EMPAT ISU YANG BERKAITAN DENGAN STANDARD
PENGAJARAN PROFESIONAL
1.0 PENGENALAN
Menurut laman sesawang NSW Institute of
Teachers (2005), definisi bagi Standard Pengajaran Profesional ialah satu
rujukan utama bagi bidang tugas seorang guru di mana ia menerangkan tentang apa
yang guru boleh lakukan serta menyediakan hala tuju dan struktur untuk
menyokong penyediaan dan pembangunan guru. Di Malaysia, Standard Guru Malaysia
(SGM) dijadikan sebagai panduan oleh para guru, agensi dan institusi latihan perguruan,
pensyarah serta guru besar dan pengetua sekolah. SGM meliputi standard dan
keperluan di mana kedua-dua aspek ini dilaksana berasaskan Misi Nasional,
Falsafah Pendidikan Kebangsaan, Falsafah Pendidikan Guru, Tatasusila Profesion
Keguruan dan Etika Kerja Kementerian Pelajaran Malaysia bagi melahirkan guru
unggul yang dapat membentuk modal insan kelas pertama. SGM bertujuan
menggariskan kompetensi professional yang patut dicapai oleh guru dan keperluan
yang patut disediakan oleh agensi dan institusi latihan perguruan bagi mencapai
tahap yang ditetapkan. Ia juga bertujuan untuk melestarikan guru berkualiti.
Walaupun dengan kewujudan SGM, masih
terdapat isu-isu berkaitan Standard Pengajaran Profesional ini yang meniti di
dada-dada akhbar malah dalam kalangan pendidik sendiri. Ternyata mengaplikasi
SGM sahaja tidak cukup untuk menghasilkan guru yang berkualiti kerana pada diri
pendidik itu sendiri masih terdapat perkara yang menghalang mereka untuk
mencapai tahap profesional. Beberapa isu berkaitan dengan Standard Pengajaran
Profesional yang akan dikupas ialah isu guru masih menggunakan kaedah
tradisional, isu disiplin guru, isu guru tidak mahir dalam ICT, dan isu guru
mengajar subjek bukan opsyen.
2.0 ISU-ISU MENGENAI STANDARD PENGAJARAN
PROFESIONAL
2.1 ISU GURU MASIH MENGGUNAKAN KAEDAH
TRADISIONAL
Setelah KBSM berusia lebih dari 10 tahun,
didapati amalan guru dalam melaksanakan kurikulum tersebut, pada keseluruhannya
adalah masih berpusatkan kepada guru dan terikat dengan kaedah tradisional
(Abdul Razak & rakan-rakan 1996). Masalah keberkesanan pengajaran dan
pembelajaran bukan sahaja dihadapi oleh pelajar di Malaysia tetapi ia juga
adalah masalah sejagat. Walaupun pelbagai kaedah telah didedahkan namun
terdapat sebilangan guru yang masih menggunakan kaedah tradisional seperti
pengajaran yang berpusatkan guru dan bukannya berpusatkan pelajar. Kaedah
pengajaran dan pembelajaran yang lebih berpusatkan guru dan bergantung seratus
peratus kepada buku teks adalah antara faktor yang dikenal pasti menyebabkan pelajar
cepat merasa bosan dan hilang minat. Sememangnya para guru dinasihatkan
menggunakan buku teks tetapi guru juga seharusnya menambah isi pengajaran
mereka dari sumber-sumber lain seperti internet, buku rujukan dan persekitaran.
Tambahan pula, ada juga buku teks yang
tidak mempunyai ilustrasi menarik sekaligus membuatkan pelajar bosan. Kaedah
"chalk and talk" adalah kaedah yang sangat popular di kalangan guru.
