FATHIAH BINTI ABDUL RASHID
M20151000754
PANDANGAN BERKAITAN FAKTOR YANG MENYEBABKAN BERLAKUNYA JURANG ANTARA PELAJAR
1) MASALAH KETIDAKSEPADANAN OPSYEN DALAM KALANGAN GURU
Sekolah-sekolah di Malaysia sekarang kekurangan guru-guru yang berkemahiran bertugas di luar bandar. Masalah ketidaksepadanan opsyen dalam kalangan guru telah mengakibatkan proses P&P terganggu. Sebagai contoh, guru yang bukan opsyen Matematik terpaksa mengajar Matematik disebabkan guru yang sepatutnya mengajar Matematik tidak melapor diri di sekolah luar bandar, Kesukaran menempatkan guru-guru ke luar bandar telah mengakibatkan ketidakseimbangan opsyen berlaku di sekolah luar bandar. Akibatnya, pelajar-pelajar di luar bandar diajar oleh guru-guru yang tidak berpengalaman mengajar dalam opsyen tertentu. Sepatutnya pihak Kementerian Malaysia memandang serius permasalahan ini kerana disebabkan ketidaksembangan ini, penempatan guru-guru ditempatkan secara rawak dan tidak mengikut opsyen yang betul. Sekaligus menyebabkan pembelajaran yang disampaikan oleh guru tidak disampaikan dengan betul dan menyebabkan para pelajar kurang cenderung terhadap pelajaran tersebut.
2) GURU MEMAINKAN PERANAN YANG PENTING BERBANDING IBU BAPA
Masa bersama guru di sekolah lebih panjang berbanding masa ibu bapa di rumah. Guru memainkan peranan yang penting dalam mengawal pelajar-pelajar semasa di kelas. Cara pengajaran guru juga penting dalam membentuk sahsiah diri pelajar sekaligus membawa imej yang baik ketika berada di rumah. Memandangkan sekolah merupakan medan ilmu untuk pelajar menimba ilmu pengetahuan maka wajarlah bagi guru menyediakan satu situasi pengajaran dan pembelajaran yang cukup berkesan. Mempunyai guru yang menunjukkan minat terhadap Matematik akan mendorong pelajar untuk meminati Matematik. Guru perlu meyakinkan pelajar bahawa semua orang boleh maju dalam Matematik. Biasanya minat pelajar menggambarkan sikap dan aspirasi yang ditunjukkan oleh guru. Guru perlu melibatkan diri dalam pembelajaran pelajar dan perlu menampakkan bahawa mereka berminat dalam pembelajaran pelajar mereka. Ibu bapa pula tidak perlu hebat dalam pemahaman dan pencapaian Matematik untuk membantu anak mereka, dan tidak semestinya mereka harus tahu semua jawapan kepada masalah Matematik. Apa yang penting, mereka perlu pendekatan dengan anak semasa anak mereka melakukan kerja rumah.
3) PENGGUNAAN BAHASA YANG BETUL PENTING SEMASA DI SEKOLAH
Di sekolah, guru hendaklah menggunakan bahasa yang betul khususnya penggunaan bahasa Melayu. Pada masa yang sama, penggunaan bahasa Melayu dengan betul perlu diseragamkan agar bahasa Melayu tidak menjadi bahasa rojak yang boleh menjejaskan maksud asalnya. Di sekolah, terdapat segelintir guru yang cenderung menggunakan dialek ketika mengendalikan pengajaran dan pembelajaran. Jika guru terlalu kerap menggunakan bahasa rojak, pelajar akan mudah terpengaruh dan menjadi terbiasa menggunakannya terutamanya ketika dalam penulisan. Ini akan menyebabkan bahasa kebangsaan disalahguna. Penggunaan bahasa Inggeris juga boleh menyebabkan jurang terhadap kurikulum Matematik pelajar sekolah bandar dan luar bandar. Seperti yang kita tahu, pencapaian pelajar sekolah luar bandar jauh ketinggalan berbanding pencapaian pelajar sekolah bandar.
