Pada Oktober 2011, Kementerian
Pendidikan telah melancarkan kajian semula sistem pendidikan negara secara
menyeluruh dalam usaha membangunkan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia yang
baharu. Dalam tempoh 15 bulan (Oktober 2011 hingga Disember 2012), Kementerian
telah memperoleh input daripada pelbagai sumber seperti laporan penyelidikan
yang dijalankan oleh pakar pendidikan dari UNESCO, Bank Dunia, OECD, dan enam
Institusi Pengajian Tinggi Awam. Kajian ini juga melibatkan pemimpin sekolah,
guru, ibu bapa, murid, dan orang ramai di seluruh negara. Pelan Pembangunan
Pendidikan Malaysia 2013-2025 dihasilkan
dengan menilai prestasi semasa sistem pendidikan negara dengan mengambil kira
pencapaian lampau dan membandingkannya dengan tanda aras antarabangsa. Pelan
ini melakarkan visi sistem pendidikan dan aspirasi murid yang dapat memenuhi
keperluan negara pada masa depan. Pelan ini juga mencadangkan 11 anjakan
strategik dan operasi yang perlu dilaksanakan oleh Kementerian bagi mencapai
visi yang dihasratkan.
11 ANJAKAN UNTUK
TRANSFORMASI SISTEM PENDIDIKAN
|
Anjakan 1: Menyediakan kesamarataan
akses kepada pendidikan berkualiti bertaraf Antarabangsa
|
Anjakan 2: Memastikan setiap murid
menguasai kemahiran dalam bahasa malaysia dan bahasa inggeris
dan digalakkan mempelajari bahasa tambahan
|
Anjakan 3: Melahirkan rakyat yang
menghayati nilai
|
Anjakan 4: Mentransformasi profesion
keguruan menjadi profesion pilihan
|
Anjakan 5: Memastikan kepimpinan
berprestasi tinggi ditempatkan di setiap sekolah
|
Anjakan 6: Mengupaya jpn, ppd dan
sekolah untuk menyediakan penyelesaian khusus berasaskan keperluan
|
Anjakan 7: Memanfaatkan ict bagi
meningkatkan kualiti pembelajaran di malaysia
|
Anjakan 8: Mentransformasi kebolehan dan
keupayaan penyampaian kementerian
|
Anjakan 9: Bekerjasama dengan ibubapa,
komuniti, dan.sektor swasta secara meluas
|
Anjakan 10: Memaksimumkan keberhasilan
murid bagi setiap ringgit
|
Anjakan 11: Meningkatkan ketelusan untuk
kebertanggungjawaban awam secara langsung
|
Aspirasi sistem Pelan Pembangunan
Pendidikan Malaysia 2013-2025 berhasrat untuk mencapai lima keberhasilan bagi
sistem pendidikan Malaysia secara keseluruhan, iaitu akses, kualiti, ekuiti, perpaduan,
dan kecekapan. Keberhasilan yang ditetapkan ini adalah selari dengan aspirasi
yang turut disuarakan oleh peserta semasa Dialog Nasional dan setanding juga
dengan keberhasilan yang ditetapkan oleh sistem pendidikan berprestasi tinggi
yang lain. Kementerian berhasrat memastikan kadar akses sejagat dalam kalangan
kanak-kanak dari peringkat prasekolah hingga ke peringkat menengah atas (Tingkatan
5) menjelang tahun 2020. Dari segi kualiti, kementerian berharap kedudukan
sistem pendidikan negara diletakkan dalam kelompok sepertiga teratas dalam
pentaksiran antarabangsa mengikut pengukuran Kajian Trend Pendidikan Matematik
dan Sains Antarabangsa (TIMSS) dan Program Penilaian Pelajar Antarabangsa
(PISA) yang menguji bacaan, Matematik dan Sains dalam tempoh 15 tahun. Selain
itu, jurang pencapaian antara murid bandar dengan luar bandar, tahap
sosioekonomi dan pencapaian antara gender sehingga 50 peratus menjelang 2020
juga diharap dapat dirapatkan serta menjana suatu sistem pendidikan yang
memberi peluang kepada murid berkongsi pengalaman berinteraksi dengan pelbagai
etnik bagi memperkukuh asas perpaduan rakyat. Dari segi kecekapan, walaupun
kerajaan terus mengekalkan tahap pelaburan semasa, kementerian berhasrat untuk
memaksimum keberhasilan murid mengikut tahap peruntukan semasa. Selain
keberhasilan sistem pendidikan, setiap murid juga perlu berupaya untuk bersaing
pada peringkat global.
