ISU PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
PENGENALAN
Information and
Communications Technology (ICT) bermaksud sebarang sumber komputer berasakan
komputer sama ada melalui rangkaian atau tidak termasuk perkakasan atau
perisian yang diperolehi sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran seperti
internet, emel, video conference, word processing, spreadsheet dan CD. Manakala
menurut kamus dewan edisi keempat penggunaan ICT dalam pendidikan ialah
menggunakan ICT secara berfikrah, terancang dan bersesuaian untuk meningkatkan
kecekapan dan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran. Dasar ICT dalam
pendidikan telah dilancarkan oleh Tan Sri Muhyiddin pada Oktorber 2012.
Tujuannya adalah untuk transformasi proses pendidikan melalui penggunaan
teknologi. Selain itu, sebagai pembangunan modal insan secara berterusan .
keperluan untuk mengintegrasikan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran pada era
kini kian terdesak. Pada peringkat sekolah rendah, ICT menjadi satu kemestian
untuk menarik minat murid dalam pelajaran mereka. Pada peringkat menengah, ICT
dilihat untuk melahirkan pelajar yang berpengetahuan dan berkemahiran dalam ICT
serta dapat meggunakan maklumat secarakritis dan kreatif bagi meningkatkan
pemahaman dalam pelajaran.
Menurut Harison Bakar
(2008), bagi memudahkan guru dalam perlaksanaan pengajaran dan pembelajaran
dimana pada tahun 2003 Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah
memperkenalkan komputer riba sebagai alat teknologi kepada guru. Namun
demikian, dalam tinjaun yang dijalankan pada bulan Mac higga Mei 2007 didapati
ramai guru tidak mengaplikasikan alat canggih tersebut secara optimum.
Selaras dengan perkembangan
teknologi semasa, KPM telah memperkenalkan ICT dalam pendidikan yang meliputi
prasarana, pengisisan dan latihan guru. KPM telah melaksanakan pelbagai projek
ICT dengan pembekalan komputer sebagai aktiviti utama penyediaan
insfrakstruktur. Namun wujudnya isu dan masalah yang menjejaskan usaha
penggunaan ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Antara isu yang sering
dibangkitkan dengan penggunaan teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran
adalah kekangan masa dalam guru menghasilkan bahan ABM berbentuk ICT,sikap guru
terhadap teknologi dalam pengajaran da pembelajaran, kekurangan prasarana serta
bahan sokong dan penyalahgunaan makmal komputer dan internet percuma.
(1) KEKANGAN
MASA DALAM GURU MENGHASILKAN BAHAN ABM BERBENTUK ICT
Pelbagai isu akan timbul dalam penggunaan ICT dalam
pengajaran dan pembelajaran. Hal ini akan timbul apabila seseorang guru
mempunyai masalah pengajaran mereka dalam menggunakan ICT. Walaupun penggunaan
ICT banyak faedahnya dalam pengajaran dan pembelajaran , namun tidak ramai guru
yang menggunakan kemudahan yang disarankan oleh kerajaan ini. Antara alasan
yang sering diperdengarkan oleh guru adalah kekangan masa dalam menyediakan
bahan ABM dalam membina persembahan dan mengintergrasikan multimedia
sekurang-kurangnya menggunakan Powerpoint dengan input-input seperti rakaman
suara, memasukkan video, grafik dan bunyi mengikut kreativiti guru itu sendiri.
Walaupun dengan penggunaan ICT ini boleh menarik minat pelajar , namun
segelintir guru lebih suka menggunakan kaedah tradisonal dalam pengajaran
mereka. Bagi mereka kaedah ini lebih mudah dan cepat semasa sesi pengajaran dan
pembelajaran berlaku.
