NUR ASYATULMAILA BINTI MOHAMAD ASRI
M20151000721
M. EDU MATHEMATICS
PANDANGAN DAN CADANGAN MENGENAI ISU BERKAITAN PENILAIAN
PANDANGAN
1. Penilaian Berasaskan Peperiksaan
Kebanyakan guru di sekolah melakukan pengajaran dan pembelajaran berasaskan peperiksaan terhadap pelajar. Sistem pengajaran dan pembelajaran ini mempunyai banyak kekurangan terutamanya melibatkan dari segi penilaian. Sewaktu sesi pengajaran dan pembelajaran berlangsung, guru kebiasaannya melatih soalan terlebih dahulu sebelum melakukan ujian sebenar. Kaedah pengajaran ini lebih tertumpu kepada cara menjawab soalan dan pengiraan menggunakan rumus sahaja. Pembelajaran sepanjang hayat dan cara mengaplikasi kepada kehidupan seharian tidak diterapkan dalam sesi pengajaran yang menilai berasaskan peperiksaan ini.
2. Bias Dalam Penilaian
Bias dalam penilaian berlaku disebabkan oleh wujudnya kriteria yang berbeza. Bias dapat ditentukan melalui aspek ujian, pemerhatian, lisan dan penlisan. Penilaian bagi aspek ujian akan berlaku bias apabila individu tidak mempunyai kemahiran yang sama dalam sesuatu soalan. Bias bagi penilaian berasaskan pemerhatian berlaku apabila proses menentukan tindakan atau sikap murid terhadap sesuatu perkara dan akan terjadi bias apabila timbulnya persepsi negatif atau positif guru terhadap pelajar. Penilaian berasaskan lisan akan berlaku bias sekiranya timbul persepsi guru terhadap sesetengah pelajar yang tidak dapat menterjemahkan sesuatu pembelajaran dalam bentuk perkataan atau bercerita. Ini terjadi sekiranya pelajar tidak dapat menjawab soalan yang diusulkan oleh guru secara lisan disebabkan oleh lemah penggunaan bahasa sedangkan pelajar tersebut memahami apa yang sedang dibincangkan oleh guru tersebut. Manakala, bias akan berlaku dalam penilaian berasaskan penulisa sekiranya guru hanya menilai tugasan pelajar berasaskan jenis tulisan yang digunakan sahaja. Pemarkahan guru pula dipengaruhi oleh pandangan guru terhadap gaya penulisan pelajar tersebut.
3. Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS)
Selaras dengan pelaksanaan Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP), Kementerian Pendidikan Malaysia telah merangka sistem penilaian prestasi pelajar berasaskan sekolah bagi mengatasi sistem pendidikan kini yang berorientasikan peperiksaan. Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS) merupakan satu bentuk pentaksiran yang dilaksanakan di sekolah. Ianya dirancang, ditadbir, diskor dan dilaporkan secara terancang mengikut prosedur yang ditetapkan oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM). Walaupun PBS merupakan satu langkah penyelesaian untuk mengatasi msalah penilaian matematik di Malaysia, namun masih terdapat beberapa isu yang perlu diperbaiki. Masih terdapat segelintir guru besar yang tidak mengetahui ilmu dalam bidang pentaksiran termasuklah prinsip asas dalam pentaksiran pendidikan, pengendalian, penentuan standard dan penggunaan hasil pentaksiran. Ini menyebabkan guru besar kurang memberi kerjasama kepada guru dalam menjalankan PBS di sekolah. Kebanyakan guru merasakan perubahan pendidikan telah meningkatkan beban kerja mereka. Guru bukan saja perlu mengajar tetapi juga melakukan kerja-kerja pentadbiran dan kokurikulum. Guru juga perlu mentaksir dan mengajar dalam masa yang sama. Ini adalah kerana mengikut sistem PBS, penilaian dan pengajaran matematik akan berlaku pada masa yang sama untuk sepanjang tahun.
CADANGAN
1. Guru Boleh Merancang Dan Mentadbir Ujian Dengan Menggunakan Item Dari Bank Item Berpandukan Jadual Penentuan Ujian (JPU) Tertentu.
Ujian memerlukan perancangan yang rapi. Setiap ujian perlu ada jadual spesifikasinya. Jadual Penentuan Ujian (JPU) merupakan satu blue print yang dapat membantu penggubal soalan menyediakan soalan mengikut kriteria yang ditentukan. Jadual penentuan ujian dibentuk untuk memberi suatu gambaran mengenai kandungan dan format item ujian bagi mengukur objektif pembelajaran. Penentuan ujian boleh memberi arah kepada guru dalam memaklumkan pencapaian pelajar dalam pengajaran yang telah diberi. Guru juga boleh membimbing pelajar tentang persediaan menghadapi ujian. Guru memilih item berdasarkan item dalam bank dan jenis ujian bertulis mengikut format ujian yang diperlukan. Guru boleh menyediakan satu ujian mengikut bilangan, arahan yang diberi dan mencetak ujian mengikut bilangan pelajar yang akan diuji. Aspek-aspek yang perlu dipertimbangkan dalam menyediakan ujian ialah ujian perlu mengandungi unsur-unsur motivasi, refleksi, mencabar minda, menimbulkan celik akal, mengurangkan tekanan, menimbulkan kesediaan dan sentiasa bersedia untuk mengambil peperiksaan seterusnya.
2. Guru Perlu Membuat Pengskoran, Penganalisaan Dan Pelaporan Keputusan.
Melalui kaedah ini, guru dapat mengaplikasikan kaedah yang lebih berkesan terhadap pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Penilaian adalah proses mengenalpasti, memperoleh dan menyediakan maklumat berguna bagi keputusan dengan mempertimbangkan pilihan-pilihan yang ada pada kita. Penilaian menentukan jurang perbezaan antara "apa yang dihasilkan" dengan "apa yang dihasratkan" dari sesuatu program pendidikan. Penilaian merupakan pertimbangan profesional iaitu proses yang membolehkan seseorang membuat keputusan. Justeru pemahaman terhadap konsep penilaian, pengukuran dan pengujian, ciri-ciri utama soalan ujian, matlamat mereka bentuk soalan formatif, sumatif, pra kelayakan dan diagnostik serta norma dan kriteria sangat penting bagi seseorang guru bagi memastikan pengajaran dan penilaiannya bermutu dan adil.
No comments:
Post a Comment