ISU
MENYEDIAKAN KESAMARATAAN AKSES KEPADA PENDIDIKAN BERKUALITI BERTARAF
ANTARABANGSA
Asas kejayaan sistem persekolahan
bergantung kepada apa yang murid mesti tahu, faham, dan mampu lakukan. Sejak
dahulu lagi, murid Malaysia berkebolehan mengemukakan semula kandungan mata
pelajaran yang diikuti. Walau bagaimanapun, kemahiran ini kurang penting dalam
ekonomi yang sentiasa berubah pada masa ini. Sebaliknya, murid perlu ada
keupayaan menaakul, membuat unjuran, dan mengaplikasi pengetahuan secara
kreatif dalam suasana baharu yang berlainan. Murid juga memerlukan ciri
kepimpinan untuk bersaing di peringkat global.
Pentaksiran antarabangsa TIMSS
dan PISA menunjukkan murid di Malaysia sukar mengaplikasi kemahiran berfikir
aras tinggi. Sepanjang dua dekad yang lalu, pentaksiran antarabangsa seperti Programme for International Student
Assessment (PISA) dan Trends in
International Mathematics and Science Study (TIMSS), telah muncul sebagai
kaedah perbandingan langsung tentang kualiti keberhasilan pendidikan merentas
pelbagai sistem. Kaedah ini mentaksir pelbagai kemahiran kognitif seperti
aplikasi dan penaakulan. Ketika Malaysia mengambil bahagian dalam TIMSS buat
julung kalinya pada 1999, skor purata murid mengatasi purata antarabangsa dalam
Matematik dan Sains. Statistik terbaru daripada Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) bagi
tahun 2011 yang menunjukkan purata skor Matematik telah jatuh dari 474 mata
pada tahun 2007 kepada 440 pada tahun 2011. Manakala skor purata mata pelajaran
Sains pula telah jatuh merudum pada skala yang lebih besar lagi iaitu dari 471
mata pada tahun 2007 kepada 426 mata pada tahun lepas. Di dalam laporan
tersebut, ranking Malaysia dalam pembelajaran Matematik juga telah
jatuh pada kedudukan 26 pada tahun 2011 daripada kedudukan 20 pada tahun 2007.
Ranking dalam pembelajaran Sains juga telah merudum jatuh daripada kedudukan di
ranking 21 pada tahun 2007 kepada ranking 32 pada tahun 2011. Murid ini dikenal
pasti memiliki penguasaan konsep asas matematik dan sains yang terhad.
Keputusan PISA (Programme for International Student Assessment) pada tahun 2009 (penyertaan kali pertama
Malaysia) juga tidak memberangsangkan kerana kedudukan Malaysia terletak dalam
kelompok sepertiga terbawah dalam kalangan 74 negara peserta. Pencapaian ini
juga meletakkan Malaysia di bawah pencapaian purata antarabangsa dan Organisation for Economic Co-operation and
Development (OECD).
Hampir 60% murid berumur 15 tahun yang menyertai PISA (2009) gagal mencapai
tahap kemahiran minimum dalam Matematik, manakala 44% dalam Bacaan dan 43%
dalam Sains tidak mencapai tahap kemahiran minimum. Perbezaan skor sebanyak 38
mata dalam skala PISA adalah bersamaan dengan satu tahun persekolahan.
