ULASAN DAN PANDANGAN OLEH :
NOR SHAHEERA BINTI ISMAIL
M20151000760
ULASAN ATAU PANDANGAN TENTANG VIDEO “TEACHING APPROCH”
(1)
Teknik pengajaran guru yang berkesan
Melalui
pandangan video yang telah dilihat, setiap guru mempunyai gaya, teknik serta kebolehan
yang berbeza-beza bergantung kepada personaliti, pengalaman dan latihan yang
diterima. Pengajaran yang sempurna menghasilkan pembelajaran yang bermakna
seperti mana yang diharapkan oleh pihak sekolah. Satu kelemahan guru matematik
adalah kurang memberi perhatian dan bimbingan kepada individu kerana bilangan
pelajar didalam kelas terlalu ramai ataupun faktor-faktor lain. Keberkesanan
guru yang mengajar akan menarik minat pelajar untuk mencintai mata pelajaran
matematik.
(2)
Komunikasi pelajar antara pelajar.
Pelajar
boleh bertukar-tukar pandangan dan pendapat mereka tentang sesuatu perkara
melalui sesi perbincangan dan perbualan bagi menghasilkan banyak peluang untuk
menghurai, membuat justifikasi serta berkongsi cara dan idea antara satu sama
lain. Melalui pertukaran pandangan ini, setiap pelajar akan memberi pandangan
mereka sendiri mengikut tahap perkembangan kognitif pelajar yang mereka lalui
sebelum ini. Di samping itu juga, cara ini juga dapat melatih pelajar supaya
yakin dalam setiap hujah yang disampaikan.
(3)
Penglibatan aktif pelajar
Soal
jawab yang mencabar merupakan cara yang berkesan untuk merangsang pemikiran dan
perbincangan dan membolehkan pelajar terlibat dalam komunikasi di dalam kelas.
Hal ini akan membuatkan pelajar sentiasa
berada dalam keadaan bersedia. Setiap aktiviti yang dianjurkan oleh guru akan
melibatkan semua pelajar yang telah dibahagikan tugas-tugas oleh ketua seperti
mencatat, merekod, mengambil bahan dan sebagainya. Pemindahan dan penerimaan
maklumat hanya akan berlaku melalui penglibatan pelajar yang aktif. Selain itu
juga, penglibatan pelajar ini juga mengelakkan pelajar berasa mengantuk dalam
kelas. Kegiatan-kegiatan di bilik darjah mempunyai matlamat yang jelas untuk
membangunkan potensi kreativiti pelajar-pelajar. Suasana dan pendekatan kreatif
akan membentuk pelajar-pelajar menjadi kreatif dan inovatif. Kebolehan bagi
menghasilkan pembelajaran yang bermutu tinggi wujud daripada penglibatan aktif
dan daya kretiviti yang mendapat tempat yang utama dalam perkembangan pelajar.
(4) Penggunaan alat bantu mengajar (ABM)
Penggunaan
alat bantu mengajar merupakan daripada usaha guru bagi menjamin pemeolehan
pengetahuan dan kemahiran oleh pelajar. Ini merupakan tambahan kepada
penyampaian isi pengajaran secara lisan oleh guru, penggunaan alat bantu
mengajar juga memberi peluang kepada pelajar memperolehi pengetahuan melalui
penggunaan pelbagai deria seperti deria penglihatan (carta, foto, OHP), deria
sentuh (specimen, model) dan deria penglihatan serta pendengaran (televisyen,
radio, pita rakaman, komputer). Fungsi utama ABM adalah untuk memudahkan lagi
kefahaman pelajar dalam isi pengajaran dan boleh mengaplikasikan dalam
kehidupan harian. Pemilihan ABM adalah penting kerana sejauh mana alat
berkenaan dapat memberi manfaat kepada
guru dan pelajar.
(5)
Penilaian Proses Pengajaran dan
Pembelajaran
Penilaian
merupakan komponen penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Tujuan
utama penilaian ini adalah untuk memastikan tercapainya semua objektif
pengajaran yang dirancang. Penilaian ini akan melibatkan dua pihak iaitu (1)
guru yang menyampaikan pengetahuan dan kemahiran dan (2) pelajar yang menerima pengetahuan dan
kemahiran daripada penyampaian guru tersebut. Pemerolehan pengetahuan dan
kemahiran oleh pelajar bergantung kepada kecekapan guru melaksanakan proses
pengajaran termasuk mengamalkan teknik- teknik penilaian yang betul dan
berkesan.
(6)
Pertuturan dan Gestur yang berkesan
Suara
adalah aset penting yang dimiliki oleh guru dan haruslah digunakan secara
bijaksana bagi mencapai kesan paling optimum. Guru mestilah memastikan suaranya
cukup kuat dalam proses pembelajaran dan pengajaran berlangsung. Hal ini
kerana, sekiranya guru mempunyai suara perlahan ini akan menimbulkan masalah
kepada pelajar mengikut pelajaran terutama pelajar-pelajar dibahagian belakang
kelas. Sebaliknya suara yang terlalu kuat menjadi gangguan pula kepada
pelajar-pelajar di bahagian hadapan kelas dan secara tidak langsung akan
mengganggu perjalanan kelas-kelas lain yang berhampiran. Selain pertuturan yang
berkesan, mimic muka serta gestur iaitu pergerakan bahagia-bahagian tertentu
badan guru dapat memperkukuhkan mesej yang disampaikan oleh guru. Namun begitu,
perubahan mimic muka dan penggunaan gestur tidaklah boleh dilakukan secara
keterlaluan kerana tindakan sedemikian menyebabkan guru menjadi bahan ketawa
atau ejekan pelajar.
No comments:
Post a Comment