Tuesday, 10 November 2015

ISU 2: PANDANGAN BERKAITAN FAKTOR YANG MENYEBABKAN BERLAKUNYA JURANG ANTARA PELAJAR

PANDANGAN OLEH:

NOR SHAHEERA BINTI ISMAIL
M20151000760

PANDANGAN BERKAITAN FAKTOR YANG MENYEBABKAN BERLAKUNYA
JURANG ANTARA PELAJAR

1. Peranan guru dalam pencapaian pelajar

Peranan guru juga merupakan element yang penting dalam mendidik pelajar. Guru bukan setakat mendidik pelajar bahkan boleh dianggap sebagai ibubapa sewaktu anak-anak di sekolah. Peranan guru dalam pembelajaran dan pengajaran sangat penting untuk menarik minat untuk menyukai mata pelajaran tersebut. Para guru juga perlu kreatif dan bertindak secara agresif dalam proses pengajaran mereka agar pelajar tidak bosan sekaligus dapat menarik pelajar yang kurang berminat dalam pelajaran matematik

2. Minat dan sikap pelajar dalam mencapai sesuatu kejayaan

Sikap dan minat merupakan hubungan yang seiring dengan peribadi pelajar. Sekiranya sikap pelajar yang acuh tak acuh dalam pembelajaranya , maka kita boleh lihat mereka kurang berminat terhadap subjek tersebut. Jadi untuk mengubah sikap negatif tersebut, pelbagai pihak memainkan peranan antaranya guru, ibubapa bahkan pelajar itu sendiri perlu mengubah sikapnya yang negative kepada positif. Motivasi guru juga penting dalam menarik minat terhadap mata pelajaran matematik.

3. Faktor ekonomi keluarga.

Kita sering dikaitkan dengan kemerosotan akademik pelajar berpunca daripada faktor ekonomi keluarga yang tidak mampu memberi pelajaran tambahan kepada pelajar tersebut. Pada pendapat saya faktor ekonomi keluarga bukan masalah pencapaian akademik pelajar merosot. Hal ini kita dapat buktikan oleh pelajar cemerlang Sijil Pelajaran Menengah (SPM), Nik Nur Madihah bahawa seorang pelajar yang datang dari keluarga yang berpendapatan rendah mampu meraih kecemerlangan dalam pelajaran. Walaupun beliau datang dari keluarga yang susah, tetapi beliau tidak menganggapkan kesusahan keluarganya menghalang beliau untuk berjaya.

4. Faktor bahasa

Adakah faktor bahasa boleh merosot pretasi pelajar? Bagi kawasan luar Bandar mungkin mereka berpendapat bahawa penggunaan bahasa Inggeris dalam mata pelajaran matematik sukar untuk mereka mendalami sepenuhnya. Tetapi pada pendapat saya, bagi penggunaa bahasa Inggeris dalam mata pelajaran matematik mestilah bermula dari awal peringkat persekolahan. Contohnya penggunaan bahasa Inggeris dalam mata pelajaran matematik mestilah bermula dari pelajar tahun satu. Hal ini kerana pelajar tersebut sudah mendalami dan memahami terminalogi bahasa tersebut dan mudah bagi mereka untuk menjawab soalan peperiksaan. Selain itu, kita dapat meningkat penguasaan bahasa Inggeris dalam diri pelajar.

5. Keprihatinan ibubapa terhadap pelajaran anak-anak.

Ibubapa juga penting dalam mendidik anak-anak selain dari guru di sekolah. Keprihatinan ibubapa amat penting dan bukan menyerah sebulat-bulatnya hal pelajaran anak-anak terhadap guru mahupun pembantu rumah. Ini kita dapat lihat sekiranya ibubapa mereka bekerja dan kebanyakkan menyerahkan hal pelajaran anak-anak kepada pembantu rumah. Hal ini menyebabkan anak-anak beranggapan ibubapa mereka tidak mementingkan pelajaran mereka. Ibubapa yang sibuk bekerja seharusnya luangkan sedikit masa bersama anak-anak dan berbincang masalah pelajaran anak-anak agar mereka tidak merasai terbiar oleh ibubapa mereka.

No comments:

Post a Comment