Perbandingan skor ini menunjukkan murid berumur 15 tahun di Singapura, Korea
Selatan, Hong Kong dan Shanghai mempunyai prestasi tiga atau lebih tahun
persekolahan berbanding murid berumur 15 tahun di Malaysia. Malaysia nampaknya terperangkap di tangga sepertiga terbawah di
kalangan negara-negara yang mengambil bahagian dalam penilaian antarabangsa dan
tidak mencatatkan sebarang kemajuan. Ini boleh dilihat pada keputusan PISA 2012
Malaysia yang lebih buruk berbanding PISA 2010:
Matematik
|
Sains
|
Bacaan
|
||||
2010
|
2012
|
2010
|
2012
|
2010
|
2012
|
|
Skor
|
404
|
421
|
422
|
420
|
414
|
398
|
Tangga
|
57
|
52
|
52
|
53
|
55
|
59
|
Selain
berada di tangga sepertiga terbawah, Malaysia dipintas oleh negara-negara lain
dalam kelompok itu, misalnya Kazakhstan yang perbezaan skor matematiknya dengan
Malaysia semakin meningkat, iaitu dari hanya satu mata dalam PISA 2010
(Kazakhstan 405, Malaysia 404) kepada 11 mata dalam PISA 2012 (Kazakhstan 432,
Malaysia 421) selain memintas Malaysia dalam subjek sains (PISA 2009:
Kazakhstan 400, Malaysia 422; PISA 2012: Kazakhstan 425, Malaysia 420). Satu
lagi contoh ialah Thailand yang mengatasi Malaysia dan melebarkan jurang
perbezaan dalam ketiga-tiga subjek:
(2012 PISA)
|
Matematik
|
Sains
|
Bacaan
|
Thailand
|
427
|
444
|
441
|
Malaysia
|
421
|
420
|
398
|
Lebih membimbangkan, jurang
perbezaan antara Malaysia dan negara-negara yang berpencapaian terbaik semakin
lebar dalam PISA 2012. Menurut keputusan PISA pada 2012, pelajar Malaysia hanya
mendapat markah di bawah purata atau berada di tangga 52 daripada 65 negara.
Malah, pelajar Vietnam berada di tangga ke-17 daripada 65 negara itu. Malaysia pula hanya mendapat 0.9% pecahan
pencapai tinggi berbanding 29.3% diperoleh Singapura. Pecahan Malaysia di bawah
peratusan purata iaitu 11.4%. Ini menunjukkan hanya seorang daripada 10 pelajar
Malaysia, berusia 15 tahun, yang mampu menyelesaikan masalah paling kompleks,
dibandingkan dengan seorang daripada lima pelajar di Singapura, Korea
Selatan dan Jepun. Malaysia memperolehi 29.1 dalam kadar penyelesaian bagi
tugasan mengukur pemerolehan pengetahuan dan 29.3 untuk tugasan penggunaan
pengetahuan sementara Singapura mendapat markah 62 dan 55.4 masing-masing bagi
tugasan berkenaan, jauh lebih tinggi daripada markah purata semua negara iaitu
45.5 dan 46.4.
Dalam kajian Kementerian
Pendidikan dikatakan terdapat tiga faktor yang menyumbang kepada keputusan terendah
berbanding negara-negara lain iaitu:
1.
Sikap
pelajar yang tidak menjawab dengan bersungguh-sungguh
·
Dalam
hal ini, ramai murid yang menyertai PISA tidak bersungguh-sungguh menjawab
soalan PISA kerana mereka menganggap penilaian ini tidak penting. Oleh yang demikian,
semasa pelaksanaan ujian PISA dijalankan, banyak soalan yang tidak dijawab oleh
murid.
2.
Format
soalan PISA yang berbeza daripada format soalan peperiksaan Malaysia yang lebih
ringkas
·
Jika
dilihat dan diteliti, soalan PISA lebih berbentuk teks panjang yang memerlukan
pemahaman, terjemahan dan refleksi dengan kehidupan sebenar. Soalan peperiksaan
awam adalah lebih ringkas dan berdasarkan rajah serta jadual. Oleh sebab itu,
pelajar lebih menunpukan perhatian kepada peperiksaan awam dan kurang
serius ketika menjawab soalan-soalan ujian PISA. Selain itu, bentuk jawapan
dalam peperiksaan awam tertumpu kepada jawapan pilihan dan tidak banyak
berbentuk penulisan seperti dalam ujian PISA.