Dalam satu kajian pada tahun
2008 menunjukkan kesuntukan masa menggunakan ICT oleh guru menjadi penghalang
manakala sikap positif dan keyakinan diri dan kemahiran menggunakan ICT menjadi
pendorong dalam perlaksanaan pengajaran dan pembelajaran. Hal ini kerana masa
bagi pengajaran adalah singkat dan sekiranya guru tersebut menggunakan ICT
dalam pengajaran dan pembelajaran mereka, ia akan memerlukan persediaan sebelum
dan selepas pengajaranoleh guru itu sendiri. Hal ini akan mengambil masa guru
dalam penyediaan bahan tersebut. Kekangan masa dalam menyediakan bahan dengan menggunakan
ICT juga menjadi bebanan tugas guru yang sedia ada bertambah.
Penggunaan komputer dalam
pengajaran memerlukan masa yang banyak bagi guru-guru dalam menyediakan bahan
ABM. Persediaan yang diperlukan adalah termasuk dari segi aspek penyediaan bahan
pengajaran serta setup bahan dalam koputer sebelum kelas dimulakan dengan
bilagan waktu mengajar yang banyak. Sesetengah guru mempunyai waktu mengajar
sebanyak 27 waktu seminggu. Hal ini sukar bagi guru tersebut untuk membuat
persediaan mengajar dan juga untuk setup bahan mengajar dimakmal komputer.
Guru-guru juga mempunyai tugas-tugas lain seperti menjadi setiusaha
peperiksaan, guru data, ketua-ketua panitia, Ajk PIBG dan sebagainya. Situasi
ini sukar bagi guru untuk membuat persediaan yang mantap jika mereka perlu
menyediakan bahan sediri dalam pengajaran.
Sekiranya guru tidak
menguasai kemahiran ICT, ini akan menyebabkan masa akan terbuang begitu sahaja
kerana guru berkenaan terpaksa mengambil masa yang agar lama untuk menyediakan
persiapan pengajaran dan pembelajaran. Menurut Sabri Ahmad (2006), penggunaan
ICT dalam pengajaran dan pembelajaran bermaksud menggunakan ICT secara fikrah,
terancang dan bersesuaian untuk meningkatkan kecekapan dan keberkesanan proses
pengajaran dan pembelajaran. Selain itu, dalam kajian Lai Kim Leong, Khaw Ah
Hong dan Seah Ai Kuan (2006), menyatakan guru kekurangan masa dalam pelaksanaan
aktiviti berpusat pelajar dan guru-guru juga mempunyai masa yang terbatas untuk
memberi penumpuan terhadap pelajar-pelajar terutamanya pelajar lemah dalam masa
singkat.
Kebanyakkan guru-guru sedar
tentang kebaikan dalam menggunakan teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran
namunkeran kekangan masa, masalah penyelenggaraan dan kemahiran menjadi
penghalang bagi mereka.
(2) SIKAP GURU TERHADAP TEKNOLOGI MAKLUMAT
DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Terdapat banyak cabaran dalam
mengintegrasikan teknologi dalam pendidikan matematik. Bukan sahaja melibat
kepada kesesuaian perisian yang digunakan, malah juga melibatkan sikap guru.
Menurut Aiken (1976) dan Ajzen (1988) sikap adalah sesuatu gambaran dalaman
individu yang merujuk kepada kecenderungan untuk berkelakuan positif atau
negatif terhadap benda, situasi, institusi, konsep atau individu
lain. Beberapa tinjauan literatur lepas telah menunjukkan bahawa wujudnya
perkaitan yang rapat antara sikap dengan penggunaan teknologi maklumat dengan
pengajaran dalam bilik darjah (Mohamad Nabzrim & Mohamad Nayan, 1997;
Adenan, 1999; Krishnan et al., 2007). Dalam satu kajian yang melibatkan
penggunaan komputer di empat buah sekolah di Amerika Syarikat, latihan
teknologi maklumat yang konsisten terhadap kakitangan telah dikenal pasti
sebagai satu faktor yang penting yang memupuk sikap positif dalam kalangan guru
yang seterusnya membawa kepada perubahan dalam aktiviti profesional guru dalam
teknologi maklumat selepas dua tahun (Rockman, Pershing & Ware, 1992 dalam
Soon Yin & Kooi Guan, 2002).
