Wednesday, 23 December 2015

ISU 5: ISU BERKAITAN DENGAN PENDEKATAN/METOD PENGAJARAN MATEMATIK YANG BERKESAN

ISU BERKAITAN DENGAN PENDEKATAN/METOD PENGAJARAN MATEMATIK YANG BERKESAN
PENGENALAN
Belajar adalah satu proses sesuatu kegiatan dan bukan suatu hasil atau tujuan. Pada dasarnya orang yang belajar tidak sama keadaannya dengan keadaan sebelum belajar. Menurut Morgan dalam Ngalim Purwanto (1990:84) berpendapat “belajar adalah setiap perubahan relative menetap di dalam tingkah laku pengalaman”.Model fizikal merupakan salah alatan atau kemudahan dalam proses pembelajaran dan pengajaran.
Bahan- bahan tambahan untuk menghasilkan pengajaran dan pembelajaran metematik yang lebih berkesan dengan adanya penekanan terhadap pendekatan “penemuan” atau “pendekatan” bagi mengurangkan penghafalan dengan adanya aktiviti teori. Alatan pengajaran dipilih dan digunakan dengan sewajarnya dengan memenuhi beberapa objektif pengajaran bagi memberi kefahaman yang lebih mendalam kepada pelajar. Secara ringkasnya, pengajaran merupakan proses untuk menyampai dan menyumbang idea-idea serta memudahkan pembinaan ilmu, menentukan standard dan mengalakkan kreativiti untuk membantu seseorang  pelajar untuk belajar dan mencabar pelajar ke arah pencapaian potensi optimum

1.         PEMBELAJARAN DI LUAR KELAS
Pembelajaran di Luar Bilik Darjah (PLBD) telah diperkenalkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) pada tahun 2000. Hal ini selaras dengan saranan UNESCO supaya mengamalkan “Four Pillars Of Education: Learning to Know, Learning to Do ,Learning to Live Together and Learning to Be” iaitu belajar untuk tahu: untuk menyediakan alat-alat kognitif yang diperlukan untuk lebih memahami dunia dan kerumitan, dan untuk menyediakan asas yang sesuai dan mencukupi untuk pembelajaran masa depan. Belajar untuk melakukan: adalah untuk menyediakan kemahiran yang akan membolehkan individu untuk turut serta dalam ekonomi global dan masyarakat manakala belajar untuk menjadi: untuk menyediakan diri kemahiran analitikal dan sosial bagi membolehkan individu untuk membangunkan diri mereka sepenuhnya dalam potensi psiko-sosial yang berkesan dan juga fizikal.

Belajar untuk tinggal bersama-sama: untuk mendedahkan individu kepada nilai yang tersirat dalam hak asasi manusia, prinsip-prinsip demokrasi, pemahaman antara budaya dan rasa hormat dan keamanan di semua peringkat masyarakat dan hubungan manusia bagi membolehkan individu dan masyarakat untuk hidup dengan aman dan harmoni. Tujuan pelaksanaa PLBD adalah untuk memudahkan murid menerima dan memahami isi pembelajaran yang disampaikan oleh guru. Ia merupakan satu program atau aktiviti luar bilik darjah yang terancang dan berstruktur. Di samping itu, aktiviti luar bilik darjah lebih praktikal dan lebih jelas selepas apa yang dipelajari di dalam kelas secara teori. Hal ini juga membolehkan pelajar berfikir dan dapat meguasai ilmu pengetahuan melalui aktiviti yang dijalankan di luar kelas. Selain itu kuja pelajar dapat menambahkan pegalaman, memupuk minat terhadap mata pelajaran matematik dan juga dapat memupuk sikap pelajar untuk belajar dengan mengembagan kemahiran mengumpul, memproses dan menganalisi data serta maklumat yang diperolehi semasa pembelajaran di luar kelas.

Terdapat tiga model PLBD yang diperkenalkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) kepada para guru iaitu Model PLBD 1 yang merupakan pembelajaran di luar bilik darjah yang meliputi kawasan sekolah seperti makmal komputer, makmal sains dan taman sekolah.. manakala Model PLBD 2 pula berhampiran dengan kawasan sekolah taman permainan, kawasan kampung dan dan luar pagar sekolah dan Model 3 yang merupakan lawatan terancang yang merupakan pembelajaran jauh dari kawasan sekolah dengan kebenaran Pejabat Pendidikan Daerah (PPD).

