Thursday, 24 December 2015

ISU 8: PANDANGAN DAN CADANGAN MENGENAI ISU PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

CADANGAN DAN PANDANGAN OLEH:

NOR SHAHEERA BINTI ISMAIL
M20151000760
ULASAN TENTANG PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

Pembekalan keperluan ICT yang tidak berkualiti.
Keperluan ICT perlulah mengikut standard Kementerian Pendidikan Malaysia bagi mengelakkan masalah-masalah yang tidak diingini berlaku. Pihak KPM harus berhati-hati dalam pemilihan pembekal untuk keperluan ICT di sekolah. Mutu peralatan ICT yang rendah boleh mengganggu proses penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran. Walaupun pihak KPM telah melantik juruteknik komputer di setiap daerah, namun masalah ini masih tidak dapat diselesaikan. Selain itu, komputer hendaklah diletakkan ditempat yang sesuai dan boleh digunakan oleh semua orang termasuk guru dan pelajar-pelajar sekolah.

Bilangan komputer di sekolah jauh lebih rendah daripada bilangan pelajar.
Sesetengah sekolah kita dapati bahawa bilangan pelajar lebih ramai berbanding dengan bilangan komputer yang dibekalkan oleh KPM yang menyebabkan pelajar terpaksa berkongsi dalam menggunakan komputer. Justeru itu, kebiasaannya penggunaan ICT dalam pengajaran hanya terfokus kepada sesuatu mata pelajaran sahaja dalam masa-masa tertentu sahaja. Walaupun hampir semua sekolah sudah dibekalkan dengan komputer secara menyeluruh, namun pelajar tidak dapat akses kepada komputer secara menyeluruh terutamanya di sekolah pedalaman yang mempunyai masalah pengaksesan.

Persepsi guru terhadap kepentingan komputer
Walaupun ramai guru sudah bersedian dengan perubahan yang disarankan oleh kerajaan tentang penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran, namun ramai guru masih menggunakan kaedah konvensional relevan dengan sistem peperiksaan. Guru ini lebih suka memfokuskan kepada isi kandungan dan kemahiran yang akan dinilai di dalam peperiksaan. Pelajar dilatih untuk mengingati model soalan dan jawapan dalam peperiksaan. Guru ini akan memberikan latihan secara berterusan sehinggan mengabaikan kaedah pengajaran dengan menggunakan ICT.

Peranan dan sikap pengetua di sekolah.
Kita sudah sedia maklum bahawa pengetua merupakan ketua dalam sesuatu organisasi di sekolah yang menjadi panduan setiap warga yang berada di sekolah tersebut. Pengetua atau pentadbiran adalah penggerak yang boleh memotivasikan setiap guru supaya mempunyai misi dan objektif yang sama dalam meningkatkan kualiti pendidikan sekolah. Ketidak prihatinan mereka inilah yang boleh menyebabkan organisasi pendidikan ketinggalan.

Penyalahgunaan makmal komputer dan internet percuma.

Di alam era globalisasi kini, kita tidak terlepas dengan medan sosial seperti  muka buku, twiter, Myspace dan sebagainya. Guru-guru dan pelajar didapati menyalahgunakan kemudahan yang disediakan oleh kerajaan dengan melayari laman-laman web yang tidak berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran mereka. Hal ini boleh menyebabkan peningkatan jenayah internet yang sukar untuk dikawal. Memandangkan internet merupakan keperluan utama, amatlah tidak wajar untuk melarang mereka untuk menggunakannya tetapi mestilah dipantau oleh guru-guru yang bertugas memandangkan proses pengajaran dan pembelajaran banyak melibatkan penggunaan internet dalam mencari bahan-bahan yang diperlukan. Selain itu, nilai-nilai murni haruslah diterapkan dalam minda pelajar bagi mengelakkan masalah ini daripada bertambah teruk.

No comments:

Post a Comment