Kaedah ini bukannya tidak bagus tetapi cikgu sepatutnya pandai mempelbagaikan
kaedah pengajaran mereka agar tidak bosan. Para guru juga lebih menekankan
pembelajaran yang boleh meningkatkan prestasi sekolah daripada menumpukan
pembelajaran sepanjang hayat. Oleh itu kaedah chalk and talk digunakan kerana
ia lebih menjimat masa dan peralatan bahan mengajar tidak diperlukan. Terdapat
guru yang masih menggunakan pendekatan latih tubi tanpa memberi penerangan
konsep yang mencukupi. Misalnya pengajaran dan pembelajaran sains banyak
melibatkan kemahiran proses sains dan manipulatif yang memerlukan daya pemikiran
dan kreativiti yang tinggi. (Mohamad Khatim, 2001). Pembelajaran memerlukan
kefahaman konsep yang lebih tinggi. Tanpa kefahaman, pelajar hanya menghafal.
Amalan menghafal ini masih mengikut dasar kurikulum lama (KLSM) yang menekan
kaedah ini. Tanpa sedar, para guru menekankan teknik hafalan tanpa penerangan
konsep yang betul dan tepat. Teknik ini bukan sahaja menghasilkan pelajar yang
kuat menghafal tetapi membantutkan semangat inkuiri mereka. Aspek lain seperti
pemahaman, amalan dan penghayatan kurang diberi perhatian sewajarnya.
2.1.1 Kesan
Penggunaan cara tradisional secara seratus
peratus di dalam kelas membuatkan pelajar hilang tumpuan seterusnya membuatkan
mereka bosan. Mungkin untuk lima belas minit pertama, mereka boleh fokus. Bagi
pelajar yang menggunakan imaginasi mereka untuk memahami sesuatu konsep,
penggunaan buku teks secara sepenuhnya membantutkan semangat inkuiri
mereka.
Pendekatan hafalan pula yang mana
melibatkan pelbagai petua dan cara ringkas telah menyebabkan proses pengajaran
dan pembelajaran menjadi tidak bermakna (Ibrahim, 1994). Pelajar lebih banyak
menghafal rumus yang sedia ada ataupun petua yang dicipta guru tanpa mengetahui
konsep sebenar. Tanpa kita sedari, situasi sebegini akan membuatkan pelajar
hanya menghafal kandungan pelajaran sebelum masuk ke dewan peperiksaan. Jadi,
gagal sudah peranan guru untuk menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran
yang berpusatkan pelajar malah situasi ini telah menghasilkan pelajar yang
exam-oriented. Disebabkan semangat inkuiri pelajar tidak dicungkil dengan lebih
mendalam, mereka tidak dapat berfikir secara kritis dan kreatif. Mereka hanya
menerima apa sahaja yang diperkatakan guru tanpa ada keraguan.
2.1.2 Langkah Mengatasi
Terdapat banyak kajian yang menunjukkan
bahawa kaedah pengajaran guru mempengaruhi pemahaman konsep dan keseronokan
untuk belajar. Jadi, untuk mencapai matlamat Wawasan 2020, guru mestilah
mempelbagaikan kaedah pengajaran dan pembelajaran. Mereka perlu meningkatkan
ilmu pengetahuan seiring dengan perkembangan semasa. Untuk mengelakkan pelajar
berasa bosan di dalam kelas, guru perlu mengaplikasikan pembelajaran secara
kontekstual. Pembelajaran secara kontekstual ini adalah kaedah pembelajaran
yang menggabungkan isi kandungan, pengetahuan sedia ada dan persekitaran.
Dengan menggabungkan elemen-elemen tersebut, pelajar tidak akan bosan dan
sekaligus guru telah menggalakkan pelajar berfikir dan dapat meningkatkan
semangat inkuiri mereka. Brunner (1960), telah menekankan bahawa pembelajaran
merupakan satu proses dimana pelajar membina idea baru atau konsep berasaskan
kepada pengetahuan semasa mereka. Brooks & Brooks (1993) menyatakan bahawa
pelajar membina makna tentang dunia dan mensintesiskan pengalaman baru kepada
apa yang mereka fahami sebelum ini. Mereka membentuk peraturan melalui refleksi
tentang interaksi mereka dengan objek dan idea. Sehubungan itu wajarlah
pengajaran amali berasas inkuiri penemuan diketengahkan bagi meningkatkan
pemahaman pelajar.