4) MASALAH SOSIO-EKONOMI PELAJAR TIDAK MEMBAWA KEPADA KEMEROSOTAN PENCAPAIAN MATEMATIK DI SEKOLAH
Kita sering mengaitkan faktor sosio-ekonomi pelajar yang rendah akan menyebabkan kemerosotan pencapaian Matematik di sekolah. Kebiasannya masalah sosio-ekonomi ini lebih tertumpu kepada pelajar luar bandar yang terdiri daripada orang kampung yang jauh dari bandar. Hal ini dikaitkan dengan kurangnya dari segi kewangan terutamanya sumber-sumber rujukan. Buku-buku rujukan yang begitu mahal di pasaran akan menyebabkan pelajar luar bandar tidak mampu untuk memilikinya dan mereka belajar hanya bersandarkan buku teks semata-mata. Masalah sosio-ekonomi bukan merupakan faktor jurang pencapaian matematik yang perlu ditekankan tetapi lebih kepada sikap pelaar itu sendiri. Sikap pelajar yang sering mengambil mudah terhadap setiap perkara antara penyumbang sebenar kepada kemerosotan prestasi akademik mereka. Sikap sambil lewa dan tidak bersungguh-sungguh dalam melakukan aktiviti pembelajaran menjadikan mereka leka terhadap tanggungjawab mereka sebagai seorang pelajar. Perkara ini turut menjadi punca kepada pencapaian yang kurang memuaskan. Walaupun pada umumnya mereka tidak mempunyai masalah kewangan, namun kekurangan inisiatif dan tiadanya kesungguhan untuk terus maju menjadi penghalang untuk mereka membangunkan prestasi mereka sendiri.
5) PENGAJARAN MENGGUNAKAN ICT BERBANDING PENGAJARAN MENGGUNAKAN KAEDAH TRADISIONAL
Penggunaan teknologi komputer dalam proses pengajaran sememangnya mendatangkan banyak manfaat bagi proses pembelajaran pelajar. Namun disebalik itu, tidak dinafikan wujudnya masalah-masalah yang menjadi kekangan antanya adalah bilangan komputer yang tidak mencukupi, kos pembelian dan pengurusan komputer, keberkesanan penggunaan komputer, dan kemahiran guru dalam mengendalikan komputer. Pengajaran kaedah tradisional ini dapat dilihat sebagai kemahiran para guru untuk menjadikan proses pengajarannya akan menghidupkan lagi suasana dan meransang penyertaan pelajar dalam aktiviti pembelajaran. Para guru yang memiliki daya kreatif seringkali mendatangkan banyak idea baru selain dapat mengatasi masalah dengan menggunakan bahan-bahan serta situasi-situasi tertentu dengan cara luar biasa. Dengan itu, proses pembelajaran pelajar-pelajarnya mendapat ilmu yang maksimum.
6) PENGARUH RAKAN SEBAYA MEMBAWA FAKTOR KEPADA JURANG PENGAJARAN MATEMATIK
Peranan ibu bapa adalah amat penting dalam memberikan perhatian yang seirus terhadap anak-anak mereka. Ibu bapa mestilah memerhatikan setiap gerak geri anak-anak mereka. Ibu bapa hendaklah sentiasa mengetahui dan mengenal pasti masalah yang dihadapi oleh anak mereka serta sanggup meluangkan masa untuk mengetahui masalah tersebut. Ibu bapa juga seharusnya mengetahui rakan-rakan anak mereka dan sentiasa memastikan anak-anak mereka berkawan dan bergaul dengan mereka yang mempunyai kedudukan moral yang baik. Selain itu, tingkatkan penghayatan anak-anak terhadap agama, nilai- nilai murni, motivasi, melatih anak cara bersopan, serta menunjukkan keperibadian yang mulia. Ibu bapa hendaklah menjadi role model kepada anak. Kawal aktiviti anak-anak ketika berada di rumah agar mereka tidak culas bergaul dengan seberangan orang. Ibu bapa juga boleh menggalakkan anak-anak mereka membuat study group di rumah agar pergaulan mereka senang dikawal dan boleh diawasi secara langsung.
No comments:
Post a Comment