Jika dianalisis daripada aspek
demografi, dapatan oleh Azhar Haji Ahmad (1998) dalam kajiannya mendapati
bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara kumpulan responden
lelaki dengan responden perempuan pada enam sub skala sikap terhadap komputer
iaitu keyakinan, tingkah laku, kesukaan, penggunaan, kecekapan dan sikap
kognitif. Walau bagaimanapun, dapatan oleh Ong dan Lai (2003, dalam Su Luan et
al. ,2005) adalah sebaliknya, ia menunjukkan terdapat persepsi yang lebih baik
khususnya daripada responden lelaki untuk tahap kemahiran, keupayaan dan
pembelajaran secara e-Learning menggunakan komputer berbanding dengan responden
perempuan. Dapatan ini juga disokong oleh kajian terdahulu oleh Liaw (2002) dan
Chen dan Tsai (2005, dalam Su Luan et al. ,2005) yang mendapati bahawa
responden lelaki mempunyai persepsi yang lebih baik terhadap komputer dan
teknologi web berbanding responden perempuan. Walau apa pun dapatan daripada
kajian lepas, penyelidik bersetuju dengan Kirkpatrick dan Cuban (1998) yang
menyatakan bahawa jurang tahap kemahiran dan sikap terhadap jantina akan dapat
dikurangkan jika didedahkan kepada pengalaman serta kemahiran yang sama dalam
bidang komputer.
Merujuk kepada perkaitan di
antara sikap guru dengan umur, Ting Kai Chu (1998) mendapati, secara
keseluruhannya guru yang muda mempunyai sikap yang positif terhadap komputer
berbanding guru yang lebih berusia. Ini adalah kerana guru-guru muda ini telah
terdedah dengan komputer sama ada di sekolah mahupun di universiti sedangkan
golongan guru yang lebih berusia tidak mengalaminya. Dapatan yang sama juga
diperoleh oleh Mukama dan Andersson (2007), iaitu guru-guru yang berusia enggan
untuk berubah ke arah pengintegrasian komputer di sekolah berbanding guru-guru
baru yang lebih mesra dengan teknologi maklumat. Ini menunjukkan golongan muda
lebih terdedah kepada teknologi baru. Justeru itu, ia meningkatkan tahap
penerimaan dan penggunaannya. Ini disokong oleh Mortimer dan Scott (2003: 35)
menyatakan pengalaman menggunakan komputer mempengaruhi sikap terhadap
komputer. Menurut beliau kebanyakan guru tidak memahami bagaimana hendak
menggabungkan kemahiran komputer dengan pengajaran di kelas. Bagaimanapun
menurut beliau, sebanyak dua per tiga daripada kalangan guru menyatakan tidak
bersedia menggunakan komputer dalam pengajaran, tetapi bagi kumpulan guru yang
lebih muda, yang membesar dan belajar dengan menggunakan komputer lebih
berkeyakinan menggunakan komputer berbanding guru-guru yang telah lama
berkhidmat. Guru yang bersikap positif terhadap komputer juga adalah lebih
bersedia menggunakannya berbanding dengan guru yang bersikap negatif terhadap
komputer.
Merujuk kepada perkaitan di
antara sikap guru dengan taraf dan status jawatan serta bidang pengkhususan
(opsyen), kajian oleh Mohamad Nabzrim dan Mohamad Nayan (1997) menunjukkan data
yang diperoleh daripada soal selidik dan temu bual terhadap penggunaan komputer
dalam kalangan guru bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan dengan
penggunaan komputer. Ini disokong oleh Mukama dan Andersson (2007) yang
menyatakan bahawa faktor taraf jawatan dan pengkhususan tidak memberi kesan
terhadap sikap guru terhadap komputer. Namun demikian, dapatan kajian oleh
Adenan (1999) menyatakan bahawa sikap yakin dalam kalangan guru terhadap
penggunaan komputer mempunyai hubungan yang signifikan dengan faktor latihan,
kemudahan komputer dan galakan pentadbir.
