ULASAN DAN PANDANGAN OLEH:
NAMA: FATHIAH BINTI ABDUL RASHID
NO. MATRIK: M20151000754
ULASAN ISU PENGGUNAAN ICT DALAM P&P
KEKANGAN MASA GURU SEMASA PROSES P&P
Penggunaan komputer dalam pengajaran
memerlukan masa yang banyak bagi guru-guru menyediakannya. Persediaan
diperlukan termasuk dari aspek penyediaan bahan mengajar serta bahan pada
komputer sebelum kelas dimulakan. Kebanyakan guru sedar tentang kelebihan
menggunakan komputer tetapi kurang menggunakannya kerana kekangan masa, masalah
penyelenggaraan dan kemahiran. Kesuntukan masa menggunakan ICT oleh guru-guru
menjadi penghalang manakala sikap positif, keyakinan diri dan kemahiran
menggunakan ICT menjadi pendorong perlaksanaannya dalam pengajaran dan
pembelajaran
GURU
KURANG MAHIR DALAM PENGGUNAAN ICT
Oleh
kerana tidak semua bahan pengajaran tersedia untuk digunakan terus, maka guru
dikehendaki menyediakan bahan pengajaran yang lebih menarik, tetapi keinginan
guru untuk menambahbaikan bahan pengajaran dan pembelajaran hanya tinggal
sebagai kemahuan sahaja kerana guru-guru kekurangan kemahiran komputer dan
pengetahuan menggunakan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran
GURU LEBIH MEMFOKUSKAN KEPADA PEPERIKSAAN
Disebabkan penekanan kepada pencapaian di
dalam peperiksaan, guru-guru hanya memfokuskan kepada isi kandungan dan
kemahiran yang dinilai di dalam peperiksaan. Pelajar diajar untuk mengingati
model jawapan. Pelajar yang mendapat keputusan cemerlang berkemungkinan
mengeluarkan apa yang dipelajari tanpa memahami konsep-konsep penting untuk
dipraktikkan dalam kehidupan seharian. Jadi di sini terdapat kekangan terhadap
penggunaan ICT di kalangan guru.
PEMBEKALAN BAHAN/PRASARANA TIDAK MENCUKUPI
Satu cabaran penting pendidikan ialah
menyediakan kemudahan prasarana dan bahan sokongan untuk guru dan semua
pelajar. Ini bermakna kemudahan ini tidak terhad kepada golongan tertentu
sahaja. Ironinya pada hari ini, pembekalan kemudahan ICT seperti komputer tidak
seimbang antara bandar dan luar bandar. Selain itu, sistem rangkaian dan jalur
lebar di Malaysia masih tidak meluas yang menyukarkan capaian kepada internet.
PELAJAR KURANG TERDEDAH
DENGAN ICT
Pelajar di luar bandar
kurang terdedah kepada gajet-gajet dalam kehidupan seharian. Ada di antara
pelajar yang tidak pernah menggunakan atau mempunyai sebarang alat ICT, contoh
komputer di rumah mereka. Hal ini menyebabkan kesukaran dan merencatkan pihak
guru untuk menggunakan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran. Namun, hal ini
tidak dapat dilaksanakan jika pelajar tidak tahu dan takut menggunakan gajet
ICT. Pelajar-pelajar bandar juga sudah biasa terdedah kepada teknologi ini yang
mana akan dapat membantu mereka untuk meningkatkan proses pembelajaran, iaitu
mereka boleh mendapatkan pelbagai akses dengan bantuan penggunaan alatan ICT,
manakala pelajar luar bandar akan menjadi lebih jauh jurang perbezaan dari
pelbagai segi berbanding pelajar bandar.
KEKURANGAN
GURU TERLATIH DALAM ICT
Bilangan
guru terlatih dalam ICT yang dibekalkan belum mencukupi. Semua graduan baru
pendidikan mesti dibekalkan dengan ilmu tentang ICT. Komputer dan alatan ICT
lain di sekolah juga sering rosak dan ketinggalan dari segi kapasiti dan
teknologi. Dengan adanya guru-guru terlatih yang mahir penggunaan ICT, masalah
ini mungkin dapat diatasi. Guru ICT terlatih amat perlu dari segi pengurusan
dan penyelenggaraan alatan ICT, bagi memastikan ianya sentiasa dalam keadaan
baik untuk boleh diguna pakai. Setiap sekolah sepatutnya dibekalkan dengan
sekurang-kurangnya seorang pakar ICT, yang cukup mahir tentangpengendalian
perkakasan ICT, supaya ianya dapat bertahan lama dan sentiasa dalam keadaan
baik dan yang boleh diguna pakai.
No comments:
Post a Comment