Wednesday, 23 December 2015

ISU 5: PERBINCANGAN/ PANDANGAN MENGENAI ISU KAEDAH PENGAJARAN GURU

NUR ASYATULMAILA BINTI MOHAMAD ASRI
M20151000721
M. Edu (Mathematics)
PERBINCANGAN/ PANDANGAN MENGENAI ISU KAEDAH PENGAJARAN GURU

1.      Penggunaan bahan bantuan mengajar.

Bahan bantuan mengajar perlu disediakan awal oleh guru sebelum sesi pembelajaran dan pengajaran dijalankan. Bahan bantuan ini perlulah menggunakan bahan yang boleh menarik minat pelajar untuk lebih fokus semasa sesi pembelajaran dan pengajaran berlangsung. Sebagai contoh, penggunaan kertas yang berwarna-warni dan mempunyai pelbagai bentuk untuk dijadikan contoh dalam topik geometri.

2.      Pembelajaran berpusatkan murid.

Melalui strategi ini, guru hendaklah memastikan murid belajar dan menimba pengetahuan mereka sendiri melalui aktiviti yang dilakukan. Melalui kaedah ini, penglibatan murid dalam proses pengajaran dan pembelajaran dapat ditingkatkan. Selain itu, kaedah ini juga boleh meningkatkan kemahiran berfikir, menambahkan keyakinan diri, menggalakan murid menghasilkan idea dan memberi pendapat berdasarkan topik yang dibincangkan. Namun begitu, terdapat juga kekangan dalam mempraktikkan kaedah ini, antaranya ialah guru akan berhadapan dengan pelajar yang suka bercerita dan menyebabkan sesi pengajaran dan pembelajaran kurang berkesan. Disini, guru memainkan peranan untuk mengawal pelajar agar sesi pembelajaran tidak didominasi oleh segelintir pelajar sahaja.

3.      Pengajaran melalui perbincangan secara berkumpulan.

Perbincangan secara berkumpulan boleh dilakukan untuk menjawab latihan yang diberikan oleh guru semasa berada di dalam kelas. Perbincangan secara berkumpulan ini harus menggabungkan pelajar yang lemah dan pelajar yang mahir. Ini untuk memastikan pelajar yang lemah tidak ketinggalan dalam sesi perbincangan yang mana sekiranya mereka tidak memahami sesuatu soalan yang sedang dibincangkan, pelajar yang lemah tersebut boleh terus bertanya kepada rakan mereka yang lebih mahir. Hal ini kerana, pelajar kadang-kala malu untuk bertanya dengan guru, malahan mereka lebih selesa untuk bertanya kepada rakan mereka sahaja. Melalui perbincangan ini juga, kita akan dapat lihat idea-idea kreatif pelajar yang mengikut imaginasi kefahaman mereka terhadap sesuatu tajuk tersebut.

4.      Pengajaran secara penggunaan bahan atau peralatan yang dekat dengan pelajar.

Penggunaan alatan atau bahan yang dekat dengan pelajar yang mana barang yang selalu pelajar gunakan atau lihat dalam aktiviti harian mereka untuk menerangkan sesuatu topik akan menjadikan pelajar lebih memahami perkara yang dibincangkan oleh guru di dalam kelas. Hal ini kerana, pembelajaran yang dikaitkan dengan aktiviti harian akan memudahkan pelajar untuk  membayangkan sesuatu konsep atau perkara yang dibincangkan oleh guru di dalam kelas dan mengetahui bagaimana perkara tersebut berlaku. Kadang-kala, pelajar akan bercerita semula kepada rakan-rakan atau ibu bapa mereka mengenai topik tersebut dan mengaitkannya dengan contoh yang diberikan oleh guru ketika sesi pembelajaran dan pengajaran di dalam kelas.

5.      Pembelajaran di luar bilik darjah

Kadang-kala, pelajar akan mudah berasa bosan sekiranya mereka hanya melakukan sesi pembelajaran dan pengajaran di dalam bilik darjah sahaja. Jadi, untuk memastikan minda pelajar mengenal benda baharu, sesi pembelajaran yang selalunya berlangsung di dalam kelas boleh di ubah ke luar kelas. Dengan ini sesi pembelajaran akan menjadi lebih seronok dan memudahkan pelajar untuk bebas bergerak ketika sesi aktiviti yang memerlukan pergerakan yang banyak dilakukan. Guru pula harus memainkan peranan yang penting dalam mengawal pelajar agar tumpuan mereka tidak tergnggu dengan unsur-unsur atau kejadiam-kejadian luar selain sesi pembelajaran mengenai sesuatu topik dengan cara sentiasa melibatkan pelajar dalam aktiviti pembelajaran yang dilakukan.

6.      Pembelajaran melalui penilaian secara lisan dan membuat rumusan mengenai sesi pembelajaran.

Pembelajaran secara lisan boleh dilakukan semasa sesi awal pengajaran dan pembelajaran berlangsung yang mana guru boleh memanggil pelajar untuk memberikan pendapat awal mengenai apa yang mereka faham terhadap sesuatu topik yang akan dibincangkan secara mata kasar. Melalui pendapat pelajar ini, guru boleh menambahkan pendapat mereka dengan mengaitkan topik yang akan di ajar. Sebelum tamat sesi pembelajaran dan pengajaran pula, guru boleh bertanyakan kepada pelajar mengenai apa yang mereka faham terhadap topik yang dibincangkan. ini boleh membantu pelajar mengingat semula aktiviti yang dilakukan semasa sesi pembelajaran berlangsung dan dapat menterjemahkan aktiviti tersebut mengikut kefahaman mereka.

No comments:

Post a Comment