3.
Keutamaan
guru dalam menghabiskan sukatan berbanding menerangkan konsep sebenar
pengetahuan.
·
Faktor
penyumbang yang seterusnya adalah keutamaan guru yang mana kebanyakan guru
lebih mengutamakan untuk menghabiskan sukatan mata pelajaran dengan cepat dan
mereka tidak mengambil masa untuk memahamkan murid dengan konsep. Guru juga
menggunakan banyak jalan pintas iaitu menyuruh murid supaya menghafal
terutamnya melalui latihan latih tubi. Oleh sebab itu, murid hanya menghafal
tetapi tidak memahami konsep.
Kementerian Pendidikan Malaysia
telah merancang beberapa strategi untuk mengatasi masalah ini bertujuan melonjakkan sistem pendidikan negara agar
berada dalam kalangan negara sepertiga teratas sistem pendidikan terbaik di
dunia.
a)
Sistem
Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS)
Sejak beberapa tahun yang lepas
Kementerian Pendidikan berusaha menangani masalah kemerosotan ini, salah
satunya dengan mengenalkan Sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah(PBS). Sistem
PBS ini telah agak lama diperkenalkan di peringkat antarabangsa dan banyak
dikaji dan dibincang di Bangsa-bangsa bersatu. Ianya telah dilaksanakan di
banyak negara di dunia termasuk negara-negara maju seperti Australia, Britain,
Hong Kong dan juga mulai diperkenalkan di Singapura. Pada masa kini pentadbiran
sistem PBS dipermudahkan lagi dengan adanya sistem telekomunikasi dan ICT yang
canggih di sesebuah negara. Tujuan utama sistem PBS ialah untuk menambah-baik
hasil daripada institusi pendidikan negara. Ianya bertujuan mengeluarkan
graduan-graduan yang lebih baik bukan sahaja dari segi akademik, tetapi juga di
segi akitiviti ko-kurrikulum disamping mengumpul data tentang kelebihan dan
kelemahan seseorng pelajar. Ia bertujuan mengubah sistem sekarang yang
berorientasikan peperiksaan kepada yang lebih berorientasikan prestasi
seseorang pelajar berasaskan pentaksiran dibuat diperingkat sekolah.
b)
Kurikulum
Standard Sekolah Rendah (KSSR) / Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM)
Penambahan elemen
baharu seperti inovasi dan kreativiti dengan subjek keusahawanan dan teknologi
maklumat komunikasi (ICT). Setiap murid akan menerima asas literasi dan
numerasi, iaitu kemahiran asas untuk pembelajaran pada masa hadapan, serta
dalam mata pelajaran Sains, iaitu bidang pertumbuhan utama bagi ekonomi
Malaysia KSSR (Kurikulum Standard Sekolah Rendah) diperkenalkan pada tahun
Januari 2011 dan akan diteruskan dengan KSSM (Kurikulum Standard Sekolah
Menengah) pada tahun 2017. Kementerian juga
menambah baik sistem penilaian kebangsaan dengan memasukkan unsur KBAT dalam
ujian. Pada 2016, 40 peratus soalan KBAT akan dimasukkan ke dalam kertas
peperiksaan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) manakala 50 peratus untuk
kertas peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).
c)
i-Think
Kerjasama antara KPM
dengan Agensi Inovasi Malaysia. i-Think perupakan kaedah pembelajaran dengan menggunakan lapan Peta
Pemikiran.