Berdasarkan beberapa kajian lepas juga,
keengganan guru untuk berubah juga faktor signifikan yang mempengaruhi sikap
guru. Ini didorong oleh sikap yakin terhadap teknik pengajaran dan
pembelajaran konvensional yang dianggap relevan dengan sistem peperiksaan.
Golongan guru ini berpendapat bahawa jika keputusan peperiksaan yang diperoleh
pada setiap tahun cukup baik dan cemerlang mengapa harus mengubah apa yang
sedia baik untuk pelajar. Ini ditambah lagi dengan kurangnya kursus khususnya
guru-guru yang berkhidmat di pedalaman yang seterusnya akan menyemai sifat
technophobia (Mukama & Andersson, 2007).
Guru perlu bersedia menerima
perubahan ini dengan fikiran terbuka dan positif serta berusaha menangani
perubahan dalam proses pengintegrasian teknologi ini. Guru perlu menyesuaikan
diri dengan alat teknologi dan menguasai pedagogi untuk mengurus kelas. Ini
menyokong pendapat Yushau (2006) iaitu untuk memastikan komputer digunakan
secara meluas dalam kelas matematik, guru perlu membina sikap positif terhadap
teknologi. Dalam situasi pembelajaran, guru perlu membuat perkaitan yang
eksplisit atau jelas antara teknologi dan pengetahuan professional mereka
sebagai kaedah, atau kandungan subjek yang diajar. Guru perlu menghubungkan
penggunaan teknologi dengan konsep yang diajar (Hughes, 2004).
Daripada kajian lepas juga
terdapat sebahagian guru yang telah sebati dengan kaedah tradisional dan sukar
untuk membuat penyesuaian dengan teknologi instruksional (Becker & Watt,
1996). Majoriti berpendapat untuk sesetengah tajuk, kaedah chalk and talk lebih berkesan berbanding penggunaan ICT. Ada topik
dimana penggunaan ICT tidak membantu. Contohnya tajuk-tajuk yang memerlukan
penerangan yang mendalam dan langkah penyelesaian lebih mudah di jelaskan
melalui kaedah chalk and talk. Maksud
kaedah chalk and talk disini adalah
guru menerangkan isi pengajaran dengan hanya berbantukan papan hitam dengan
menerangkan mengenai isi pengajaran dan menunjukkan langkah-langkah
penyelesaian masalah satu persatu tanpa bantuan komputer dan LCD projektor.
Malahan ada kalangan guru yang ‘buta ICT’, menyebabkan timbul sikap negatif dan
tidak berminat mengajar menggunakan ICT selain sikap malas menyediakan bahan
atau peralatan ICT untuk pengajaran. Hal ini berlaku mungkin disebabkan oleh
sikap guru tersebut yang tidak ingin mencuba sesuatu yang baru. Menurut Albaugh
(1997), guru lazimnya ragu-ragu dengan idea-idea baru dan terkini kerana mereka
berasa selesa dengan apa yang selama ini mereka telah lakukan.
Ledakan teknologi ICT memberi
cabaran baharu kepada profesion guru dan sistem pendidikan di sekolah yang
masih belum mengalami perubahan yang drastik dari segi pengadaptasian
penggunaan teknologi baharu termasuk komputer, digital, e-learning dan
sebagainya. Penggunaan ICT dalam sekolah telah membuka perspektif baharu
tentang liberalisasi pembelajaran yang tidak lagi terikat kepada sistem dan
organisasi bilik darjah. Kemajuan dan kecanggihan teknologi komunikasi maklumat
membolehkan pembelajaran menerusi jendela dunia diadaptasikan dalam
pembelajaran maya dengan menggunakan internet, melayari website dan sebagainya.
CADANGAN
Guru harus meninggalkan
pengajaran-pembelajaran cara lama yang diamalkan selama ini, sebaliknya
memikirkan pembelajaran dinamik dalam konteks penggunaan teknologi maklumat.
