Saturday, 14 November 2015

ISU 3: ISU MENYEDIAKAN KESAMARATAAN AKSES KEPADA PENDIDIKAN BERKUALITI BERTARAF ANTARABANGSA

Pada Oktober 2011, Kementerian Pendidikan telah melancarkan kajian semula sistem pendidikan negara secara menyeluruh dalam usaha membangunkan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia yang baharu. Dalam tempoh 15 bulan (Oktober 2011 hingga Disember 2012), Kementerian telah memperoleh input daripada pelbagai sumber seperti laporan penyelidikan yang dijalankan oleh pakar pendidikan dari UNESCO, Bank Dunia, OECD, dan enam Institusi Pengajian Tinggi Awam. Kajian ini juga melibatkan pemimpin sekolah, guru, ibu bapa, murid, dan orang ramai di seluruh negara. Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025  dihasilkan dengan menilai prestasi semasa sistem pendidikan negara dengan mengambil kira pencapaian lampau dan membandingkannya dengan tanda aras antarabangsa. Pelan ini melakarkan visi sistem pendidikan dan aspirasi murid yang dapat memenuhi keperluan negara pada masa depan. Pelan ini juga mencadangkan 11 anjakan strategik dan operasi yang perlu dilaksanakan oleh Kementerian bagi mencapai visi yang dihasratkan.
11 ANJAKAN UNTUK TRANSFORMASI SISTEM PENDIDIKAN
Anjakan 1: Menyediakan kesamarataan akses kepada pendidikan berkualiti bertaraf Antarabangsa
Anjakan 2: Memastikan setiap murid menguasai kemahiran dalam bahasa malaysia dan bahasa inggeris
 dan digalakkan mempelajari bahasa tambahan
Anjakan 3: Melahirkan rakyat  yang menghayati  nilai
Anjakan 4: Mentransformasi profesion keguruan menjadi profesion pilihan
Anjakan 5: Memastikan kepimpinan berprestasi tinggi ditempatkan di setiap sekolah
Anjakan 6: Mengupaya jpn, ppd dan sekolah untuk menyediakan penyelesaian khusus berasaskan keperluan
Anjakan 7: Memanfaatkan ict  bagi meningkatkan kualiti pembelajaran di malaysia
Anjakan 8: Mentransformasi kebolehan dan keupayaan penyampaian kementerian
Anjakan 9: Bekerjasama dengan ibubapa, komuniti, dan.sektor swasta secara meluas
Anjakan 10: Memaksimumkan keberhasilan murid bagi setiap ringgit
Anjakan 11: Meningkatkan ketelusan untuk kebertanggungjawaban awam secara langsung

Aspirasi sistem Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 berhasrat untuk mencapai lima keberhasilan bagi sistem pendidikan Malaysia secara keseluruhan, iaitu akses, kualiti, ekuiti, perpaduan, dan kecekapan. Keberhasilan yang ditetapkan ini adalah selari dengan aspirasi yang turut disuarakan oleh peserta semasa Dialog Nasional dan setanding juga dengan keberhasilan yang ditetapkan oleh sistem pendidikan berprestasi tinggi yang lain. Kementerian berhasrat memastikan kadar akses sejagat dalam kalangan kanak-kanak dari peringkat prasekolah hingga ke peringkat menengah atas (Tingkatan 5) menjelang tahun 2020. Dari segi kualiti, kementerian berharap kedudukan sistem pendidikan negara diletakkan dalam kelompok sepertiga teratas dalam pentaksiran antarabangsa mengikut pengukuran Kajian Trend Pendidikan Matematik dan Sains Antarabangsa (TIMSS) dan Program Penilaian Pelajar Antarabangsa (PISA) yang menguji bacaan, Matematik dan Sains dalam tempoh 15 tahun. Selain itu, jurang pencapaian antara murid bandar dengan luar bandar, tahap sosioekonomi dan pencapaian antara gender sehingga 50 peratus menjelang 2020 juga diharap dapat dirapatkan serta menjana suatu sistem pendidikan yang memberi peluang kepada murid berkongsi pengalaman berinteraksi dengan pelbagai etnik bagi memperkukuh asas perpaduan rakyat. Dari segi kecekapan, walaupun kerajaan terus mengekalkan tahap pelaburan semasa, kementerian berhasrat untuk memaksimum keberhasilan murid mengikut tahap peruntukan semasa. Selain keberhasilan sistem pendidikan, setiap murid juga perlu berupaya untuk bersaing pada peringkat global.
ISU MENYEDIAKAN KESAMARATAAN AKSES KEPADA PENDIDIKAN BERKUALITI BERTARAF ANTARABANGSA
Asas kejayaan sistem persekolahan bergantung kepada apa yang murid mesti tahu, faham, dan mampu lakukan. Sejak dahulu lagi, murid Malaysia berkebolehan mengemukakan semula kandungan mata pelajaran yang diikuti. Walau bagaimanapun, kemahiran ini kurang penting dalam ekonomi yang sentiasa berubah pada masa ini. Sebaliknya, murid perlu ada keupayaan menaakul, membuat unjuran, dan mengaplikasi pengetahuan secara kreatif dalam suasana baharu yang berlainan. Murid juga memerlukan ciri kepimpinan untuk bersaing di peringkat global.
Pentaksiran antarabangsa TIMSS dan PISA menunjukkan murid di Malaysia sukar mengaplikasi kemahiran berfikir aras tinggi. Sepanjang dua dekad yang lalu, pentaksiran antarabangsa seperti Programme for International Student Assessment (PISA) dan Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS), telah muncul sebagai kaedah perbandingan langsung tentang kualiti keberhasilan pendidikan merentas pelbagai sistem. Kaedah ini mentaksir pelbagai kemahiran kognitif seperti aplikasi dan penaakulan. Ketika Malaysia mengambil bahagian dalam TIMSS buat julung kalinya pada 1999, skor purata murid mengatasi purata antarabangsa dalam Matematik dan Sains. Statistik terbaru daripada Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) bagi tahun 2011 yang menunjukkan purata skor Matematik telah jatuh dari 474 mata pada tahun 2007 kepada 440 pada tahun 2011. Manakala skor purata mata pelajaran Sains pula telah jatuh merudum pada skala yang lebih besar lagi iaitu dari 471 mata pada tahun 2007 kepada 426 mata pada tahun lepas. Di dalam laporan tersebut, ranking Malaysia dalam pembelajaran Matematik juga telah jatuh pada kedudukan 26 pada tahun 2011 daripada kedudukan 20 pada tahun 2007. Ranking dalam pembelajaran Sains juga telah merudum jatuh daripada kedudukan di ranking 21 pada tahun 2007 kepada ranking 32 pada tahun 2011. Murid ini dikenal pasti memiliki penguasaan konsep asas matematik dan sains yang terhad.

