Wednesday, 23 December 2015

ISU 6: ULASAN DAN PENDAPAT MENGENAI ISU BERKAITAN STANDARD PENGAJARAN PROFESIONAL

ULASAN DAN PENDAPAT OLEH:

NOR SHAHEERA BINTI ISMAIL 
M20151000760 

ULASAN TENTANG ISU YANG BERKAITAN DENGAN STANDARD PENGAJARAN PROFESIONAL 

1. GURU MENGAJAR BUKAN OPSYEN 

Seharusnya sebagai guru yang mendidik anak bangsa, sikap memilih tidak seharusnya wujud dalam diri seorang pendidik. Seorang guru seharusnya ikhlas dalam mendidik anak bangsa walaupun bukan subjek yang sepatutnya diajar oleh guru tersebut. Sekiranya guru tersebut mendapat subjek bukan opsyen, guru tersebut seharusnya berusaha memahami subjek yang akan diajar agar pelajar tidak berasa kecewa dengan pengajaran guru tersebut. Sikap guru yang mengajar sambil lewa tidak seharusnya terjadi kerana mereka ini beranggapan subjek tersebut bukan subjek yang dipelajarinya semasa di universiti. Isu ini biasanya berlaku di sekolah pedalaman , dimana pengagihan guru yang tidak mengikut opsyen diperlukan di sekolah tersebut. Hal ini akan menyebabkan pengetahuan guru tentang subjek yang diajar kurang dan guru tersebut kurang keyakianan dalam mengajar subjek bukan opsyen mereka menyebabkan profesionalisme tidak akan tercapai. 

2. GURU TIDAK MEMBUAT PERSEDIAAN YANG LENGKAP UNTUK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN (PDP) 

Kesediaan guru dalam PDP penting kerana ini akan memudahkan guru untuk mengikut silibus yang telah dirangka oleh mereka semasa mengajar. Ketidaksediaan guru ini menyebabkan latihan yang dibekalkan oleh guru kepada pelajarnya tidak mengikut aras pembelajaran. Hal ini terjadi kerana latihan diambil terus dari buku latihan tanpa guru tersebut menyemak terlebih dahulu latihan yang ingin diberikan kepada pelajarnya sesuai atau tidak untuk tahap mereka. Bagi mengelakkan hal ini berlaku, guru perlulah bijak dan kreatif dalam pemilihan latihan untuk pelajar dan perlu membuat persedian awal bagi mengelakkan pengajaran guru terganggu. 

3. TAHAP PEDAGOGI GURU YANG RENDAH 

Sesetengah guru tahap penguasaan pedagogi mereka rendah dalam mata pelajaran yang diajar. Inisiatif guru iru sendiri untuk meningkatkan tahap pengajaran mereka itu kurang kerana mereka beranggapan mengajar adalah satu kerja mereka dan sifat kecenderungan untuk memperlihatkan pelbagai teknik dan cara mengajar tidak dipraktikkan. 

4. PENGAJAR GURU TIDAK SESUAI DENGAN GAYA PEMBELAJARAN MURID 

Untuk menjadi seorang guru yang professional, sikap prihatin guru terhadap pelajarnya harus dititik beratkan. Guru perlu tahu tahap pemikiran pelajar dengan peringkat umur mereka untuk mereka lebih memahami apa yang disampaikan oleh guru dapat diterima dalam diri mereka. Ramai guru yang menggunakan teknik chalk and talk dan ini akan menyebabkan pelajar cepat bosan lalu fokus mereka terhadap pembelajaran mereka akan hilang. 

5. GURU TIDAK BERSEDIA DENGAN PERUBAHAN SISTEM 

Dengan perubahan sistem yang telah ditetapkan oleh kerajaan boleh menyebabkan tugas guru tersekat dan menyebabkan guru akan berada dalam keadaan tidak bersedia dengan perubahan sistem yang baru ini. Perubahan sistem pendidikan PPSMI, MBMMBI, KSSR, KSSM memerlukan kesediaan guru bagi mempersiapkan diri mengaplikasikan sistem baru ini untuk menjadi lebih mantap. Kurang kesediaan dari guru tersebut boleh menyebabkan proses pengajaran dan pembelajaran menjadi tidak berkesan kerana pelajar kurang memahami pengajaran yang diajar oleh guru tersebut. Hal ini menyebabkan keputusan pencapaian pelajar menurun dengan sikap guru yang tidak bersedia dengan perubahan sistem yang dijalankan oleh kerajaan

No comments:

Post a Comment