Persekitaran yang dipilih oleh guru mestilah konduksif yang tidak membahaya pelajar semasa proses pembelajaran dan pengajaran dilakukan. Contoh yang terdapat dalam video yang kumpulan kami bentangkan dimana guru tersebut telah menggunakan tapak perhimpunan untuk melakukan proses pembelajaran dan pengajaran mereka. Walaupun tempat tersebut agar panas, bagi mereka tiada halangan untuk merekan untuk mereka untuk melakukan aktiviti tersebut. Faktor keselesaan bukan salah satu faktor untuk mereka berjaya malah guru yang memainkan peranan penting dalam mendidikan anak muidnya untuk memahami setiap pengajaran mereka dengan melakukan pelbagai teknik yang tidak membahayakan pelajar.

Walaupun cuaca dipersekitaran aktiviti tersebut panas, namun tugas yang diarahkan oleh guru dilaksanakan dengan baik oleh pelajar. Mungkin salah satu faktor guru tersebut memilik tempat tersebut adalah bagi mengelakkan pelajarnya mengantuk dan melakukan aktiviti bersama-sama walaupun keadaan cuaca yang panas. Ini merupakan suatu  kaedah  pengajaran  dan  pembelajaran  yang  tidak  sama dengan  di dalam  bilik  darjah.  Pelajar dapat  suasana  yang  menarik  minat mereka, bernafas  udara  di  luar  darjah,  memerhati  dan membuat  anggaran/ukuran  benda-benda  yang  ada  di  luar  darjah.  Hal ini member kesan kepada   pelajar untuk  mengingati apa  yang  ada  dalam  pembelajaran  mereka  di  luar   kelas, sebab  lain-lain pelajaran semua  diadakan  dalam  bilik  kelas. Mereka  akan  senang  ingat apa-apa  sahaja  yang  mereka   telah  belajari   jika  dilakukan  aktiviti  praktikal   ini. Mereka dapat   menghargai  peranan  matematik   dalam  kehidupan   mereka.  Pembelajaran  koperatif ini   seronok  dan  berfaedah   kepada    mereka.

2.         STRATEGI PENGGUNAAN BAHAN BANTU MENGAJAR
Dalam proses pengajaran dan pembelajaran, bahan bantu mengajar lebih membantu merangsangkan dunia pelajar untuk belajar. Penggunaan bahan bantu mengajar memberi sumbangan yang amat besar dalam mempertingkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru dan pelajar. Bahan bantu mengajar ini juga dapat menyelesaikan pelbagai masalah dalam kaedah pengajaran guru yang sentiasa berubah mengikut peredaran zaman (Omardin Ashaari, 1999). Antara rasionalnya penggunaan bahan bantu mengajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran ini adalah untuk mengetengahkan konsep. Ini bermaksud pelajar dapat menyaksikan sendiri tunjuk cara dan bahan bantu mengajar yang digunakan oleh guru semasa menyampaikan pengajaran dalam bilik darjah. Pengajaran guru akan lebih mudah dengan penggunaan bahan bantu mengajar, lebih–lebih lagi bahan yang digunakan itu bersesuaian dengan tajuk pelajaran yang disampaikan oleh guru. Antara lain rasionalnya adalah untuk mencetuskan minat pelajar. Peralatan yang digunakan juga menjadi pengalak dalam penyampaian pelajaran. Bahan bantu mengajar dapat mewujudkan suasana persekitaran yang sesuai kepada pelajar. Jika bahan bantu mengajar digunakan dengan teratur semasa memberi penerangan, pengajaran yang disampaikan akan mencetuskan minat pelajar. Pengajaran menjadi lebih baik dan menarik dengan persediaan awal dari segi perancangan kaedah penyampaian pengajaran dan penggunaan bahan bantu mengajar yang cukup. Ini secara tidak langsung boleh membantu pemahaman pelajar.