Keputusan PISA (Programme for International Student Assessment) pada tahun 2009 (penyertaan kali pertama Malaysia) juga tidak memberangsangkan kerana kedudukan Malaysia terletak dalam kelompok sepertiga terbawah dalam kalangan 74 negara peserta. Pencapaian ini juga meletakkan Malaysia di bawah pencapaian purata antarabangsa dan Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). Hampir 60% murid berumur 15 tahun yang menyertai PISA (2009) gagal mencapai tahap kemahiran minimum dalam Matematik, manakala 44% dalam Bacaan dan 43% dalam Sains tidak mencapai tahap kemahiran minimum. Perbezaan skor sebanyak 38 mata dalam skala PISA adalah bersamaan dengan satu tahun persekolahan. Perbandingan skor ini menunjukkan murid berumur 15 tahun di Singapura, Korea Selatan, Hong Kong dan Shanghai mempunyai prestasi tiga atau lebih tahun persekolahan berbanding murid berumur 15 tahun di Malaysia. Malaysia nampaknya terperangkap di tangga sepertiga terbawah di kalangan negara-negara yang mengambil bahagian dalam penilaian antarabangsa dan tidak mencatatkan sebarang kemajuan. Ini boleh dilihat pada keputusan PISA 2012 Malaysia yang lebih buruk berbanding PISA 2010:
Matematik
Sains
Bacaan
2010
2012
2010
2012
2010
2012
Skor
404
421
422
420
414
398
Tangga
57
52
52
53
55
59

Selain berada di tangga sepertiga terbawah, Malaysia dipintas oleh negara-negara lain dalam kelompok itu, misalnya Kazakhstan yang perbezaan skor matematiknya dengan Malaysia semakin meningkat, iaitu dari hanya satu mata dalam PISA 2010 (Kazakhstan 405, Malaysia 404) kepada 11 mata dalam PISA 2012 (Kazakhstan 432, Malaysia 421) selain memintas Malaysia dalam subjek sains (PISA 2009: Kazakhstan 400, Malaysia 422; PISA 2012: Kazakhstan 425, Malaysia 420). Satu lagi contoh ialah Thailand yang mengatasi Malaysia dan melebarkan jurang perbezaan dalam ketiga-tiga subjek:
(2012 PISA)
Matematik
Sains
Bacaan
Thailand
427
444
441
Malaysia
421
420
398

