PANDANGAN OLEH:
FATHIAH
BINTI ABDUL RASHID
1) Guru masih lagi
mengajar menggunakan kaedah tradisional
Guru pada masa kini
kurang mahir dalam kemahiran teknologi, tidak dapat berinteraksi dengan baik di
dalam kelas, di samping mempunyai sikap yang tidak baik yang boleh memberikan
kesan negatif kepada pelajar. Kebanyakkan guru-guru pada masa kini dikatakan
tidak kreatif untuk menggunakan kaedah yang sesuai untuk menarik minat pelajar
ke sekolah. Walaupun terdapat pelbagai kaedah pengajaran yang boleh di
aplikasikan di dalam bilik darjah, tetapi mereka masih lagi cenderung untuk
menggunakan kaedah tradisional iaitu menggunakan buku teks dan papan hitam
dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P).
2) Guru langsung tiada
persediaan sebelum mengajar
Selain itu, isu guru
kurang ilmu pengetahuan ini timbul apabila guru langsung tiada persediaan
sebelum mengajar. Guru seakan-akan ambil mudah tentang tanggungjawab yang
dipikul dan mengajar pelajar mereka dengan sambil lewa. Sepatutnya dengan
melakukan aktiviti di dalam kelas, masa pengajaran dapat dijimatkan dan
pengendalian aktiviti akan lebih kemas dan teratur. Walau bagaimanapun ianya
perlu dirancang dengan teliti supaya pelaksanaannya tidak menimbulkan rasa
bosan dan mengalih perhatian pelajar daripada bahan dan aktiviti pengajaran dan
pembelajaran yang telah disediakan. Penggunaannya perlu tepat dengan masa dan
keadaan.
3) Guru kurang ilmu pengetahuan
Selain daripada memiliki sijil kelayakan kemahiran pendidikan yang
diikhtiraf, guru juga perlu mempunyai ilmu pengetahuan dan kemahiran yang
tinggi dalam banyak aspek, bukan sahaja mata pelajaran yang diajarnya.
Malangnya kebanyakan guru pada masa kini, bukan hanya kurang mantap dalam penguasaan
isi kandungan mata pelajaran malah tidak langsung mengikuti perkembangan
semasa. Perkara ini berlaku kerana kekurangan tenaga pengajar yang berkemahiran
dalam bidang tersebut. Hal ini terjadi kerana, kebanyakan sekolah di pedalaman
dan pulau mendapat guru yang kurang berpengalaman atau kurang ilmu pengetahuan
dalam sesuatu bidang.
4) Menggalakkan
penglibatan aktif di kalangan pelajar sama ada semasa pengembangan konsep atau
dalam aktiviti penyelesaian masalah
Permainan adalah satu
kaedah pengajaran yang akan dapat mengembangkan daya kreativiti dan memupuk
minat terhadap matematik. Ianya dapat mengurangkan rasa bosan dan jemu, khusus
semasa menyelesaikan pelbagai masalah matematik. Penggunaan aktiviti permainan
sebagai kaedah pengajaran dan pembelajaran dalam dan luar bilik darjah adalah
berlandaskan prinsip 'bermain sambil belajar'. Penyelesaian bagi beberapa
masalah dalam matematik boleh ditunjukkan melalui aktiviti permainan dan
simulasi, khususnya masalah yang melibatkan aplikasi kehidupan seharian.
Simulasi juga sering digunakan untuk menerangkan jawapan atau penyelesaian
dalam rekreasi matematik.
No comments:
Post a Comment