Pemikiran positif perlu wujud di kalangan pelaksana dasar penggunaan ICT di
semua peringkat sistem pendidikan di negara ini bagi membolehkan ICT
diadaptasikan dan diperluaskan dalam budaya pembelajaran.
Faktor persediaan mental, pengetahuan dan
kemahiran dalam kalangan anggota adalah penting ke arah sesuatu perubahan dalam
sesebuah organisasi (Steers & Black, 1994). Persediaan mental dalam
kalangan anggota organisasi merangkumi sikap yang positif terhadap agenda
perubahan yang dicadangkan di samping memahami tujuan atau sebab-sebab di sebalik
perubahan yang akan dilaksanakan. Perubahan sikap dan nilai terhadap IT
diperlukan oleh guru dalam menghadapi cabaran baru dalam pendidikan
(Ambigapathy, 2001). Justeru, para pendidik perlu literasi komputer supaya
penggunaan komputer dalam pendidikan tidak terjejas. Dalam mencapai objektif
tersebut, guru-guru perlu diberi latihan dalam penggunaan teknologi baru untuk
diaplikasikan di dalam bilik darjah. (Ambigapathy & Suthagar, 2003).
Menurut Robiah (2003) menyatakan
bahawa sikap guru yang positif akan lebih mendorong dan menggerakkan penggunaan
ICT dalam pengajaran dan pembelajaran berjalan secara lancar, pantas dan
menyeluruh. Guru perlu menjadi penggerak dan pencetus kepada perubahan
masyarakat ICT dan pembentukan masyarakat digital menjelang tahun 2020. Guru
perlu bersedia melaksanakan tugas baharu bagi membangunkan ICT dalam pengajaran
dan pembelajaran. Guru harus meninggalkan pengajaran-pembelajaran cara lama
yang diamalkan selama ini, sebaliknya memikirkan pembelajaran dinamik dalam
konteks penggunaan teknologi maklumat. Pemikiran positif perlu wujud di
kalangan pelaksana dasar penggunaan ICT di semua peringkat sistem pendidikan di
negara ini bagi membolehkan ICT diadaptasikan dan diperluaskan dalam budaya
pembelajaran. Selain itu, guru juga perlu bersedia meningkatkan pengetahuan dan
kemahiran mereka bagi menjadikan komputer sebagai teknologi pengajaran dan
pembelajaran menggantikan pendekatan konvensional yang kurang berasaskan
inovasi teknologi.
(3) KEKURANGAN PRASARANA DAN BAHAN SOKONGAN
Meluaskan
literasi komputer menjadi agenda penting pendidikan selaras dengan dasar ICT
negara pada abad ke-21. Era teknologi maklumat memerlukan sistem pendidikan dan
institusi sekolah menggubal matlamat utama pendidikan bagi membentuk generasi
muda yang celik dan mahir komputer. Satu cabaran penting dalam pendidikan ialah
menyediakan kemudahan komputer untuk semua pelajar. Ini bermakna kemudahan
komputer tidak terhad kepada golongan tertentu sahaja tetapi melibatkan
keseluruhan pelajar tanpa mengira status ekonomi, sosial, kaum dan sebagainya.
Kecanggihan kemudahan ICT yang
terdapat di sekolah pada masa ini adalah tidak seragam. Seperti yang kita sedia
maklum di setiap sekolah jumlah komputer yang diperuntukkan oleh kerajaan
hanyalah sedikit. Hal ini kerana terdapatnya kekangan-kekangan yang memang
tidak dapat dielakkan seperti kekangan kewangan dan sebagainya. Implikasinya,
tidak semua pelajar bepeluang untuk menggunakan komputer yang terdapat di
sekolah. Dalam konteks ini, wujud isu bilangan komputer yang tidak dapat
menampung bilangan pelajar di sekolah dan ketiadaan makmal khusus untuk mata
pelajaran tertentu. Untuk mengendalikan sesuatu kelas kemahiran
penggunaan komputer, setiap pelajar seharusnya dibekalkan dengan sebuah
komputer. Ini bertujuan supaya pelajar dapat berdikari dan menyelesaikan setiap
tugasan yang diberikan. Berkongsi komputer tidak digalakkan kerana pelajar
sepatutnya diberi peluang menyentuh sendiri perkakasan dan perisian untuk
tujuan penghayatan dan merangsang proses kemahiran berfikir pelajar.