Lebih membimbangkan, jurang perbezaan antara Malaysia dan negara-negara yang berpencapaian terbaik semakin lebar dalam PISA 2012. Menurut keputusan PISA pada 2012, pelajar Malaysia hanya mendapat markah di bawah purata atau berada di tangga 52 daripada 65 negara. Malah, pelajar Vietnam berada di tangga ke-17 daripada 65 negara itu.  Malaysia pula hanya mendapat 0.9% pecahan pencapai tinggi berbanding 29.3% diperoleh Singapura. Pecahan Malaysia di bawah peratusan purata iaitu 11.4%. Ini menunjukkan hanya seorang daripada 10 pelajar Malaysia, berusia 15 tahun, yang mampu menyelesaikan masalah paling kompleks, dibandingkan dengan seorang daripada lima pelajar di Singapura, Korea Selatan dan Jepun. Malaysia memperolehi 29.1 dalam kadar penyelesaian bagi tugasan mengukur pemerolehan pengetahuan dan 29.3 untuk tugasan penggunaan pengetahuan sementara Singapura mendapat markah 62 dan 55.4 masing-masing bagi tugasan berkenaan, jauh lebih tinggi daripada markah purata semua negara iaitu 45.5 dan 46.4.

Dalam kajian Kementerian Pendidikan dikatakan terdapat tiga faktor yang menyumbang kepada keputusan terendah berbanding negara-negara lain iaitu:
1.      Sikap pelajar yang tidak menjawab dengan bersungguh-sungguh
·         Dalam hal ini, ramai murid yang menyertai PISA tidak bersungguh-sungguh menjawab soalan PISA kerana mereka menganggap penilaian ini tidak penting. Oleh yang demikian, semasa pelaksanaan ujian PISA dijalankan, banyak soalan yang tidak dijawab oleh murid.
2.      Format soalan PISA yang berbeza daripada format soalan peperiksaan Malaysia yang lebih ringkas
·         Jika dilihat dan diteliti, soalan PISA lebih berbentuk teks panjang yang memerlukan pemahaman, terjemahan dan refleksi dengan kehidupan sebenar. Soalan peperiksaan awam adalah lebih ringkas dan berdasarkan rajah serta jadual. Oleh sebab itu, pelajar lebih menunpukan perhatian kepada peperiksaan awam dan kurang  serius ketika menjawab soalan-soalan ujian PISA. Selain itu, bentuk jawapan dalam peperiksaan awam tertumpu kepada jawapan pilihan dan tidak banyak berbentuk penulisan seperti dalam ujian PISA.
3.      Keutamaan guru dalam menghabiskan sukatan berbanding menerangkan konsep sebenar pengetahuan. 
·         Faktor penyumbang yang seterusnya adalah keutamaan guru yang mana kebanyakan guru lebih mengutamakan untuk menghabiskan sukatan mata pelajaran dengan cepat dan mereka tidak mengambil masa untuk memahamkan murid dengan konsep. Guru juga menggunakan banyak jalan pintas iaitu menyuruh murid supaya menghafal terutamnya melalui latihan latih tubi. Oleh sebab itu, murid hanya menghafal tetapi tidak memahami konsep.
Kementerian Pendidikan Malaysia telah merancang beberapa strategi untuk mengatasi masalah ini bertujuan melonjakkan sistem pendidikan negara agar berada dalam kalangan negara sepertiga teratas sistem pendidikan terbaik di dunia.
a)      Sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS)
Sejak beberapa tahun yang lepas Kementerian Pendidikan berusaha menangani masalah kemerosotan ini, salah satunya dengan mengenalkan Sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah(PBS). Sistem PBS ini telah agak lama diperkenalkan di peringkat antarabangsa dan banyak dikaji dan dibincang di Bangsa-bangsa bersatu. Ianya telah dilaksanakan di banyak negara di dunia termasuk negara-negara maju seperti Australia, Britain, Hong Kong dan juga mulai diperkenalkan di Singapura. Pada masa kini pentadbiran sistem PBS dipermudahkan lagi dengan adanya sistem telekomunikasi dan ICT yang canggih di sesebuah negara. Tujuan utama sistem PBS ialah untuk menambah-baik hasil daripada institusi pendidikan negara. Ianya bertujuan mengeluarkan graduan-graduan yang lebih baik bukan sahaja dari segi akademik, tetapi juga di segi akitiviti ko-kurrikulum disamping mengumpul data tentang kelebihan dan kelemahan seseorng pelajar. Ia bertujuan mengubah sistem sekarang yang berorientasikan peperiksaan kepada yang lebih berorientasikan prestasi seseorang pelajar berasaskan pentaksiran dibuat diperingkat sekolah.
b)      Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) / Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM)
Penambahan elemen baharu seperti inovasi dan kreativiti dengan subjek keusahawanan dan teknologi maklumat komunikasi (ICT). Setiap murid akan menerima asas literasi dan numerasi, iaitu kemahiran asas untuk pembelajaran pada masa hadapan, serta dalam mata pelajaran Sains, iaitu bidang pertumbuhan utama bagi ekonomi Malaysia KSSR (Kurikulum Standard Sekolah Rendah) diperkenalkan pada tahun Januari 2011 dan akan diteruskan dengan KSSM (Kurikulum Standard Sekolah Menengah) pada tahun 2017. Kementerian juga menambah baik sistem penilaian kebangsaan dengan memasukkan unsur KBAT dalam ujian. Pada 2016, 40 peratus soalan KBAT akan dimasukkan ke dalam kertas peperiksaan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) manakala 50 peratus untuk kertas peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).
c)      i-Think
Kerjasama antara KPM dengan Agensi Inovasi Malaysia. i-Think perupakan kaedah pembelajaran dengan menggunakan lapan Peta Pemikiran. Dirintis pada tahun 2012 di sepuluh buah sekolah, dan dilaksanakan di seluruh Malaysia pada 2014.
d)      Kajian Susulan
KPM menjalankan kajian kes di sekolah yang mendapat keputusan yang cemerlang pada Ujian PISA 2009. Hasil dapatan daripada kajian kes tersebut akan dikongsikan sebagai amalan terbaik pengajaran. Murid akan diajar mengikut kurikulum yang digubal berdasarkan standard sistem pendidikan berprestasi tinggi dan tanda aras ini perlu disahkan oleh badan bebas untuk meyakinkan ibu bapa. Pentaksiran tambahan yang mengambil kira dimensi kualiti lain yang relevan dengan konteks Malaysia, boleh dimasukkan apabila dibina dan diterima di peringkat antarabangsa.
e)      Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM)
Hasil kajian PISA dan TIMSS juga menjadi input utama dalam merangka Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM). Ini kerana PISA dan TIMSS merupakan penanda aras kepada pencapaian pelajar seluruh dunia dalam penguasaan Matematik, Sains dan Membaca. Kementerian sudah mengenal pasti kelemahan dalam pelaksanaan kurikulum sebelum ini yang kurang menekankan unsur Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT), menyebabkan murid kurang berkemampuan untuk mengaplikasi kemahiran itu semasa menjawab soalan pentaksiran berkenaan. Peperiksaan peringkat sekolah dan kebangsaan akan diubahsuai dengan menambahkan bilangan soalan aras tinggi yang menggunakan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT).
f)       Menubuhkan Jawatankuasa Kajian Trend Pendidikan Matematik dan Sains Antarabangsa (TIMSS) dan PISA atau dikenali sebagai Task Force TIMSS dan PISA
Kementerian juga akan menetapkan dan memantau sasaran pencapaian murid dalam pentaksiran antarabangsa PISA dan TIMSS. Sebagai langkah segera, kementerian menubuhkan Jawatankuasa Kajian Trend Pendidikan Matematik dan Sains Antarabangsa (TIMSS) dan Pisa yang diterajui Bahagian Pembangunan Kurikulum dan dianggotai kesemua bahagian profesional kementerian.Pasukan khas ini ditubuhkan bagi memberi tumpuan dalam meningkatkan kemahiran berfikir aras tinggi dalam kalangan murid dan guru. Jawatankuasa itu akan mengenal pasti dan memantau inisiatif yang perlu dijalankan untuk penambahbaikan program penilaian murid antarabangsa.