Seiring dengan zaman moden ini, proses
pengajaran dan pembelajaran berpusatkan pelajar sangat bersifat praktikal.
Pelbagai aktiviti boleh dijalankan di dalam kelas untuk mengelakkan pelajar
hanya menghafal sebelum masuk ke dewan peperiksaan. Oleh itu, kita mampu
melahirkan pelajar yang mampu menyelesaikan masalah harian yang melibatkan
konsep atau kemahiran berkaitan mana-mana subjek.
2.2 ISU GURU YANG TIDAK MAHIR DAN TIDAK
TERLATIH DALAM ICT
Penggunaan Teknologi Maklumat dan
Komunikasi (TMK) telah menjadi lumrah di institusi pengajian tinggi. Perubahan
yang pesat dalam teknologi moden telah menyebabkan riwayat kitaran produk dan
riwayat kitaran ilmu menjadi semakin singkat (Syed Ismail dan Ahmad Subki,
2013). Pembelajaran elektronik ataupun e-learning membawa maksud yang pelbagai
kepada individu yang berlainan. Ia boleh didefinisikan sebagai bahan pengajaran
ataupun pengalaman pembelajaran yang disampaikan atau dikendalikan dengan
teknologi elektronik (Comission on Technologi and Adult Learning, 2001).
Sehingga tahun 2000, pembelajaran elektronik juga dikenali sebagai “ Web-based
learning” ataupun “Internet-based learning”.
Killion (1994)(dalam Syed Ismail dan Ahmad
Subki, 2013), menjelaskan bahawa guru mestilah berpengetahuan serta
berkemahiran dalam menggunakan ICT dan mengintegrasikannya di dalam pengajaran
dan pembelajaran untuk diaplikasikan dalam bilik darjah. Namun begitu Cuban
(1995) (dalam Syed Ismail dan Ahmad Subki, 2013), pula menjelaskan bahawa apa
yang menjadikan masalah adalah kurang penggunaan ICT di sekolah ialah
ketidaksediaan guru untuk menggunakan di dalam pengajaran mereka. Sesetengah
guru lebih selesa menggunakan kaedah konvesional relevan dengan sistem
peperiksaan. Dengan sikap sebegini adalah sukar bagi perubahan dilakukan dengan
berkesan.
Kemahiran guru dalam bidang ICT dapat
membantu pelajar-pelajar utuk menguasai kemahiran dan ilmu yag bersesuaian
dengan minat. Namun dalam kajian Wan Ibrahin (2009) menunjukkan hamper tiga
perempat iaitu 78.2% dari guru mengaku mereka masih belum cekap atau tidak tahu
untuk melaksanakan PDP dengan menggunakan ICT. Selain itu, kajian Norida (2001)
menyatakan bahawa 100 orang guru siswazah dan bukan siswazah mendapati bahawa
10% daripada guru-guru yang menghasilkan bahan pengajaran dalam bentuk
multimedia.
Proses pengajaran dengan menggunakan ICT
menuntut guru berkemahiran dalam mempersembahkan hasil kerja sekurang-kurangnya
menggunakan powerpoint dengan memasukkan bahan-bahan yang diperlukan seperti
rakaman suara, memasukkan video, grafik dan bunyi mengikut kreativiti guru itu
sendiri. Hal kerana tidak semua bahan pengajaran tersedia untuk digunakan
terus, maka dikehendaki menyediakan bahan pengajaran yang lebih menarik namun
keinginan guru untuk menambahbaikan PDP hanya tinggal kemahuan sahaja keran
guru-guru kekurangan kemahiran komputer dan pengetahuan menggunakan komputer
dalam PDP. Selain itu, guru-guru hanya kerap menggunakan hanya satu program
sahaja iaitu pemprosesan perkataan dan jarang menggunakan pangkalan data,
persembahan multimedia, persembahan grafik, emel elektronik dan laman web dalam
pengajaran.