Menurut Noraziah Abdul Hamid (1981) bahan bantu itu mestilah dianggap sebagai satu bahagian yang padu dalam proses pembelajaran. Ia bertujuan menambah kelancaran perhubungan antara guru dan murid dan sebaliknya, murid sesama murid serta membantu mempercepatkan proses pemahaman mereka. Bahan pengajaran adalah perkara yang berkait rapat dengan pengajaran seseorang guru. Selain pendekatan, kaedah dan teknik yang digunakan dalam sesuatu pengajaran, bahan pengajaran mempunyai peranan yang besar dalam menentukan kelicinan dan keberkesanan pengajaran (Leela Mohd Ali dan Graham Thurgood, 1991). Ikhsan dan Norila (2005) mendefinisikan bahan bantu mengajar sebagai bahan yang digunakan oleh guru bagi menggerakkan proses pengajaran dan pembelajaran ke arah mencapai objektif sesuatu pengajaran dan pembelajaran. Bagi Musa Sulaiman (2005) pula, bahan bantu mengajar adalah segala kelengkapan yang digunakan oleh guru dan murid untuk membantunya dalam menyampaikan pengajaran di dalam kelas. Semua definisi di atas jelas menekankan bahawa bahan bantu mengajar (BBM) merupakan benda, alat atau bahan yang digunakan bagi memudahkan pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran. Kamarudin Hj. Husin (1988) merumuskan BBM penting dalam menyediakan dasar kukuh untuk perkembangan kefahaman dan corak pemikiran serta mengurangkan gerak balas lisan yang tidak diperlukan daripada muridmurid. Selain itu, BBM penting untuk membekalkan dasar perkembangan pembelajaran dan menjadikan pembelajaran mereka lebih kekal, menyediakan pengalaman baru yang tidak diperolehi dengan mudah oleh cara-cara lain, dapat menguatkan kefahaman dan mempercepatkan perkembangan perbendaharaan kata dan mendorong murid-murid untuk mengkaji secara mendalam dan dengan demikian dapat menambahkan lagi bacaan pelajar.  Oleh itu, bolehlah disimpulkan bahawa BBM adalah satu alat sokongan guru yang amat penting dalam membantu mereka menyampaikan pengajaran dan pembelajaran dengan lebih berkesan dan ianya melibatkan penggunaan deria penglihatan dan pendengaran seseorang pelajar.

Dalam matapelajaran matematik, bahan bantu mengajar memainkan peranan penting ke arah memahamkan konsep di dalam proses pengajaran selain daripada bertujuan untuk menarik minat pelajar. Keberkesanan pengajaran guru bukan sahaja mampu mendorong pelajar memperoleh maklumat, malah pelajar mampu memproses maklumat dan mengaplikasikannya sehingga mendorong pembinaan tingkah laku yang baru. Dalam proses pengajaran dan pembelajaran guru tidak dapat tidak mesti berkomunikasi dengan pelajar kerana melalui komunikasilah guru dapat menyampaikan pengajaran dan didikan. Dengan erti kata yang lain, pencapaian objektif pengajaran adalah bergantung kepada sejauh mana keberkesanan komunikasi guru dengan pelajar. Semakin baik komunikasi berlaku maka semakin banyak objektif pengajaran yang dapat dicapai. Oleh kerana itu, guru digesa supaya menggunakan bahan-bahan bantu mengajar terutama bahan-bahan yang menggunakan pelbagai pancaindera seperti bahan-bahan yang menggunakan warna dan bentuk yang menarik dan juga bahan-bahan yang dapat didengar dan dirasa. Dengan itu mereka dapat mengaitkan konsep-konsep yang baru dengan pengalaman-pengalaman yang baru dan seterusnya proses pembelajaran akan menjadi lebih jelas dan bermakna. Penerangan dan penjelasan guru tentang sesuatu perkara akan lebih mudah difahami apabila guru dibantu oleh pelbagai bahan dan peralatan yang mampu menterjemahkan maksud yang jelas berhubung dengan penerangan guru.