Ada
yang meletak komputer di dalam bilik darjah, ada juga yang meletakkan semua
komputer ini di dalam makmal. Ketiadaan makmal khusus bagi mata pelajaran
tertentu juga telah menyebabkan guru tidak dapat mengintergrasikan ICT dalam
P&P. Hal ini kerana guru mempunyai kekangan dalam menempah makmal komputer
untuk digunakan semasa proses P&P. Ada yang memiliki sambungan kepada
Internet, ada yang tidak. Menurut Williams (1995), penggunaan komputer ataupun
internet merupakan buku teks masa depan. Melalui internet, pengguna-pengguna
terutamanya pelajar boleh berkongsi sumber yang tidak terbatas. Kekayaan
maklumat dalam internet memungkinkan pelajar memperolehi maklumat berkenaan
pendidikan untuk meningkatkan kemahiran berfikir. Pada masa kini, terdapat
beribu-ribu laman jaring yang amat berguna kepada pelajar dalam internet untuk
membantu mereka dalam proses pembelajaran.
Selain itu, penyediaan alatan
seperti LCD untuk berfungsi dengan sempurna mengambil masa lama, terutama bagi
sekolah yang tidak ada perkhidmatan juruteknik komputer. Kesan daripada
permasalahan ini telah menyebabkan proses P&P yang berlangsung membosankan
dan akan membawa kepada penurunan prestasi pencapaian pelajar. Hal ini
sekaligus akan menyebabkan masalah disiplin dalam kalangan pelajar meningkat
serta profesionalisme guru akan dipandang rendah oleh masyarakat.
Tidak dapat dinafikan bahawa
terdapat pihak sekolah yang tidak mempunyai sumber kewangan yang mencukupi bagi
membiayai berbagai-bagai kos penggunaan teknologi maklumat dan penyelenggaraan
IT. Kelemahan kepimpinan sekolah turut dikesan apabila terdapat sesetengah
sekolah yang menunjukkan komited yang kurang terhadap penggunaan ICT, sekaligus
mengakibatkan sekolah – sekolah berkenaan tertinggal dari arus perubahan yang berlaku.
Justeru, perancangan sekolah perlu mengambil kira perubahan yang berlaku
terutama penggunaan ICT. Selain menyediakan kemudahan belajar berasaskan ICT,
sekolah perlu merangka belanjawan pendidikan yang semakin meningkat, khususnya
perbelanjaan yang melibatkan penggunaan kemudahan, peralatan dan perkakasan
teknologi maklumat. Peruntukan untuk penyelenggaraan contohnya wajar ditambah
memandangkan kos yang semakin meningkat.
Cabaran masa kini dan akan datang
dalam sektor pendidikan ialah penyediaan prasarana komputer yang lengkap untuk
kaedah pembelajaran dan pengajaran tersebut. Walau bagaimanapun, penyediaan
kemudahan mengakses Internet sahaja tidak menjamin keberkesanan pembelajaran
pengajaran secara on-line. Sikap guru dan pelajar terhadap penggunaan teknologi
tersebut perlu dipertimbangkan untuk memastikan keberkesanannya sebagai kaedah
pengajaran pembelajaran.
CADANGAN
Pihak sekolah perlu memperbaiki
infrastruktur komunikasi dan multimedia seperti kemudahan komputer, lebar jalur
tinggi yang bersepadu dan sambungan Internet serta makmal komputer. Selain itu,
pihak sekolah juga perlu meningkatkan infostruktur seperti rangkaian, kandungan
tempatan, insentif dan perundangan untuk membentuk persekitaran yang
membolehkan penyediaan infostruktur.