2.3 ISU DISIPLIN GURU
Isu disiplin sering kita akan kaitkan
dengan pelajar yang nakal, malah isu disiplin juga ada dalam kalangan guru.
Mungkin ada yang merasakan bahawa isu ini bukanlah satu isu yang sangat besar
kerana ianya sudah menjadi perkara biasa bagi sesetengah guru yang merasakan
disiplin bukan penghalang mereka mencapai tahap professional. Namun, apabila
kita fikirkan semula, disiplin inilah yang menjadi titik tolak perjalanan
seorang guru tersebut. Sekiranya guru tersebut mempunyai masalah disiplin, maka
tidak layaklah guru tersebut untuk menasihat pelajar. Pelajar akan melihat guru
tersebut dengan pandangan negatif dengan sikap guru tersebut.
Masalah disiplin dalam kalangan guru
biasanya berlaku adalah guru masuk lewat ke dalam kelas. Perkara ini tidak
boleh dianggap remeh kerana ianya boleh mengganggu proses pengajaran dan
pembelajaran. Selain itu, sesetengah guru yang tidak menjaga etika dan tidak
mampu menjaga emosi yang boleh cenderung menjadi contoh yang tidak baik kepada
pelajar. Guru juga perlu kawal emosi yang baik supaya tidak melepaskan
kemarahan yang berpunca dari luar dan melepaskan kemarahan kepada pelajar
terutamanya semasa pembelajaran dan pengajaran di jalankan.Tambahan pula,
penampilan guru itu sendiri memberi impresi pertama kepada orang yang
melihatnya.
Kesan daripada disiplin guru ini akan
membawa kepada pelajar itu sendiri dimana pelajar akan mula rasa hilang hormat
terhadap guru tersebut. Dengan itu, guru-guru akan mula mempersalahkan ibu bapa
dengan sikap anak-anak mereka yang bersikap kurang ajar. Guru adalah menyuluh
dalam kegelapan pelajar , maka guru perlulah perbaiki diri terlebih dahulu
sekiranya mahu pelajar mereka menjadi baik.
Guru harus sedar tentang tugas dan amanah
yang dipikul untuk mendidik generasi baru. Kemahiran dan pengetahuan dalam
aspek pedidikan perlu dikemaskini. Guru adalah tangungjawab untuk melaksanakan
sepenuhnya cabaran yang telah dibicangkan dalam Akta Pendidikan. Pelaksanaan
akta ini adalah selaras dengan dasar KPM untuk menjadikan Malaysia sebagai
pusat kecemerlangan akademik di rantau ini.
Sebagai kesimpulannya peningkatan martabat
profesion keguruan yang sebagaimana yang dihasratkan oleh kerajaan dapat
dilakukan dengan gandingan mantap daripada Kementerian Pelajaran Malaysia,
institusi-institusi yang berkaitan serta individu yang terlibat dalam proses
pendidikan.
2.4 ISU GURU YANG MENGAJAR SUBJEK YANG
BUKAN OPSYEN ATAU LUAR BIDANG
Pendidikan di negara ini adalah satu usaha
berterusan untuk melahirkan insan yang seimbang. Untuk mencapai matlamat ini,
kerajaan merangka beberapa strategi. Ini termasuklah melahirkan graduan
pendidikan di Institusi Pengajian Tinggi. Usaha ini bertujuan menyediakan guru
yang berilmu dan berkualiti untuk melaksanakan kurikulum yang sudah digubal.
