Thursday, 24 December 2015

ISU 8: PANDANGAN DAN CADANGAN MENGENAI ISU PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

NUR ASYATULMAILA BINTI MOHAMAD ASRI
M20151000721
M. EDU. MATHEMATICS

PANDANGAN DAN CADANGAN MENGENAI ISU PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
1. Peranan Pihak Pentadbir Sekolah
Isu ini dilihat melalui peranan pihak pentadbir sekolah dalam menyediakan kemudahan prasarana dari segi teknologi kepada pihak guru dan pelajar. kemudahan-kemudahan ini perlu disediakan dengan lengkap oleh pihak pentadbir sekolah bagi memudahkan pelajar dan guru dalam sesi pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Pihak sekolah boleh menyediakan kursus-kursus ICT yang bersesuaian dengan guru dan pelajar. kursus yang disediakan kepada pihak guru bertujuan menambah kemahiran guru dalam penggunaan dan pengendalian ICT semasa sesi pembelajaran dan pengajaran yang berlangsung di dalam kelas. Bagi pihak pentadbir sekolah yang mempunyai jawatan yang lebih tinggi berbanding guru yang lain, mereka boleh jadikan diri mereka sebagai contoh atau role model kepada guru lain dalam menjadikan pengajaran dan pembelajaran berpandukan ICT, dengan ini guru lain akan berasa lebih terpengaruh untuk menggunakan teknologi dalam sesi pengajaran dan pembelajaran.

2. Faktor Ekonomi Sekolah
Faktor ekonomi sekolah dapat dilihat melalui peruntukan kewangan yang disediakan oleh pihak Kementerian Pelajaran Malaysia kepada setiap sekolah dalam menyediakan kemudahan ICT yang lengkap. Terdapat sesetengah sekolah yang mendapat peruntukan yang tidak mencukupi dari segi kemudahan ICT. Situasi ini akan menyebabkan terdapat sesetengah pelajar yang tidak dapat menggunakan kemudahan ICT sewaktu sesi pengajaran dan pembelajaran yang berlangsung di dalam kelas. Terdapat juga situasi yang mana pelajar terpaksa berkongsi kemudahan tersebut yang mana ini akan menyebabkan sesi pengajaran dan pembelajaran yang berlangsung kurang berkesan kerana pelajar terpaksa menunggu giliran untuk menggunakan kemudahan tersebut.

3. Kekangan Masa Sewaktu Sesi Pengajaran Dan Pembelajaran.
Setiap pihak pentadbiran sekolah terutamanya guru telah terikat dengan sukatan mata pelajaran yang telah ditetapkan oleh kementerian pelajaran bagi negeri tersebut. ini akan menyebabkan guru harus menjalankan sesi pengajaran dan pembelajaran berpandukan kepada jadual untuk menghabiskan sukatan pelajaran dalam waktu yang telah ditetapkan. Bagi sesetengah guru yang kurang pengetahuan dan pendedahan dari segi penggunaan ICT yang betul, mereka berpendapat bahawa penggunaan ICT akan melambat sesi pengajaran dan pembelajaran. Hal ini kerana, untuk memulakan sesi pengajaran dan pembelajaran berpandukan ICT, persediaan awal dari segi bahan untuk mengajar harus disediakan terlebih awal. Sekiranya berlaku sebarang masalah atau gangguan terhadap ICT sebelum memulakan sesi pengajaran dan pembelajaran, masa untuk guru memulakan sesi pengajaran dan pembelajaran akan tergendala. Perkara ini bukan sahaja akan memakan masa guru dan pelajar malahan matlamat guru untuk menghabiskan sesuatu sukatan berpandukan jadual yang telah ditetapkan oleh pihak kementerian dan pentadbir sekolah turut terganggu. Kebanyakan guru terpaksa mengadakan kelas tambahan di luar sesi pengajaran dan pembelajaran untuk menghabiskan sukatan mata opelajaran tersebut.

4. Perbezaan Teknologi Bagi Sekolah Bandar Dan Luar Bandar.
Perbezaan teknologi bagi sekolah Bandar dan luar Bandar dapat dilihat dari segi kemudahan internet yang diperoleh bagi sekolah di kawasan Bandar dan sekolah di kawasan luar Bandar. Disebabkan oleh kedudukan geografi kawasan sekolah Bandar yang lebih senang untuk mendapat rangkaian jalur lebar, maka penggunaan internet di sekolah kawasan Bandar adalah lebih laju berbanding sekolah di kawasan luar Bandar yang mana kemudahan kemudan internet adalah sangat perlahan. Situasi ini akan menggangu sesi pengajaran guru bagi sekolah di kawasan luar Bandar sekiranya guru menggunakan teknologi berpandukan internet di dalam kelas. Kadang kala, terdapat juga sekolah di kawasan luar Bandar yang tidak mempunyai juruteknik bagi membantu menyelesaikan masalah ICT. Perkara ini akan menyebabkan guru hanya mengambil pendekatan menggunakan kaedah chalk and talk sahaja ketika sesi pengajaran kerana untuk menunggu jurutenik membaiki alat teknologi yang rosak tersebut akan memakan masa yang lama.

5. Penyalahgunaan Makmal Komputer Dan Internet Percuma Di Sekolah
Penyedian makmal komputer dan internet percuma di sekolah kadang-kala disalahgunakan oleh pelajar. Ini dapat dilihat dari segi situasi yang mana pelajar akan menggunakan internet dan komputer yang di sediakan di sekolah untuk membuka laman-laman sesawang yang lain daripada laman sesawang pembelajaran. Kadang-kala, pelajar akan gunaan internet percuma yang disediakan di sekolah untuk memuat turun video-video yang tidak berkaitan dengan pembelajaran yang mana video ini lebih ke arah hiburan semata-mata. Kekurangan pemantauan oleh pihak pentadbiran sekolah terhadap pelajar sewaktu sesi penggunaan computer merupakan salah satu punca yang menyebabkan pelajar berani menyalahgunakan kemudahan ICT yang disediakan. Bagi mengelakkkan perkara ini terjadi, pihak pentadbiran sekolah seharusnya menempatkan beberapa orang pemantau ICT  bagi mengelakkan berlakunya penyalahgunaan internet ini.

6. Minat Pelajar Terhadap ICT.
Isu ini timbul bila adanya sesetengah pelajar yang kurang mengambil perhatian akan kepentingan teknologi maklumat dalam pembelajaran. Terdapat sesetengah pelajar yang mempunyai pandangan yang negatif terhadap teknologi maklumat terutamanya terhadap internet. Manakala, bagi pelajar yang terdiri daripada taraf ekonomi keluarga yang yang rendah, mereka berpendapat bahawa memiliki alatan ICT merupakan satu pembaziran dan apabila mereka didedahkan dengan ICT di sekolah, pelajar tersebut tidak dapat menyesuaikan diri mereka dengan kemudahan tersebut.


No comments:

Post a Comment