Pihak pentadbir juga, seharusnya
menyediakan bahan - bahan sokongan lain seperti buku panduan atau manual
pengguna, juruteknik komputer dan guru pakar. Kemudahan bilik darjah atau
makmal yang selesa dilengkapi perabot yang mencukupi memberi galakan dan
motivasi kepada guru atau murid.
Guru-guru haruslah mengetahui
tahap keupayaan infrastruktur ICT yang terdapat di sekolah masing-masing
terlebih dahulu sebelum merancang sebarang aktiviti pembelajaran yang
menggunakan ICT. Ini bagi memastikan aktiviti yang dilaksanakan membuahkan
hasil yang optimum sesuai dengan objektif pembelajaran.
Kemudahan bilik darjah atau
makmal yang selesa dilengkapi perabot yang mencukupi memberi galakan dan
motivasi kepada guru atau murid. Suasana bilik yang ceria yang mempunyai sudut –
sudut pembelajaran berkaitan IT dapat memberi kemudahan kepada murid mencari
maklumat berkaitan IT.
(4) PENYALAHGUNAAN MAKMAL KOMPUTER DAN INTERNET PERCUMA
Isu penyalahgunaan makmal komputer dan
internet percuma di sekolah di mana guru-guru dan pelajar didapati
menyalahgunakan kemudahan internet di sekolah untuk melayari laman-laman web
yang tidak berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran seperti laman sosial
Facebook, Twiter dan sebagainya. Selain daripada portal-portal sosial,
permainan komputer atas talian (Online Games) turut menjadi kegilaan
pelajar sekolah masa kini. Penyalahgunaan seperti ini dibimbangi mampu
meningkatkan jenayah internet yang sukar dikawal dan ianya boleh meningkatkan tanggapan negatif terhadap
penggunaan kemudahan ICT di sekolah.
Memandangkan
internet telah menjadi keperluan utama, melarang mereka daripada menggunakan
internet adalah tidak wajar. Namun, langkah-langkah pemantauan amatlah berkesan
dalam mengatasi masalah ini. Selain itu, di sekolah juga pemantauan haruslah
dilakukan oleh guru-guru yang bertugas, memandangkan proses pembelajaran dan
pengajaran sekarang banyak menggunakan internet. Selain itu, nilai-nilai murni
juga wajar diterapkan di dalam minda pelajar bagi mengelakkan masalah ini
daripada bertambah teruk. Pelajar sekolah hari ini adalah antara pengguna
internet di Malaysia. Penyalahgunaan internet di kalangan pelajar sekolah
semakin membimbangkan dewasa ini terutamanya membabitkan pelayaran laman web
berunsur lucah yang turut menjadi kegilaan pelajar masa kini.
Dalam konteks ini, guru berperanan sebagai fasilitator
dan ICT sebagai alat semasa sesi pembelajaran dan pengajaran dijalankan. Kaedah
pembelajaran secara penerokaan membolehkan pelajar mencari maklumat atau
bahan-bahan daripada internet yang boleh digunakan untuk menjana dan menguji
hipotesis dalam penyelesaian masalah. Guru harus memastikan para pelajar
memanipulasi (membanding dan menilai) maklumat yang diperoleh terlebih dahulu
sebelum digunakan. Ini bagi mengelakan pelajar keliru dan salah tafsir atau
salah guna maklumat yang diperoleh daripada internet kerana adakalanya terdapat
perbezaan dengan fakta yang terdapat didalam buku teks sekolah. Kaedah ini,
secara tidak langsung dapat mengajar para pelajar cara memproses maklumat dan
menganalisis data yang diperolehi.
Penggunaan ICT semasa proses pengajaran dan pembelajaran
membolehkan guru menjalankan pembelajaran secara kolaboratif didalam kelas.