Dirintis pada tahun 2012 di sepuluh buah sekolah, dan dilaksanakan di seluruh
Malaysia pada 2014.
d)
Kajian
Susulan
KPM menjalankan
kajian kes di sekolah yang mendapat keputusan yang cemerlang pada Ujian PISA
2009. Hasil dapatan daripada kajian kes tersebut akan dikongsikan sebagai
amalan terbaik pengajaran. Murid akan diajar mengikut kurikulum yang digubal
berdasarkan standard sistem pendidikan berprestasi tinggi dan tanda aras ini
perlu disahkan oleh badan bebas untuk meyakinkan ibu bapa. Pentaksiran tambahan
yang mengambil kira dimensi kualiti lain yang relevan dengan konteks Malaysia,
boleh dimasukkan apabila dibina dan diterima di peringkat antarabangsa.
e)
Pelan
Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM)
Hasil kajian PISA dan
TIMSS juga menjadi input utama dalam merangka Pelan
Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM).
Ini kerana PISA dan TIMSS merupakan penanda aras kepada pencapaian pelajar
seluruh dunia dalam penguasaan Matematik, Sains dan Membaca. Kementerian sudah mengenal pasti kelemahan dalam
pelaksanaan kurikulum sebelum ini yang kurang menekankan unsur Kemahiran
Berfikir Aras Tinggi (KBAT), menyebabkan murid kurang berkemampuan untuk
mengaplikasi kemahiran itu semasa menjawab soalan pentaksiran berkenaan.
Peperiksaan peringkat sekolah dan kebangsaan akan diubahsuai dengan menambahkan
bilangan soalan aras tinggi yang menggunakan Kemahiran
Berfikir Aras Tinggi (KBAT).
f)
Menubuhkan Jawatankuasa Kajian Trend Pendidikan Matematik dan
Sains Antarabangsa (TIMSS) dan PISA atau dikenali sebagai Task
Force TIMSS dan
PISA
Kementerian juga akan
menetapkan dan memantau sasaran pencapaian murid dalam pentaksiran antarabangsa
PISA dan TIMSS. Sebagai langkah segera,
kementerian menubuhkan Jawatankuasa Kajian Trend Pendidikan Matematik dan Sains
Antarabangsa (TIMSS) dan Pisa yang diterajui Bahagian Pembangunan Kurikulum dan
dianggotai kesemua bahagian profesional kementerian.Pasukan khas ini
ditubuhkan bagi memberi tumpuan dalam meningkatkan kemahiran
berfikir aras tinggi dalam
kalangan murid dan guru. Jawatankuasa itu akan
mengenal pasti dan memantau inisiatif yang perlu dijalankan untuk
penambahbaikan program penilaian murid antarabangsa.
Secara keseluruhannya, anjakan
ini akan memberikan impak yang besar kepada peningkatan kualiti pendidikan
negara. Sekiranya dilaksanakan dengan cekap dan berkesan, untuk tempoh akan
datang kita akan menyaksikan satu anjakan besar dalam sistem pendidikan negara
seterusnya merealisasikan
wawasan negara demi melahirkan insan yang berilmu pengetahuan,
bertanggungjawab, inovatif, kreatif, progresif dan berakhlak mulia selaras
dengan falsafah pendidikan negara.
Semua pihak harus berganding bahu dalam menyokong pendidikan
di negara kita untuk menjadi sebuah negara yang maju dan setanding dengan
negara luar.
RUJUKAN
Kementerian Pelajaran Malaysia
(2012), Dasar Pendidikan Kebangsaan Edisi
Ketiga, Shah Alam: Giga Wise
Network Sdn. Bhd.
Noraini Idris. (2005), Pedagogi
Dalam Pendidikan Matematik. Kuala Lumpur: Utusan Publications &
Distributors Sdn. Bhd.
Pelan
Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025.
Kementerian
Pelajaran Malaysia.
Ringkasan Eksekutif Pelan
Pembangunan Pendidikan 2013-2025:
Pendidikan Prasekolah Hingga Lepasan Menengah. Kementerian Pendidikan
Malaysia.
Sudut
Pandang Muhyiddin Yassin. Isu, Kontroversi, Pandangan Serta
Harapan. Sebuah Wawancara (2011),
Kuala Lumpur: Institut Terjemahan Negara Malaysia Berhad.
No comments:
Post a Comment