Thursday, 24 December 2015

ISU 8: PANDANGAN DAN CADANGAN MENGENAI ISU PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

ULASAN DAN PANDANGAN OLEH:

NAMA: FATHIAH BINTI ABDUL RASHID
NO. MATRIK: M20151000754

ULASAN ISU PENGGUNAAN ICT DALAM P&P

KEKANGAN MASA GURU SEMASA PROSES P&P
Penggunaan komputer dalam pengajaran memerlukan masa yang banyak bagi guru-guru menyediakannya. Persediaan diperlukan termasuk dari aspek penyediaan bahan mengajar serta bahan pada komputer sebelum kelas dimulakan. Kebanyakan guru sedar tentang kelebihan menggunakan komputer tetapi kurang menggunakannya kerana kekangan masa, masalah penyelenggaraan dan kemahiran. Kesuntukan masa menggunakan ICT oleh guru-guru menjadi penghalang manakala sikap positif, keyakinan diri dan kemahiran menggunakan ICT menjadi pendorong perlaksanaannya dalam pengajaran dan pembelajaran

GURU KURANG MAHIR DALAM PENGGUNAAN ICT
Oleh kerana tidak semua bahan pengajaran tersedia untuk digunakan terus, maka guru dikehendaki menyediakan bahan pengajaran yang lebih menarik, tetapi keinginan guru untuk menambahbaikan bahan pengajaran dan pembelajaran hanya tinggal sebagai kemahuan sahaja kerana guru-guru kekurangan kemahiran komputer dan pengetahuan menggunakan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran

GURU LEBIH MEMFOKUSKAN KEPADA PEPERIKSAAN
Disebabkan penekanan kepada pencapaian di dalam peperiksaan, guru-guru hanya memfokuskan kepada isi kandungan dan kemahiran yang dinilai di dalam peperiksaan. Pelajar diajar untuk mengingati model jawapan. Pelajar yang mendapat keputusan cemerlang berkemungkinan mengeluarkan apa yang dipelajari tanpa memahami konsep-konsep penting untuk dipraktikkan dalam kehidupan seharian. Jadi di sini terdapat kekangan terhadap penggunaan ICT di kalangan guru.
PEMBEKALAN BAHAN/PRASARANA TIDAK MENCUKUPI
Satu cabaran penting pendidikan ialah menyediakan kemudahan prasarana dan bahan sokongan untuk guru dan semua pelajar. Ini bermakna kemudahan ini tidak terhad kepada golongan tertentu sahaja. Ironinya pada hari ini, pembekalan kemudahan ICT seperti komputer tidak seimbang antara bandar dan luar bandar. Selain itu, sistem rangkaian dan jalur lebar di Malaysia masih tidak meluas yang menyukarkan capaian kepada internet.

PELAJAR KURANG TERDEDAH DENGAN ICT
Pelajar di luar bandar kurang terdedah kepada gajet-gajet dalam kehidupan seharian. Ada di antara pelajar yang tidak pernah menggunakan atau mempunyai sebarang alat ICT, contoh komputer di rumah mereka. Hal ini menyebabkan kesukaran dan merencatkan pihak guru untuk menggunakan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran. Namun, hal ini tidak dapat dilaksanakan jika pelajar tidak tahu dan takut menggunakan gajet ICT. Pelajar-pelajar bandar juga sudah biasa terdedah kepada teknologi ini yang mana akan dapat membantu mereka untuk meningkatkan proses pembelajaran, iaitu mereka boleh mendapatkan pelbagai akses dengan bantuan penggunaan alatan ICT, manakala pelajar luar bandar akan menjadi lebih jauh jurang perbezaan dari pelbagai segi berbanding pelajar bandar. 

KEKURANGAN GURU TERLATIH DALAM ICT

Bilangan guru terlatih dalam ICT yang dibekalkan belum mencukupi. Semua graduan baru pendidikan mesti dibekalkan dengan ilmu tentang ICT. Komputer dan alatan ICT lain di sekolah juga sering rosak dan ketinggalan dari segi kapasiti dan teknologi. Dengan adanya guru-guru terlatih yang mahir penggunaan ICT, masalah ini mungkin dapat diatasi. Guru ICT terlatih amat perlu dari segi pengurusan dan penyelenggaraan alatan ICT, bagi memastikan ianya sentiasa dalam keadaan baik untuk boleh diguna pakai. Setiap sekolah sepatutnya dibekalkan dengan sekurang-kurangnya seorang pakar ICT, yang cukup mahir tentangpengendalian perkakasan ICT, supaya ianya dapat bertahan lama dan sentiasa dalam keadaan baik dan yang boleh diguna pakai.

No comments:

Post a Comment