comments:
Post a Comment