Terdapat beberapa kepentingan yang utama bahan bantu mengajar seperti berikuT:
  1. Bahan bantu mengajar dapat membantu para guru dalam menyampaikan pengajarannya secara berkesan.
  2. Dapat mempelbagaikan pendekatan pengajaraan yang mempunyai pelbagai corak interaksi antara objektif pengajaran, isi pengajaran, guru dan pelajar.
  3.   Guru dapat menyampaikan sesuatu konsep dengan lebih jelas
  4. Penyampaian dan penerangan maklumat dapat dijalankan dengan lebih terperinci.
  5. Dapat menarik dan memusatkan perhatian pelajar.
  6. Dapat menjimatkan masa dan pelajar akan belajar lebih banyak dalam masa yang singkat. 
  7.  Dapat memberi satu pengalaman baru kepada pelajar.
  8. Melahirkan satu interaksi dan kerjasama antara pelajar dengan guru dan pelajar dengan pelajar.
  9. Penyebaran BBM boleh meluas kerana penggunaannya tidak terhad dan boleh digunakan oleh semua pelajar.
  10.  Bahan itu dapat melahirkan dorongan daya kreativiti, baik kepada guru mahupun pelajar.


3.         STRATEGI BERPUSATKAN PELAJAR
Dewasa ini, strategi pengajaran berpusatkan murid telah banyak digunakan oleh para guru semasa meyampaikan proses pengajaran dan pembelajaran bahkan telah menjadi tren utama dalam inovasi kurikulum seluruh dunia. Noriati (2009) mendefinisikan strategi pengajaran berpusatkan murid sebagai pengambil alihan tugas atau tanggungjawab daripada guru oleh murid semasa sesi pengajaran dan pembelajaran. Strategi ini melibatkan murid secara aktif dalam sesuatu aktiviti yang dijalankan seperti yang dinyatakan oleh (Orlich et al.,2007) dalam Noriati (2009). Dalam strategi ini, guru hendaklah memastikan murid-murid belajar sesuatu dan membina pengetahuan mereka sendiri melalui aktiviti yang dilakukan. Esah (2003) menyatakan bahawa guru hendaklah mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi pembelajaran semasa menyediakan aktiviti untuk mereka. Selain itu, strategi ini juga dapat meningkatkan penglibatan murid dalam proses pengajaran dan pembelajaran, meningkatkan kemahiran berfikir, menambahkan keyakinan diri, menggalakkan murid menghasilkan idea dan memberi pendapat, menggalakkan murid membina ilmu dan mewujudkan suasana kerjasama dalam kalangan murid (Shahabuddin,2007). Strategi pengajaran berpusatkan murid mempunyai ciri-ciri yang tertentu. Antaranya adalah seperti yang dinyatakan oleh Noriati (2009) iaitu murid lebih minat dalam pelajaran, melibatkan komunikasi dua hala, kepimpinan bercorak demokratik, membina kreativiti murid dan pembelajaran bercorak pengarahan kendiri. Menurut Amaljaya (2009), aktiviti yang dijalankan mengikut strategi pemusatan murid menjadikan murid lebih member fokus dalam proses pembelajaran. Strategi ini adalah lebih sesuai apabila maklumat tidak dapat disampaikan dengan berkesan melalui strategi pemusatan guru dan apabila matlamat pengajaran merangkumi kemahiran kreatif dan kritikal (Noriati,2009).
Strategi berpusatkan pelajar merupakan strategi pengajaran dan pembelajaran yang mana pelajar memainkan peranan penting dan penglibatan aktif dalam proses pembelajaran. Pensyarah menjadi pemimpin yang membimbing pelajar-pelajar dan memperuntukkan lebih banyak masa untuk menjalankan aktiviti pembelajaran, sama ada secara berkumpulan atau individu. Strategi berpusatkan pelajar antaranya mempunyai ciri-ciri seperti yang dinyatakan dibawah :
a)      Di dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran pelajar memainkan peranan penting manakala pensyarah bertindak sebagai pemimpin atau fasilitator yang membimbing pelajar dalam aktiviti pembelajaran mereka.
b)      Komunikasi dua hala akan terhasil diantara mereka Pensyarah menggunakan teknik penyoalan untuk membiarkan pelajar berfikir dan member tindak balas terhadap soalan.
c)      Pensyarah memimpin kelas atau pelajar secara demokrasi. Pelajar sentiasa diberi galakan untuk memberi pandangan dan pendapat. Pensyarah sebenarnya banyak melakukan perbincangan dengan pelajar.
d)      Strategi pengajaran dan pembelajaran lebih fokus kepada pencapaian objektif pelajar.
e)       Perkembangan pelajar adalah secara menyeluruh dari segi keseimbangan intelektual, rohaniah serta sosial dan fizikalnya.
f)       Kaedah pengujianan formatif digunakan, dan keputusan ujian digunakan untuk mengenal pasti pejalar yang lemah.
g)      Pensyarah menyampaikan isi pelajaran dengan memfokuskan pengajaran bermakna, dengan ini pelajar boleh memahami fakta yang disampaikan dan mampu untuk membuat kesimpulan untuk satu-satu topik.
h)      Terdapat banyak ruang dan peluang untuk pelajar berinteraksi, dan juga nilai-nilai sosial dapat diperolehi seperti tolong menolong, bekerjasama dan tolak ansur antara satu sama lain dapat di bina.
i)        Strategi ini juga terarah kepada kaedah pengurusan kumpalan pelajar yang berkesan, ini kerana pelajar yang mempunyai pelbagai kebolehan dan minat perlu diberi perhatian.
j)        Strategi ini juga menjadikan pelajar kreatif dan berinovatif.