Pengukuhan Falsafah Pendidikan Negara sebagai wadah yang mendasari proses
pendidikan memerlukan reformasi yang berterusan. Melabur dalam aktiviti
pendidikan bermakna kita melabur untuk pembangunan negara. Ini disebabkan
pendidikan berfungsi melatih dan membentuk tenaga manusia yang mahir dan
terlatih untuk menggerakkan pelbagai profesion dan sektor pekerjaan yang
diperlukan negara. Perkembangan dalam bidang pendidikan telah menambah tekanan
terhadap kemampuan Kementerian Pelajaran Malaysia dalam menyediakan bilangan
guru yang mencukupi untuk sekolah-sekolah. Dijangkakan bilangan guru di sekolah
menengah ialah seramai lebih kurang 90,000 orang. Berdasarkan unjuran
pengeluaran guru sekolah menengah seperti yang sedang dirancangkan oleh
Kementerian Pelajaran Malaysia, sekolah-sekolah menengah akan mengalami
kekurangan guru dalam lingkungan 9900 orang pada tahun 1995 dan menjelang akhir
tahun 2000, negara mengalami masalah kekurangan guru yang nyata (Omar, 2003).
Berdasarkan pernyataan tersebut, terdapat kemungkinan besar jumlah ini akan
meningkat berikutan perkembangan pesat dunia pendidikan seperti pembukaan
sekolah-sekolah bestari, sekolah pedalaman untuk orang asli dan sebagainya.
Perkembangan positif ini menuntut kepada tenaga kerja keguruan yang ramai dan
berkesan.
Pengambilan guru interim oleh Jabatan
Pelajaran Negeri (JPN) dibawah Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) tidak
sepenuhnya mengikut opsyen pengkhususan graduan pendidikan, sebaliknya mengikut
kekosongan guru yang ada. Menurut sumber, setakat ini beberapa negeri seperti
Johor, Sabah, Selangor, Kedah dan beberapa negeri lain telah memulakan proses
pengambilan guru interim (guru sementara). Namun, tidak semua mereka akan
mengajar mengikut pengkhususan yang diambil semasa pengajian. Menurut beberapa
graduan, wujud keadaan dimana graduan pendidikan ekonomi dan bukan bersekolah
aliran agama diberi tugasan untuk mengajar Pendidikan Islam sewaktu melaporkan
diri. Selain itu, sebahagian yang lain terpaksa mengajar subjek Bahasa
Inggeris, MUET walau pun hanya mendapat Band 2 dalam MUET semasa pengajian di
universiti. Manakala, sebahagian yang lain terpaksa mengajar subjek Sivik ,
Kemahiran Hidup dan beberapa subjek lain yang bukan pengkhususan mereka. Mereka
menyifatkan, keadaan tersebut tidak sepatutnya berlaku, seorang guru yang tak
mahir dalam bidang yang tak pernah dipelajari di universiti terpaksa mengajar subjek tersebut. Bagaimanakah mereka
hendak mengajar? Ini juga menyebabkan penganaian kepada guru tersebut. Hal ini
akan merugikan murid-murid disamping kualiti pendidikan yang diterima tidak
berjaya memenuhi kehendak yang sepatutnya. Pihak Kementerian Pelajaran Malaysia
(KPM) sewajarnya memikirkan insiatif segera dengan mempercepatkan penempatan
graduan pendidikan mengikut opsyen masing-masing agar masa depan pendidikan
pelajar disekolah tidak diperjudikan dengan mengambil guru yang bukan mengikut
opsyen mereka.
Sehingga hari ini, isu ini masih tidak
dapat diselesaikan dan menjadi satu masalah yang semakin menular di setiap
sekolah di seluruh negara. Guru luar bidang bermaksud guru yang tidak mempunyai
kelayakan sijil atau major dalam mata pelajaran yang diajar. Guru ini
dikehendaki mengajar subjek bukan bidang setelah mendapat penempatan.
