NUR ASYATULMAILA
BINTI MOHAMAD ASRI
M20151000721
M. EDU. MATHEMATICS
PANDANGAN DAN CADANGAN MENGENAI
ISU PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
1.
Peranan Pihak Pentadbir Sekolah
Isu ini dilihat melalui peranan
pihak pentadbir sekolah dalam menyediakan kemudahan prasarana dari segi
teknologi kepada pihak guru dan pelajar. kemudahan-kemudahan ini perlu
disediakan dengan lengkap oleh pihak pentadbir sekolah bagi memudahkan pelajar
dan guru dalam sesi pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Pihak sekolah boleh
menyediakan kursus-kursus ICT yang bersesuaian dengan guru dan pelajar. kursus
yang disediakan kepada pihak guru bertujuan menambah kemahiran guru dalam
penggunaan dan pengendalian ICT semasa sesi pembelajaran dan pengajaran yang
berlangsung di dalam kelas. Bagi pihak pentadbir sekolah yang mempunyai jawatan
yang lebih tinggi berbanding guru yang lain, mereka boleh jadikan diri mereka
sebagai contoh atau role model kepada guru lain dalam menjadikan pengajaran dan
pembelajaran berpandukan ICT, dengan ini guru lain akan berasa lebih
terpengaruh untuk menggunakan teknologi dalam sesi pengajaran dan pembelajaran.
2.
Faktor Ekonomi Sekolah
Faktor ekonomi sekolah dapat
dilihat melalui peruntukan kewangan yang disediakan oleh pihak Kementerian Pelajaran
Malaysia kepada setiap sekolah dalam menyediakan kemudahan ICT yang lengkap.
Terdapat sesetengah sekolah yang mendapat peruntukan yang tidak mencukupi dari
segi kemudahan ICT. Situasi ini akan menyebabkan terdapat sesetengah pelajar
yang tidak dapat menggunakan kemudahan ICT sewaktu sesi pengajaran dan
pembelajaran yang berlangsung di dalam kelas. Terdapat juga situasi yang mana
pelajar terpaksa berkongsi kemudahan tersebut yang mana ini akan menyebabkan
sesi pengajaran dan pembelajaran yang berlangsung kurang berkesan kerana
pelajar terpaksa menunggu giliran untuk menggunakan kemudahan tersebut.
3.
Kekangan Masa Sewaktu Sesi Pengajaran Dan Pembelajaran.
Setiap pihak pentadbiran sekolah
terutamanya guru telah terikat dengan sukatan mata pelajaran yang telah
ditetapkan oleh kementerian pelajaran bagi negeri tersebut. ini akan
menyebabkan guru harus menjalankan sesi pengajaran dan pembelajaran berpandukan
kepada jadual untuk menghabiskan sukatan pelajaran dalam waktu yang telah
ditetapkan. Bagi sesetengah guru yang kurang pengetahuan dan pendedahan dari
segi penggunaan ICT yang betul, mereka berpendapat bahawa penggunaan ICT akan
melambat sesi pengajaran dan pembelajaran. Hal ini kerana, untuk memulakan sesi
pengajaran dan pembelajaran berpandukan ICT, persediaan awal dari segi bahan
untuk mengajar harus disediakan terlebih awal. Sekiranya berlaku sebarang
masalah atau gangguan terhadap ICT sebelum memulakan sesi pengajaran dan
pembelajaran, masa untuk guru memulakan sesi pengajaran dan pembelajaran akan
tergendala. Perkara ini bukan sahaja akan memakan masa guru dan pelajar malahan
matlamat guru untuk menghabiskan sesuatu sukatan berpandukan jadual yang telah
ditetapkan oleh pihak kementerian dan pentadbir sekolah turut terganggu.
Kebanyakan guru terpaksa mengadakan kelas tambahan di luar sesi pengajaran dan
pembelajaran untuk menghabiskan sukatan mata opelajaran tersebut.
4.
Perbezaan Teknologi Bagi Sekolah Bandar Dan Luar Bandar.
Perbezaan teknologi bagi sekolah
Bandar dan luar Bandar dapat dilihat dari segi kemudahan internet yang
diperoleh bagi sekolah di kawasan Bandar dan sekolah di kawasan luar Bandar.
Disebabkan oleh kedudukan geografi kawasan sekolah Bandar yang lebih senang
untuk mendapat rangkaian jalur lebar, maka penggunaan internet di sekolah
kawasan Bandar adalah lebih laju berbanding sekolah di kawasan luar Bandar yang
mana kemudahan kemudan internet adalah sangat perlahan. Situasi ini akan
menggangu sesi pengajaran guru bagi sekolah di kawasan luar Bandar sekiranya
guru menggunakan teknologi berpandukan internet di dalam kelas. Kadang kala,
terdapat juga sekolah di kawasan luar Bandar yang tidak mempunyai juruteknik
bagi membantu menyelesaikan masalah ICT. Perkara ini akan menyebabkan guru
hanya mengambil pendekatan menggunakan kaedah chalk and talk sahaja ketika sesi pengajaran kerana untuk menunggu
jurutenik membaiki alat teknologi yang rosak tersebut akan memakan masa yang
lama.
5.
Penyalahgunaan Makmal Komputer Dan Internet Percuma Di Sekolah
Penyedian makmal komputer dan
internet percuma di sekolah kadang-kala disalahgunakan oleh pelajar. Ini dapat
dilihat dari segi situasi yang mana pelajar akan menggunakan internet dan
komputer yang di sediakan di sekolah untuk membuka laman-laman sesawang yang
lain daripada laman sesawang pembelajaran. Kadang-kala, pelajar akan gunaan
internet percuma yang disediakan di sekolah untuk memuat turun video-video yang
tidak berkaitan dengan pembelajaran yang mana video ini lebih ke arah hiburan
semata-mata. Kekurangan pemantauan oleh pihak pentadbiran sekolah terhadap
pelajar sewaktu sesi penggunaan computer merupakan salah satu punca yang
menyebabkan pelajar berani menyalahgunakan kemudahan ICT yang disediakan. Bagi
mengelakkkan perkara ini terjadi, pihak pentadbiran sekolah seharusnya
menempatkan beberapa orang pemantau ICT
bagi mengelakkan berlakunya penyalahgunaan internet ini.
6.
Minat Pelajar Terhadap ICT.
Isu ini timbul bila adanya
sesetengah pelajar yang kurang mengambil perhatian akan kepentingan teknologi
maklumat dalam pembelajaran. Terdapat sesetengah pelajar yang mempunyai
pandangan yang negatif terhadap teknologi maklumat terutamanya terhadap
internet. Manakala, bagi pelajar yang terdiri daripada taraf ekonomi keluarga
yang yang rendah, mereka berpendapat bahawa memiliki alatan ICT merupakan satu
pembaziran dan apabila mereka didedahkan dengan ICT di sekolah, pelajar
tersebut tidak dapat menyesuaikan diri mereka dengan kemudahan tersebut.
No comments:
Post a Comment