Secara keseluruhannya, anjakan ini akan memberikan impak yang besar kepada peningkatan kualiti pendidikan negara. Sekiranya dilaksanakan dengan cekap dan berkesan, untuk tempoh akan datang kita akan menyaksikan satu anjakan besar dalam sistem pendidikan negara seterusnya merealisasikan wawasan negara demi melahirkan insan yang berilmu pengetahuan, bertanggungjawab, inovatif, kreatif, progresif dan berakhlak mulia selaras dengan falsafah pendidikan negara. Semua pihak harus berganding bahu dalam menyokong pendidikan di negara kita untuk menjadi sebuah negara yang maju dan setanding dengan negara luar.

RUJUKAN

Kementerian Pelajaran Malaysia (2012), Dasar Pendidikan Kebangsaan Edisi Ketiga, Shah Alam: Giga Wise Network Sdn. Bhd.

Noraini Idris. (2005), Pedagogi Dalam Pendidikan Matematik. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd.

Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025. Kementerian Pelajaran Malaysia.

Ringkasan Eksekutif Pelan Pembangunan Pendidikan 2013-2025: Pendidikan Prasekolah Hingga Lepasan Menengah. Kementerian Pendidikan Malaysia.

Sudut Pandang Muhyiddin Yassin. Isu, Kontroversi, Pandangan Serta Harapan.  Sebuah Wawancara (2011), Kuala Lumpur: Institut Terjemahan Negara Malaysia Berhad.



No comments:

Post a Comment