CADANGAN DAN PANDANGAN OLEH:
NAMA: FATHIAH BINTI ABDUL RASHID
NO. MATRIK: M20151000754
ULASAN ISU DALAM PENILAIAN
ELAK BIAS ANTARA PELAJAR LELAKI DAN PEREMPUAN
Pelajar lelaki dan perempuan mempunyai kekuatan dan kelemahan masing-masing dalam sesuatu mata pelajaran. Oleh itu, guru haruslah mengambil beberapa tindakan bagi mengelakkan bias berlaku dalam pembinaan item soalan ujian. Antaranya ialah guru haruslah mengimbangi bilangan topik dalam kertas soalan, seimbangkan bentuk soalan iaitu terdapat soalan objektif dan soalan subjektif dan seimbangkan corak soalan iaitu mengambil kira tentang sterotaip jantina pelajar.
KELEMAHAN PELAJAR DALAM BERBAHASA
Kesukaran pelajar berbahasa akan menyebabkan guru memberikan tanggapan bahawa pelajar tersebut tidak mencapai tahap pemahaman yang baik dalam sesuatu topik pembelajaran. Terdapat sesetengah pelajar yang sukar untuk menyatakan secara lisan disebabkan oleh kelemahan dalam berbahasa. Namun, kelemahan mereka berbahasa tidak membawa maksud bahawa mereka langsung tidak memahami apa yang telah diajar oleh guru. Selain itu, ketakutan pelajar terhadap guru juga akan menimbulkan perasaan risau, gemuruh dan bimbang dalam diri pelajar dan ini menjadi salah satu penghalang kepada pelajar untuk memberi pendapat atau jawapan mereka terhadap pertanyaan guru. Persepsi guru terhadap pelajar akan menyebabkan penilaian secara penulisan menjadi bias kerana cara pemarkahan guru dipengaruhi oleh pandangan guru terhadap pelajar.
PEMBELAJARAN HANYA BERFOKUSKAN KEPADA PEPERIKSAAN SEMATA-MATA
Pentaksiran tradisional yang bersifat terlalu berorientasikan peperiksaan banyak memberi impak yang buruk kepada guru mahupun pelajar. Tekanan kepada guru semakin bertambah apabila terburu-buru untuk menghabiskan silibus mata pelajaran dalam tempoh yang ditetapkan dan mengakibatkan guru kurang memberi penekanan terhadap perkaitan pembelajaran dengan kehidupan seharian. Mata pelajaran matematik memerlukan pelajar memahami konsep matematik bagi menjawab sesuatu soalan. Namun begitu, pelajar lebih cenderung menggunakan teknik hafalan atau mengingat rumus matematik semata-mata bagi menjawab soalan peperiksaan kerana bimbang jika gagal mendapatkan A dalam subjek tersebut. Oleh itu, pelajar tidak lagi dapat menghayati proses PdP dengan baik dan segala apa yang dipelajari adalah bersifat ingatan jangka pendek.
GURU KURANG KEYAKINAN
Walaupun guru-guru telah mengikuti kursus tetapi mereka tetap merasa kurang yakin dalam mentaksir pelajar kerana kekurangan pengetahuan, kemahiran dan sumber material. Malah sikap campur tangan ibu bapa dalam mempersoalkan kredibiliti guru menilai anak-anak mereka mengurangkan lagi keyakinan guru. Guru juga kurang memahami cara pelaksanaan pentaksiran dan mengalami kesukaran untuk membina instrumen pentaksiran yang pelbagai bentuk. Bahkan sikap guru yang tidak bersungguh-sungguh dalam pelaksanaan PBS juga telah menjadikan sistem pentaksiran yang diperbaharui ini menjadi pincang.
PELAJAR PRESTASI RENDAH SERING DIABAIKAN
Pihak pentadbiran sekolah yang terlalu menitikberatkan keputusan peperiksaan akan mengakibatkan pelajar yang berprestasi rendah seringkali diabaikan. Golongan ini akan hilang minat untuk belajar dan menyebabkan sebahagian besar daripada mereka tidak melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi kerana tidak mendapat dorongan daripada guru dan pihak sekolah. Sekiranya situasi ini berterusan, sekolah tidak lagi mampu untuk melahirkan pelajar yang berintelek dan berkemahiran seterusnya menyebabkan negara akan kekurangan tenaga kerja yang berkebolehan tinggi yang dapat membantu negara untuk bersaing dengan negara-negara luar.
No comments:
Post a Comment