Guru dan pelajar dari lokasi atau sekolah yang berbeza boleh menghantar,
menerima dan berkongsi maklumat dalam pelbagai bentuk seperti teks, animasi,
video dan sebagainya berkaitan sesuatu matapelajaran. Cara ini dapat menerapkan
budaya kerja berpasukan disekolah. Dalam ketaksuban menggunakan ICT disekolah,
guru perlu menyediakan garis panduan yang jelas untuk memantau dan memastikan
disiplin pelajar baik semasa menggunakan internet, komunikasi elektronik
(email) dan sebagainya. Guru harus memastikan para pelajar tidak melayari laman
sesawang yang boleh meruntuhkan moral mereka. Disamping itu, guru harus
bekerjasama dengan penyelaras ICT untuk menyekat laman sesawang yang tidak
berkaitan dengan pembelajaran daripada diakses oleh pelajar.
KESIMPULAN
Natijahnya, penggunaan
ICT dalam pembelajaran dan pengajaran dapat dilaksanakan dengan jayanya melalui
sokongan dan usaha bersungguh-sungguh pelbagai pihak tanpa mengira batasan.
Pemimpin sekolah dan guru merupakan nadi kepada perlaksanaan ICT di sekolah.
Mereka adalah tunjang kepada kecemerlangan akademik para pelajar dan juga
kejayaan penguasaan kemahiran ICT. Badan akademik dari universiti tempatan
telah banyak menyumbang kepakaran untuk membantu guru-guru dan pelajar
mendalami kemahiran ICT dan komputer. Sokongan moral daripada ibu bapa dalam
menjayakan perlaksanaan ICT ini juga penting untuk membakar semangat para
pelajar agar sentiasa berusaha mencari ilmu. Di samping itu, kemudahan dan
peralatan teknologi yang lengkap merupakan penyumbang utama kepada kejayaan
perlaksanaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran. Kementerian pendidikan
melaksanakan tanggungjawab dengan sempurna bagi memastikan pada era globalisasi
ini tiada lagi pelajar yang tidak mendapat peluang untuk menimba ilmu.
Penglibatan pihak swasta dalam perlaksanaan ICT ini menunjukkan mereka peka
dengan perkembangan pendidikan negara. Bagi mereka, kecemerlangan pelajar
adalah tanggungjawab bersama kerana para pelajar inilah yang akan jadi pemimpin
negara pada masa hadapan. Mereka peneraju generasi akan datang.
RUJUKAN
Ambigapathy,
P. (2001). “Technology and English Literacy in the Malaysia Classroom.” dalam
Ambigapathy, P. (ed.). “Technologies of Learning: Learning Through and about
The New Information Technologies.” Australia: Common Ground Publishing.
Ambigapathy,
P. Dan Shanti, B. B. (2004). “Technological Literacy for Adults: Insights from
Malaysia.” dalam Kell, P., Shore, S. dan Singh, M. (ed). “Adult Education 21st
Century.” New York: Peter Lang.
Ambigapathy,
P. Dan Suthagar, N. (2003). “Literasi Teknologi Komputer: Persepsi dan
Penggunaan di Kalangan Guru.” dalam Pandian, A. (ED.). “Bahasa dan Literasi:
Penyelidikan dan Peninjauan untuk Pendidikan.” Serdang: Penerbit Universiti
Putra Malaysia.
Becker,
W.E. & Watts, M. (1996). “Chalk and Talk: A National Survey on Teaching
Undergraduate Economics.” American Economic Review, 86(2) 448-453.
Zhao,
Y., Hueyshan, T.S. dan Mishra, P. (2000). “Teaching and Learning: Whose
Computer Is It?” di dalam Bruce, B.C. (ed.). “Literacy in the Information Age:
Inquries into Meaning Making with New Technogies.” Delaware: International
Reading Association.
Penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi dalam Pengajaran
dan Pembelajaran. (2001). Kuala
Lumpur : Kementerian Pendidikan Malaysia.
Nafisoh, (2010), Maksud ICT. Diperoleh pada 10 Diesember 2015 dari http://pendidikanict.blogspot.com/2010/06/maksud-ict.html
Penggunaan Teknologi dan ICT dalam P&P dalam bilik
darjah. Dicapai pada 10 Disember 2015 dari
http://www.slideshare.net/isuict12/penggunaan-ict-dalam-pp
No comments:
Post a Comment