Thursday, 24 December 2015

ISU 7:PANDANGAN DAN CADANGAN MENGENAI ISU BERKAITAN PENILAIAN

PANDANGAN DAN CADANGAN OLEH:

NOR SHAHEERA BINTI ISMAIL
M20151000760

ULASAN ISU YANG BERKAITAN DENGAN PENILAIAN

Pelaksanaan Guru Dalam Membuat Kertas Ujian

Kebiasaannya guru hanya menggunakan ujian objektif berbentuk aneka pilihan dalam menguji tahap pencapaian murid. Pada pendapat saya, bagi guru menggunakan ujian objektif aneka pilihan, ini tidak sesuai untuk menilai kebolehan pelajar yang sebenar. Pelajar hanya diberi peluang untuk menentukan jawapan A,B,C atau D sahaja dimana jawapan tersebut telah ditetap oleh guru itu sendiri. Namun apabila melibatkan mata pelajaran matematik, soalan subjektif ataupun penyelesaian masalah matematik, hal ini akan mampu menilai tahap sebenar kemahiran murid terhadap sesuatu topik.

Penilaian Terhadap Skema Jawapan Yang telah Ditetapkan oleh Guru

Skema jawapan adalah berbeza-beza mengikut sekolah dan ini boleh boleh meyebabkan bias akan berlaku dalam sistem permakahan. Kebanyakkan guru akan mengubah sendiri skema pemarkahan mengikut kepakaran guru itu sendiri. Contohnya sekiranya markah tersebut tidak logik dengan cara kerja pelajar secara sendiri guru tersebut akan menukarkan pemarkahan tersebut. Pada pendapat saya, skema pemarkahan yang seragam antara sekolah amatlah sesuai untuk menilai tahap pretasi semua pelajar di Malaysia. 

Penilaian secara formatif dan Sumatif oleh Guru Sekolah. 

Penilaian secara formatif merupakan penilaian secara berterusan sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran (PdP). Penilaian ini dilakukan untuk memperbaiki proses pengajaran dan pembelajaran dan sebaliknya penilaian sumatif hanya melihat penilaian di akhir proses PdP untuk menilai pencapaian pelajar. Untuk menambahbaikan dalam meningkatkan proses PdP, ia juga boleh diterapkan dalam penilaian di kalangan guru matematik. Menilai pelajar secara berterusan adalah cara terbaik. Manakala penilaian sumatif tidak boleh menentukan kebolehan murid secara menyeluruh. Tambahan lagi dengan mata pelajaran matematik, menilai kebolehan murid dalam menyelesaikan masalah sepanjang proses PdP adalah amat penting dalam meningkatkan prestasi murid dalam matematik.

Bias terhadap Penilaian

Kebiasaanya bias ini wujud dalam empat aspek iaitu item soalan ujian, penilaian melalui pemerhatian, penilaian secara lisan dan penilaian melalui penulisan. Jantina dan lokasi sekolah merupakan dua faktor yang sering dikaitkan dengan kewujudan bias dalam item soalan. Pelajar lelaki dan perempuan mempunyai kekuatan dan kelemahan masing-masing dalam sesuatu subjek. Guru haruslah mengambil beberapa tindakan bagi mengelakkan bias berlaku dalam pembinaan item soalan ujian. Bias ini akan menyebabkan penilaian yang kurang baik atau tidak berkualiti terhadap pelajar. Pada pendapat saya, bagi guru yang ingin mengurangkan bias dalam penilaian, guru tersebut perlu bijak dan teliti dalam memilih item soalan ujian, gunakan borang penilaian yang standard dan buat penilaian berulang kali.

Kepimpinan Guru Besar dalam Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS)

Kita sudah sedia maklum bahawa guru besar merupakan ketua dalam sesuatu organisasi sekolah yang perlu mengendalikan sekolah dengan bijak dengan bantuan guru-guru di sekolah tersebut. Segelintir guru besar kurang memahami tentang pentaksiran termasuklah prinsip asas dalam pentaksiran pendidikan, pengendalian, penentuan standard dan penggunaan hasil pentaksiran. Ini menyebabkan guru besar kurang memberi kerjasama kepada guru dalam menjalankan PBS di sekolah. Contohnya, guru besar tidak menyediakan bajet yang secukupnya untuk membeli file murid.

No comments:

Post a Comment