Wednesday, 23 December 2015

ISU 6: ULASAN DAN PENDAPAT MENGENAI ISU BERKAITAN STANDARD PENGAJARAN PROFESIONAL

ULASAN DAN PENDAPAT OLEH:

NAMA: FATHIAH BINTI ABDUL RASHID 
NO. MATRIK: M20151000754 

ULASAN MENGENAI ISU STANDARD PENGAJARAN PROFESIONAL 

MASALAH DISIPLIN DI KALANGAN GURU 

Masalah disiplin dalam kalangan guru yang biasa berlaku di sekolah ialah guru masuk lewat ke dalam kelas. Perkara ini tidak boleh dianggap remeh kerana ianya boleh mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran. Selain itu, sesetengah guru yang tidak menjaga etika dan tidak mampu mengawal emosi cenderung menjadi contoh yang tidak baik kepada para pelajar. Penampilan guru itu sendiri sudah memberi impresi pertama kepada orang yang melihatnya. Guru juga perlu ada kawalan emosi yang baik supaya tidak melepaskan kemarahan terhadap pelajar sesuka hati. 

PROFESSION GURU DIPANDANG RENDAH 

Masyarakat juga menganggap individu itu boleh menjadi guru sandaran atau guru sementara tanpa ada latihan asas. Kekosongan jawatan guru sama ada di sekolah rendah mahupun menengah biasanya diisi oleh guru sandaran yang tidak mendapat latihan formal sama ada di maktab perguruan ataupun universiti. Situasi ini akan membuatkan pandangan masyarakat terhadap profession ini akan menjadi lebih pudar lagi apabila sesetengah pihak yang menganggap individu masih boleh menjadi guru tanpa mengikuti latihan perguruan di tempattempat yang sepatutnya. 

KURANG BERMINAT DALAM KERJAYA SEBAGAI GURU 

Sekiranya profession ini adalah pilihan terakhir bagi guru, minat utama terhadap kerjaya ini sebenarnya hanya sedikit sahaja. Akibatnya, selepas dua atau tiga tahun menjadi guru, kebosanan terhadap tugas akan berlaku. Guru yang seringkali menghadapi masalah ini adalah guru yang kurang berminat sejak dari awal lagi dalam bidang yang diceburi. Ini akan menyebabkan pelajar kurang bermotivasi semasa belajar dan mereka akan hilang fokus. Seterusnya akan menyebabkan prestasi akademik mereka menurun. Dalam jangka masa yang panjang, bukan sahaja pelajar, prestasi sekolah turut merosot. Disebabkan prestasi pelajar merosot, ibu bapa yang berkemampuan dari aspek kewangan menghantar anak-anak mereka ke pusat tuisyen. 

PERANAN GURU DI SEKOLAH DIANGGAP TIDAK BERKESAN 

Kebanyakan ibu bapa sekarang mempunyai kerjaya jadi mereka kadang-kadang tidak mempunyai masa untuk memeriksa serta memantau kerja sekolah anak-anak. Jadi sebagai solusi, mereka menghantar ke pusat tuisyen dengan harapan anak mereka lebih bersedia ke dewan peperiksaan. Ramai berpendapat mereka menghantar anak-anak ke pusat tuisyen disebabkan pengajaran guru di sekolah kurang mencukupi. Dalam jangka masa yang panjang, peranan guru di sekolah dianggap kurang penting. Jika dahulu, pusat tuisyen berfungsi sebagai sumber tambahan dan kelas persediaan sebelum ke kelas, kini pusat tuisyen berperanan sebagai sekolah. Peranan guru terus dipandang sepi jika tenaga pengajar di pusat tuisyen bukan seorang guru. 

GURU TIDAK BERSEDIA DENGAN PERUBAHAN SISTEM 

Sistem pendidikan yang berubah-ubah ini memerlukan kesediaan guru yang cukup bagi mempersiapkan diri untuk mengaplikasikan sistem baru tersebut. Antara sistem yang telah terlaksana ialah PPSMI yang sebelum ini gagal dilaksanakan dengan baik kerana guru-guru bagi mata pelajaran Sains dan Matematik belum bersedia untuk menggunakan bahasa Inggeris dalam pengajaran mereka. Para pelajar juga tidak bersedia kerana bahasa Inggeris mereka yang sememangnya menjadi subjek yang lemah, terutamanya bagi pelajar di luar bandar. Jika perlaksanaan sistem tidak berjaya kerana guru tidak bersedia, maka guru sukar untuk mencapai tahap profesionalisme seperti yang diinginkan.

No comments:

Post a Comment