NUR ASYATULMAILA BINTI MOHAMAD ASRI
M20151000721
M. EDU MATHEMATICS
ULASAN DAN PENDAPAT MENGENAI ISU BERKAITAN STANDARD
PENGAJARAN PROFESIONAL
1. Guru Mengajar Subjek Bukan Opsyen
Isu ini berlaku disebabkan oleh penempatan guru-guru baru atau guru pelatih yang bergantung
kepada kekosongan sekolah. Kebiasaannya, isu ini terjadi di sekolah yang terletak di kawasan
luar bandar dan pedalaman. Guru- guru yang mengajar subjek bukan opsyen ini terpaksa
mengajar subjek mengikut keperluan sekolah yang mana berlainan daripada bidang utama guru
tersebut. Hal ini menyebabkan guru tersebut kurang berkeyakinan dalam mengajar subjek yang
mereka kurang mahir dan terpaksa meningkatkan kemahiran dan kefahaman mereka terlebih
dahulu. Situasi ini akan menyebabkan proses pengajaran dan pembelajaran yang berlangsung
akan terganggu dan turut menjejaskan sesi pembelajaran pelajar. Bagi mengatasi masalah ini,
pihak Kementerian Pelajaran Malaysia seharusnya memberikan penempatan yang lebih sesuai
kepada semua guru mengikut subjek utama guru. Pihak pentadbiran sekolah juga seharusnya
memainkan peranan dengan menyediakan kursus persediaan awal kepada guru yang diberikan
penempatan mengajar yang tidak mengikut opsyen. Dari segi guru pula, persediaan mental dan
fizikal dari guru amatlah perlu bagi memastikan setiap guru sentiasa bersedia walaupun
ditugaskan mengajar mata pelajaran bukan opsyen.
2. Guru Tidak Mahir Atau Tidak Terlatih Dalam Bidang ICT
Isu ini terjadi disebabkan terdapat sebahagian guru yang berminat dalam bidang ICT manakala
yang selebihnya tidak menunjukkan sebarang minat atau mengambil kisah mengenai penggunaan
ICT. Bagi guru kurang kemahiran ICT dan kurang berminat terhadap ICT, mereka berpendapat
bahawa masa yang akan di ambil untuk menguasai ICT akan mengambil masa yang lama dan
mereka harus mengikuti kursus ICT untuk menambah kemahiran. Perkara ini akan menyebabkan guru terpaksa mengambil cuti untuk mengikuti kursus seterusnya menyebabkan sesi pengajaran
dan pembelajaran di dalam kelas akan terganggu. Kadang-kala, masa yang di ambil untuk untuk
memulakan pengajaran juga terpaksa di tangguhkan sekiranya berlaku masalah teknikal terhadap
ICT, jadi ini akan menyebabkan berlakunya masalah kepada guru terutamanya bagi guru yang
kurang mahir mengenai ICT.
3. Kemahiran Pedagogi Guru
Aspek pedagogi dapat dilihat melalui pengetahuan pedagogi guru terhadap isi kandungan
pengajaran dan pembelajaran. Selain itu, aspek pedagogi juga meliputi pengetahuan yang ada
dalam diri guru dan cara untuk guru menyampaikan maklumat tersebut. Timbulnya isu mengenai
pedagogi guru apabila guru tidak dapat menerangkan sesuatu topik atau konsep sesuatu tajuk
dalam mata pelajaran yang di ajar dengan betul dan tepat. Sekiranya dilihat dari segi kaedah
pengajaran guru cemerlang, guru tersebut akan mengaitkan ilmu pengajaran dengan aktiviti
seharian pelajar. timbulnya isu dalam pedagogi guru adalah guru tidak dapat mengaitkan
pembelajaran dengan aplikasi seharian kepada pelajar. Insentif guru dalam mengajar juga
menjadi perhatian apabila terdapat sebahagian guru yang hanya mengggap profesion perguruan
sebagai satu kerja semata-mata dan bukan disebabkan oleh tanggungjawab untuk menyampaikan
ilmu
4. Kebocoran Soalan UPSR
Isu kebocoran soalan UPSR ini dapat dinilai melalui konsep ibadah dalam profesion perguruan
yang semakin hilang. Disebabkan timbulnya masalah ini, masyarakat semakin hilang
kepercayaan terhadap guru dalam mendidik anak-anak mereka. Malahan profesion perguruan
juga dipandang remeh oleh masyarakat. Kebanyakan guru juga lebih terarah untuk mencari
kekayaan berbanding menumpukan terhadap pengajaran bagi mendidik anak-anak bangsa.
Disebabkan perkembangan teknologi, kebanyakan guru mengambil kesempatan dengan mencari
pendapatan lebih melalui menjalankan aktiviti perniagaan secara atas talian malahan ada juga
yang sanggup membawa barangan jualan ke sekolah untuk dijual kepada rakan guru yang lain. Situasi ini bukan sahaja menjejaskan kredibiliti guru malahan pada masa yang sama melalikan
guru dalam menjalankan tanggungjawab mereka sebagai seorang pendidik.
5. Perkembangan Pusat Tuisyen Menggugat Peranan Guru
Isu ini terjadi disebabkan oleh pandangan ibubapa yang berpendapat bahawa pembelajaran yang
di ajar oleh guru di sekolah adalah tidak sepenuhnya ditumpukan terhadap pelajar berbanding di
pusat tuisyen. Ini juga menunjukkan bahawa guru di sekolah seolah-olah tidak memainkan
peranan yang betul dalam mendidik pelajar berbanding di pusat tuisyen yang memberikan
sepenuh perhatian terhadap pembelajaran dan pengajaran. Perkara ini terjadi disebabkan oleh
guru di pusat tuisyen hanya memfokuskan terhadap pengajaran sahaja dan berlainan pula di
sekolah yang mempunyai banyak tumpuan iaitu pembelajaran berasaskan pentaksiran dan silibus
yang menjadi fokus utama.
6. Guru Masih Menggunakan Kaedah Tradisional di Dalam Kelas
Kebanyakan guru di sekolah lebih suka menggunakan kaedah tradisional berbanding kaedahkaedah
baru. Kaedah tradisional yang sering digunakan di sekolah adalah sesi pengajaran dan
pembelajaran yang berpusatkan guru dan buku teks sahaja dan tidak mengutamakan
pembelajaran berpusatkan murid. Terdapat juga di sesetengah sekolah yang masih menggunakan
susun atur yang lama berbanding susun atur yang baru iaitu berbentuk kumpulan. Pengajaran
guru juga lebih terarah kepada peperiksaan dan tidak mengaplikasikan sepenuhnya terhadap
aktiviti seharian. Hal ini dapat dilihat melalui sesi pengajaran yang di lakukan di dalam kelas
yang lebih terarah kepada penerangan konsep dan berfokus kepada bentuk soalan sahaja
berbanding melakukan aktiviti secara berkumpulan untuk menarik minat pelajar terhadap sesuatu
topik tersebut.
No comments:
Post a Comment