Penempatan mereka mengikut kekosongan guru subjek yang terlibat. Bekas Menteri
Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein telah membuat kenyataan sebagai
reaksi kepada rungutan bahawa berlaku masalah kekurangan guru di negara ini; di
sebaliknya beliau melaporkan terdapat lebihan 6000 guru (Penempatan guru tidak
seimbang, 2006). Beliau dilaporkan memberitahu bahawa lebihan itu berpunca
daripada pengagihan penempatan guru yang tidak seimbang(mismatch): kawasan
bandar mempunyai terlalu ramai guru sementara kawasan luar bandar tidak
mempunyai guru yang mencukupi. Pelbagai kajian yang menunjukkan isu guru luar
bidang ini mempengaruhi profesion perguruan. Guru luar bidang ini sama juga
dengan guru bukan opsyen. Kenapa isu guru luar bidang ini timbul dan tiada
jalan penyelesaian hingga kini. Terdapat juga masalah yang melanda di mana-mana
sekolah satu daerah, di mana terdapat beberapa sekolah masih mengalami masalah
kekurangan guru dan guru subjek tertentu, sehingga menyebabkan guru bukan
opsyen diminta memikul tanggungjawab untuk mengajar mata pelajaran yang bukan
pakar mereka. Hal ini akan memberikan kesan terhadap pelajar kerana guru tidak
dapat mengajar dengan sebaiknya serta menyampaikan ilmu pengetahuan dengan
sepenuhnya dan berkesan. Guru-guru ini terpaksa akur dengan arahan dan perintah
pihak sekolah dan pentadbir untuk menggantikan tempat guru yang kekosongan
tanpa memikirkan akibat pada masa hadapan. Satu situasi pasti akan berlaku,
"pelajar dahagakan ilmu, guru terkejar-kejar mempelajari ilmu terbabit‟.
Situasi lain juga turut dialami apabila seorang pelajar bertanya mengenai satu
soalan, kemudian guru tidak tahu akan jawapannya. Oleh itu, guru akan menjawab
“Kita simpan dulu, esok-esok kita bincang” atau pun “Soalan ini sudah berada di
luar pengetahuan awak, tidak perlu tahu pun”. Terdapat juga situasi di mana guru
bukan opsyen mengajar Bahasa Inggeris dan Matematik, guru tersebut tidak
mengkaji tahap pencapaian para pelajar yang mana berkemungkinan terdapat
pelajar yang bijak dalam subjek tersebut. Akhirnya guru yang akan belajar
daripada pelajar tersebut. Keadaan ini bukan saja mengaibkan guru berkenaan,
malah menjatuhkan kredibiliti guru untuk menjadi penyampai ilmu dan pelaksana
kurikulum yang berkesan. Apakah IPT di negara ini gagal memenuhi keperluan guru
di negara ini?. Pihak kerajaan perlu memainkan peranan penting dalam menggubal
pelaksanaan kurikulum yang berkaitan kreadibiliti serta kualiti guru yang dapat
meningkatkan taraf pendidikan di Malaysia. Sehingga hari ini guru-guru yang
baru menamatkan pengajian tidak ditempatkan di atas landasan yang sebenar dan
khidmat guru GSTT masih diperlukan. Mungkin masalah ini berpunca daripada
pengurusan data di sekolah dan mungkin kurangnya pemantauan terhadap isu ini
dari pihak yang dipertanggungjawabkan. Sekiranya hal ini tidak dipantau dan
diselesaikan, ramai guru yang akur untuk mengajar subjek bukan opsyen, kerana
mereka terikat dengan jolokan “Saya yang menurut perintah”. Walaubagaimanapun,
guru tersebut boleh mengisi kekosongan dan keperluan mata pelajaran itu, tetapi
mungkin gagal menyampaikan sesuatu ilmu itu dengan berkesan.