4.         ISU KOMUNIKASI
Isu komunikasi juga memainkan peranan yang penting kepada seorang guru kerana tanpa komunikasi yang berkesan, ilmu tidak dapat di sampaikan dengan baik dan sempurna. Komunikasi merupakan satu proses penyampaian mesej, sama ada lisan atau bertulis. Sekiranya mesej yang dihantar oleh penyampai dapat difahami maksudnya oleh penerima, maka komunikasi berkesan telah pun berlaku. Suara merupakan elemen penting kepada guru kerana jika guru tidak mampu berinteraksi dengan baik semasa mengajar, maka ia akan membuatkan suasana di dalam bilik darjah mahupun aktiviti di luar bilik darjah tidak harmoni dan proses pengajaran dan pembelajaran tidak dapat berlangsung dengan sistematik.

            Senario guru kita pada dewasa ini, mereka masih tidak mampu untuk berinteraksi dengan pelajar mereka. Walaupun telah mengikuti kursus pendidikan selama beberapa tahun, mereka masih lagi tidak mempunyai keyakinan diri sebagai seorang pendidik. Masih ramai lagi guru yang mempunyai suara yang perlahan ketika mengajar, sehinggakan pelajar yang berada di meja belakang tidak dapat mendengar apa yang dikatakan oleh guru mereka. Secara logiknya, jika kita tidak dapat mendengar apa yang di kata-kata oleh guru, maka kita tidak mungkin akan faham apa yang guru itu sedang ajarkan. Pakar dalam bidang komunikasi percaya bahawa komunikasi yang lemah merupakan punca kepada kebanyakan masalah dalam pembelajaran.

            Flanders (1970) dalam (Edward dan Westergate, 1987) dalam kajiannya terhadap interaksi bilik darjah telah merumuskan bahawa dalam sesuatu proses pengajaran yang berlaku dalam bilik darjah, seseorang guru bercakap dua pertiga daripada keseluruhan waktu mengajar. Di sini kita dapat simpulkan bahawa, guru masih lagi mengamalkan komunikasi sehala ketika proses P&P berlangsung, di mana hanya guru yang bercakap dan pelajar bertindak sebagai pendengar sahaja. Pelajar seolah-olah tidak berpeluang untuk mengemukakan soalan atau pun sekadar ingin berkongsi pendapat tentang perkara tertentu.  

            Ketua Pengarah Pendidikan, Tan Sri Dr. Wan Mohd Zahid Mohd Norsin berkata, secara umumnya 95% proses pengajaran dan pembelajaran sekarang masih berpusat kepada guru dan hanya 5% membabitkan interaksi dengan pelajar. Sepatutnya kelemahan ini tidak sewajarnya berlaku dalam bidang pendidikan yang kegiatan utamanya memerlukan aspek kemahian berfikir serta mengembangkan minda selain penekanan yang diberikan kepadanya di dalam Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM).

            Dalam usaha untuk mempertingkatkan lagi komunikasi yang berkesan di antara guru dan pelajar, gurulah yang perlu memainkan peranan yang penting dalam menjayakan usaha ini. Di mana guru perlu bijaksana dalam menyusun strategi agar suasana berinteraksi di antara pelajar dengan guru dan juga pelajar dengan pelajar berlaku secara harmonis, saling bantu membantu serta hormat menghormati supaya pembelajaran berlaku secara bermakna dan berkesan. Tambahan pula guru boleh menggunakan “direct” dan “spontaneous communication” iaitu menerangkan dengan jelas apa yang hendak di sampaikan oleh guru dan cuba menerima pendapat pelajar terutamanya di dalam menyelesaikan masalah dan merancang aktiviti di dalam bilik darjah atau di luar bilik darjah.

            Guru juga perlu membuat aktiviti yang mana dapat menggalakkan pelajar berinteraksi secara teratur di antara satu sama lain, supaya mereka berpeluang untuk memberi pendapat masing-masing tentang sesuatu perkara dan seterusnya dapat mempertahankan pendapat tersebut mengikut cara dan gaya mereka tersendiri. Ini dapat membuatkan pelajar melibatkan diri secara aktif dalam proses P&P di samping dapat meningkatkan keyakinan diri pelajar itu sendiri. Pakar motivasi ada menyatakan bahawa salah satu cara untuk meningkatkan keyakinan diri adalah dengan berani bersuara dan mengutarakan pendapat walaupun kadang kala tidak semua orang bersetuju dengan apa yang kita cuba sampaikan. Apabila pelajar dapat memberikan pendapat yang bernas atau dapat menjawab soalan dengan betul, guru di galakkan untuk memberikan pengukuhan positif seperti member pujian supaya pelajar itu berasa di hargai dan bersemangat untuk menjawab soalan yang lain.

            Hasil daripada kajian-kajian yang dilakukan menunjukkan bahawa pengajaran dan pembelajaran yang bermutu dan berkesan boleh dihasilkan apabila perhubungan atau komunikasi bilik darjah berlaku secara berkesan. Perhubungan atau komunikasi boleh berlaku secara berkesan apabila interaksi guru dengan pelajar atau pelajar dengan pelajar terjadi dalam suasana yang ramah mesra, lemah lembut, kasih sayang, hormat menghormati, sabar, berdisplin dan sistematik. Melalui komunikasi juga guru dapat menarik minat pelajar untuk mengikuti pelajaran yang di ajari di samping dapat menyelitkan sedikit jenaka yang boleh menghiburkan pelajar ketika pelajar kebosanan.

PENUTUP
Kesimpulannya,  dalam melaksanakan pengajaran dan pembelajaran guru perlu menggunakan pendekatan yang sesuai mengikut budi bicara dan kebijaksanaan guru agar pengajaran dapat berjalan dengan lancar dan berkesan. Pendekatan pengajaran sangat penting kerana dari situ akan timbulnya minat, motivasi dan semangat pelajar untuk belajar. Jika pendekatan yang digunakan tidak menarik dan membosankan, ianya akan dapat mempengaruhi minat pelajar untuk belajar. Guru seharusnya memilih kaedah atau pendekatan yang mengikut peredaran zaman. Guru memegang tanggungjawab sepenuhnya dalam menyampaikan ilmu kepda pelajar. Oleh sebab itu, setiap pengajaran perlu menggunakan pendekatan yang bersesuaian agar dapat mewujudkan pengajaran yang berkesan di mana tujuan dan objektif pengajaran tercapai seterusnya meningkatkan prestasi pencapaian pelajar.
            Kaedah pengajaran yang baik ialah yang mempunyai langkah-langkah dan strategi yang tersusun serta objektif yang tepat dan boleh dicapai.  Di samping itu, matlamat yang hendak dituju juga mestilah terang dan jelas.  Strategi pengajaran ialah satu yang sangat penting dalam setiap aktiviti pengajaran dan pembelajaran. 
            Oleh itu, guru haruslah merancang dengan cukup rapi sebelum memasuki kelas.  Ini termasuklah strategi pengajaran yang merangkumi isi kandungan, objektif yang hendak dicapai, pendekatan, kaedah dan teknik penyampaian, ABM yang sesuai dan penilaian yang akan dijalankan.