Terdapat kajian dari luar Negara dan juga
di Malaysia mengenai isu guru luar bidang ini. Berdasarkan kajian di luar
negara, menurut Ingersoll (20011) iaitu guru terutamanya yang mengajar di
sekolah menengah hendaklah mempunyai latar belakang pendidikan dan latihan
dalam mata pelajaran yang mereka ajar disekolah. Setiap guru perlu mengajar
bidang yang mereka pakar untuk menyampaikan pengetahuan dalam bidang tersebut
dengan sepenuhnya serta dapat mencapai matlamat dengan berkesan. Selain itu,
terdapat juga kajian di Malaysia yang menyatakan Matematik adalah mata
pelajaran teras dalam kurikulum sekolah menengah yang diajar oleh guru pelbagai
bidang (Intensification of Research in Priority Areas , 2003-2005). Analisis
data menunjukkan 41% (18 orang) daripada 42 orang guru mengajar mata pelajaran
pengkhususan Matematik sementara yang selebihnya iaitu 59% (24 orang) bukan
berpengkhususan Matematik. Menurut data ini juga menunjukkan hanya 27% (5
orang) daripada 17 orang guru yang didapati mengajar mata pelajaran ini
mempunyai pengkhususan dalam bidang Sejarah; 73% (12 orang) lagi terdiri
daripada guru yang pengkhususan pertama mereka merangkumi pelbagai bidang yang
tidak berkaitan. Rajah 1 menunjukkan 10% (2 orang) daripada mereka terdiri daripada
guru yang mempunyai pengkhususan dalam bidang Geografi, masing-masing 11% (2
orang) dalam bidang Ekonomi, Bimbingan dan Kaunseling, dan Sastera Melayu,
manakala masing-masing seorang (6%) berlatarbelakangkan Perakaunan, Biologi,
Bahasa Melayu, Sains Sukan dan Sains Politik. Hal ini, menunjukkan kadar
ketidaksepadanan bidang yang tinggi dibimbangi akan mempengaruhi dan memberikan
kesan secara langsung terhadap kualiti pengajaran dan pembelajaran di sekolah.
Kesannya kepada guru, guru tidak dapat
mengajar dengan berkualiti dan berkesan. Disebabkan kandungan isi pelajaran
yang tidak lengkap untuk mengajar subjek tersebut. Guru ini hanya pakar dalam
bidang pengkhususannya sahaja. Semestinya apabila , guru tersebut dapat
mengajar bidang pengkhususannya tiada lagi masalah guru menghadapi kesukaran
untuk menyampaikan ilmu pengetahuan yang berguna dan berkualiti. Hal ini,
menyebabkan guru merasa tertekan kernan mereka perlu belajr mengenai subjek
yang bukan bidang mereka. Mereka menganggap ia satu bebanan tugas bukannya
sebagai satu tanggunggjawab. Seterusnya, guru akan menjadi malas untuk belajar
mengenai subjek bukan opsyen dan mengajar pelajar dengan pengetahuan yan sedia
ada sahaja tanpa menjana idea pelajar. Justeru, ia membuktikan guru kurang
berkeyakinan, kompetensi dan komited dalam pengajaran. Kesan kepada pelajar
pula, pelajar merasa bosan dengan isi pengajaran guru. Guru tidak menggunakan
kaedah pengajaran yang dapat menarik minat pelajar. Hal ini kerana, guru tidak
yakin dengan pengajaran yang disampaikan. Manakala pelajar pula merasa tidak
yakin dengan pengajaran yang disampaikan oleh guru tersebut. Seterusnya, ia
akan melibatkan prestasi pelajar dalam subjek Matematik yang mengakibatkan
keputusan peperiksaan subjek Matematik tidak memuaskan. Disebabkan itu, pelajar
menganggap mata pelajaran Matematik susah disebabkan tidak boleh menguasai
subjek Matematik dengan sepenuhnya. Perkara yang paling merugikan, pelajar akan
hilang minat terhadap Matematik.
Langkah untuk mengatasi masalah ini, pihak
kerajaan perlu mengkaji semula penempatan guru mengikut opsyen untuk
mengelakkan lebihan guru di sesebuah sekolah. Sekiranya terdapat guru yang
bukan opsyen, berikan keadilan dan keutamaan terhadap bidang pengkhususannya.
Selain itu, untuk mengelakkan masalah graduan guru daripada Institut Pengajian
Tinggi (IPT) mengalami masalah pengangguran, unjuran kekosongan penempatan guru
perlu mendapat kerjasama antara Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) dengan
IPT. Satu lagi usaha yang dilakukan kerajaan perlu dikaji semula umur persaraan
bagi pegawai kerajaan untuk memberikan peluang kepada guru yang baru.