RUJUKAN
Abdullah Hassan et. al (1999), Komunikasi Untuk Guru , Utusan Publication &Distributors Sdn Bhd, Kuala Lumpur
Abd. Ghafar M.D (2003). Prinsip dan Amalan Pengajaran. Kuala Lumpur: Utusan Publications &         Distributors Sdn Bhd.
Abd. Rahim, A. (1999). Profesionalisme Motivasi Pengurusan Bilik Darjah (pp. 126-130). Kuala Lumpur: Utusan Publicatio & Distributions Sdn. Bhd.
Choong Lean Keow. (2009). Falsafah Dan Pendidikan Di Malaysia Untuk Kursus Perguruan            Pendidikan Rendah Pengajian Empat Tahun. Subang Jaya : Kumpulan Budiman   Sdn.Bhd.
Ee Ah Meng. (1996). Psikologi Pendidikan Dalam Darjah. Kuala Lumpur: Fajar Bakti
Esah Sulaiman (2003). Modul Pengajaran: Asas Pedagogi. Skudai, Johor Bahru: Universiti    Teknologi Malaysia.
Garis Panduan Pembelajaran Luar Bilik Darjah (PLBD). Pusat Perkembangan Kurikulum Kementerian  Pelajaran Malaysia , Jun 2006.
http://www.unesco.org/new/en/education/networks/global-networks/aspnet/about-us/strategy/the-four-pillars-of-learning/
Jit Eng, J., & Ramiah, B. (n.d.). Kepimpinan Instruksional: Satu Panduan Praktikal (2nd ed., pp.     245-     250). N.p.: PTS Publications & Distributors Sdn Bhd.
John Brodi (2009). Pelaksanaan Pembelajaran Berasaskan Projek: Satu Kajian Kes Teaching            School,IPTAR : Jabatan Ilmu Pendidikan, IPTAR
Kamaruddin Husin. (1997). Psikologi dalam Bilik Darjah. Kuala Lumpur: Utusan     Publications     and Distributors.
Kementerian Pelajaran Malaysia (2006). Pelan Induk Pembangunan Pendidikan. Kuala Lumpur.
Mohamad Johdi Hj. Salleh (2007). Guru Efektif dan Peranan Guru dalam Mencapai Objektif           Persekolahan Sekolah Rendah: Perspektif Guru Besar : Seminar Penyelidikan Pendidikan   Institut Perguruan Batu Lintang.
Ngalim Purwanto (1990). Psikologi Pendidikan. Bandung PT. Remaja Rosdakarya.
Noriati A. Rashid,Boon Pong Ying dan Sharifah Fakhriah .(2009). Murid dan Alam Belajar.Shah     Alam:Oxford Fajar Sdn Bhd.
Omardin Ashaari (1999), Pembelajaran Kreatif Untuk Pembelajaran Aktif , DewanBahasa   dan      Pustaka, Kuala Lumpur.
Rashidi, A., & Abdul Razak, H. (1995). Pengajaran dalam Darjah Kaedah dan Strategi (pp. 99-115). Kajang, Selangor: Masa Enterprise.
Shahabuddin Hashim, Dr. Rohizani Yaakub & Mohd. Zohir Ahmad. (2007). Pedagogi: Strategi dan Teknik Mengajar Dengan Berkesan. Kuala Lumpur: PTS Professional Publishing Sdn Bhd.
Sharifah Alwiyah Alsagoff (1983). Ilmu Pendidikan : Pedagogi (edisi pertama). Kuala Lumpur :       Heinemann (Malaysia) Sdn. Bhd.

Syed Ismail & Ahmad Subki (2008). Budaya dan Pembelajaran. Penerbit Multimedia Sdn. Bhd.

No comments:

Post a Comment