KESIMPULAN
Pendidikan adalah kunci utama
“pengeluaran” atau “hasil” kehidupan. Pelaburan dalam pendidikan yang bermula
daripada peringkat prasekolah hingga ke peringkat pendidikan tertinggi mampu
memperbaiki dan meningkatkan kualiti hidup seseorang. Justeru itu, penyediaan
individu sebagai tenaga kerja merupakan agenda utama pendidikan. Hal ini
kerana, pendidikan boleh menjelaskan keupayaan seseorang individu dalam mengurus
hidup yang berkualiti kerana faktor ekonomi dan sosial bergantung kepada
pendidikan yang diterima. Standard Pengajaran Profesional ialah satu rujukan
utama bagi bidang tugas seorang guru di mana ia menerangkan tentang apa yang
guru boleh lakukan serta menyediakan hala tuju dan struktur untuk menyokong
penyediaan dan pembangunan guru. Di Malaysia, Standard Guru Malaysia (SGM)
dijadikan sebagai panduan oleh para guru, agensi dan institusi latihan
perguruan, pensyarah serta guru besar dan pengetua sekolah. SGM meliputi
standard dan keperluan di mana kedua-dua aspek ini dilaksana berasaskan Misi
Nasional, Falsafah Pendidikan Kebangsaan, Falsafah Pendidikan Guru, Tatasusila
Profesion Keguruan dan Etika Kerja Kementerian Pelajaran Malaysia bagi
melahirkan guru unggul yang dapat membentuk modal insan kelas pertama. SGM
bertujuan menggariskan kompetensi professional yang patut dicapai oleh guru dan
keperluan yang patut disediakan oleh agensi dan institusi latihan perguruan
bagi mencapai tahap yang ditetapkan. Ia juga bertujuan untuk melestarikan guru
berkualiti. Walaupun dengan kewujudan SGM, masih terdapat isu-isu berkaitan
Standard Pengajaran Profesional ini yang meniti di dada-dada akhbar malah dalam
kalangan pendidik sendiri. Ternyata mengaplikasi SGM sahaja tidak cukup untuk
menghasilkan guru yang berkualiti kerana pada diri pendidik itu sendiri masih
terdapat perkara
yang menghalang mereka untuk mencapai
tahap profesional. Kesimpulannya, sokongan, komitmen, kerjasama, dan
keterbukaan semua warga pendidik dalam menyahut cabaran semasa merupakan kunci
kejayaan warga pendidik dan sistem pendidikan yang sedia ada.
RUJUKAN
Chek Mat. (2003). Kemahiran Memimpin:
Kuala Lumpur: Utusan. Kementerian Pelajaran Malaysia (1990). Falsafah
Pendidikan dan Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah Tahun Lima. Kuala Lumpur :
Pusat Perkembangan Kurikulum
Kementerian Pelajaran Malaysia. (1979).
Laporan Jawatan Kuasa Kabinet Mengkaji Dasar Pelajaran Kebangsaan 1979. Kuala
Lumpur: Jabatan Percetakan Negara.
Kuberan, M. (2008). Kesediaan Bakal Guru
Siswazah Yang Mengikuti Program Khas Pensiswazahan Guru Untuk Mengajar Mata
Pelajaran Lukisan Kejuruteraan. Satu Kajian Kes. Universiti Teknologi Malaysia:
Projek Ijazah Sarjana Muda
Penempatan Guru Tidak Seimbang. (2006).
Utusan Malaysia. Dicapai pada Mei 20, 2007, dari
http://www.utusan.com.my
Syed Ismail, S., & Ahmad Subki, M.
(2013). Guru dan Cabaran Semasa (pp. 78-87). Selangor Darul Ehsan: Penerbitan
Multimedia Sdn Bhd.
No comments:
Post a Comment